ΣΤΙΛ

Marimekko -To φινλανδικό φαινόμενο της αντι-μόδας κλείνει 70 χρόνια μποέμ αισθητικής


Μάρθα Κουμπάνη

21 Αυγούστου 2021

Marimekko -To φινλανδικό φαινόμενο της αντι-μόδας κλείνει 70 χρόνια μποέμ αισθητικής
Marimekko -To φινλανδικό φαινόμενο της αντι-μόδας κλείνει 70 χρόνια μποέμ αισθητικής

H μόδα του 2021 θα έλεγε κανείς ότι χωρίζεται σε δύο εντελώς διαφορετικές φάσεις. Το πρώτο μισό του έτους μας βρήκε περιορισμένους στο σπίτι και χαρακτηρίστηκε από άνετα ενδύματα σε χαλαρές γραμμές, με ουδέτερες αποχρώσεις, loungewear και sportswear. Το δεύτερο μισό έφερε μαζί του την άρση του lockdown, τη σταδιακή επιστροφή μας σε μια κάποια κανονικότητα και τον εμβολιασμό κατά του COVID-19. Η ελευθερία αυτή στη ντουλάπα μας μεταφράστηκε με μία απίστευτη έκρηξη από χαρούμενα χρώματα και ζωηρά prints, εμπνευσμένα από τα 60s και 70s. Αλήθεια έχετε ξαναδεί ποτέ τόσο χρώμα και τόσα πολλά και μεγάλα λουλούδια; Η μόδα το φετινό καλοκαίρι μοιάζει με γιορτή και όπου κι αν κοιτάξετε - από τις συλλογές των αγαπημένων σας high street brands, μέχρι τους fashion λογαριασμούς σε Tik Tok και Instagram- θα δείτε παντού εντυπωσιακά, τολμηρά (ακόμα και εκκεντρικά πολλές φορές) μοτίβα.

Τα περισσότερα σύγχρονα brands βλέπουμε να υιοθετούν την αισθητική, η οποία έχει καταγωγή από την Σκανδιναβία (η συμβολή των Scandi girls στην διαμόρφωση του σύγχρονου μας στιλ είναι προφανής για κάποιον που ασχολείται με την μόδα και είναι ένα κεφάλαιο από μόνη της) και ξακάθαρη επιρροή από το brand, που πρώτο την υπαγόρευσε στα 60s, την Marimekko. Πολύ πριν το House Of Sunny, το πιο δημοφιλές φόρεμα του 2021 της Lirika Matoshi και το δικό μας Karavan, ήταν η Marimekko.

Από το ξεκινήμα της πριν από 70 χρόνια, η μάρκα αντιπροσώπευε το ελεύθερο και μποέμ πνεύμα. Η fast fashion δεν το αφορούσε ποτέ. Η φιλοσοφία Marimekko βασίζεται σε έναν αισιόδοξο τρόπο ζωής - και μια πραγματική επιθυμία να εμπνεύσει μέσω του διαχρονικού και λειτουργικού σχεδιασμού.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Marimekko (@marimekko)

Η Marimekko, η φινλανδική μάρκα, φημισμένη για τα υφάσματα με τα ιδιαίτερα και εντυπωσιακά prints, δημιουργήθηκε ακριβώς τη στιγμή που η Φινλανδία ανέκτησε την αυτονομία της και σφυρηλάτησε μια νέα εθνική ταυτότητα στα μεταπολεμικά χρόνια. Εκφράζει σαφώς αισιοδοξία, αλλά ένα ελάχιστα γνωστό γεγονός για την ετικέτα είναι το μποέμ DNA του. Ξεκινώντας ως εμπορικό σήμα κλωστοϋφαντουργίας που σύντομα μετατράπηκε σε παγκόσμια επιτυχημένο brand μόδας και επίπλωσης σπιτιού, η βάση των θαυμαστών της αριθμούσε καλλιτέχνες και fashion icons που εκπροσωπούσαν προοδευτικές αξίες, από τη λαμπερή Jackie Kennedy, μέχρι την καλλιτέχνη Georgia O 'Keeffe.

Armi Ratia

Η αδιαμφισβήτητη αισθητική της Marimekko είναι αδιαίρετη από το περιπετειώδες πνεύμα της επιχειρηματία Armi Ratia, η οποία ίδρυσε τη μάρκα το 1951. 

jenny.gr

Όταν η Armi δημιούργησε τη Marimekko, ήθελε να αποφύγει την πεπατημένη και τις εύκολες διαδρομές στον σχεδιασμό της κλωστοϋφαντουργίας. Τα μικρά, μινιμαλ λουλούδια ήταν τότε ο κανόνας στον κόσμο των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων διεθνώς, αλλά αντίθετα, η Ratia υπερασπίστηκε τα μεγάλα, αφηρημένα μοτίβα σε εξωφρενικούς συνδυασμούς χρωμάτων.

Η Ratia γεννήθηκε το 1912 στην Καρελία, μια επαρχία της Φινλανδίας κοντά στη Ρωσία. Σπούδασε κλωστοϋφαντουργική σχεδίαση στην Κεντρική Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών του Ελσίνκι και αποφοίτησε το 1935. Εκείνη τη χρονιά, παντρεύτηκε τον στρατιώτη Viljo Ratia και άνοιξε το δικό της εργαστήριο ύφανσης στο Viipuri, τότε πρωτεύουσα της Καρελίας. Ως φοιτήτρια, επηρεάστηκε πολύ από την πρωτοποριακή γερμανική σχολή design Bauhaus, ένα πάθος που διαρκεί και αποδεικνύεται από την παρουσία μιας φωτογραφίας του ιδρυτή Walter Gropius στο γραφείο της. 

Για την Ratia, ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος - κατά τον οποίο η Φινλανδία έδωσε μάχες τόσο κατά των Ρώσων όσο και της Ναζιστικής Γερμανίας - ήταν τραυματικός. Δύο από τα αδέρφια της πέθαναν πολεμώντας τους Ρώσους. Μετά τον πόλεμο, η Φινλανδία διατήρησε την ανεξαρτησία της, αλλά έπρεπε να παραχωρήσει την Καρέλια στη Ρωσία, αναγκάζοντας τον Ratia να εγκαταλείψει την περιοχή. 

Επέστρεψε στο Ελσίνκι και εργάστηκε ως copywriter σε διαφημιστικό γραφείο. Από την άλλη ο Viljo Ratia φεύγοντας από το στρατό, αγόρασε ένα εργοστάσιο υφασμάτων με όνομα Printex, το οποίο χρεοκόπησε αμέσως μετά. Η Armi προσχώρησε στην εταιρεία το 1949 και δύο χρόνια αργότερα μαζί με τον Viljo ίδρυσαν την εταιρεία κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων Marimekko, που σημαίνει το "φόρεμα της Μαίρης" στα φινλανδικά. Ξεκίνησε μάλιστα με μια επίδειξη μόδας στο Kalastajatorppa Hotel του Ελσίνκι.

 Το brand δημιουργήθηκε με στόχο να φέρει πίσω το χαμόγελο στα πρόσωπα των φινλανδών μετά τον πόλεμο, αλλά και να «φωτίσει» τους μεγάλους και σκοτεινούς χειμώνες, μέσα από ζωηρά υφάσματα που έντυναν όλο το σπίτι.

Πολλά από τα σχέδια χαρακτηρίζονταν από rustic, σλαβικά μοτίβα, φόρο τιμής στις ρίζες της Ratia. Δεν έμοιαζαν όμως καθόλου λαικά ή παραδοσιακάαντίθετα αποδίδονταν με μοντέρνο και γραφικό τρόπο.

Το ελεύθερο πνεύμα ταξιδεύει εκτός συνόρων

Η φήμη της σύντομα επεκτάθηκε, χάρη κυρίως στους δεσμούς της Ratia με τις ΗΠΑ. Το 1953, η Ratia προσέλαβε τη νεαρή σχεδιάστρια Vuokko Eskolin-Nurmesniemi, η οποία και δημιούργησε το iconic ριγέ Piccolo print του brand. Η συμμετοχή σε μεγάλες εκθέσεις εκτός συνόρων βοήθησαν να εξαπλωθεί η φήμη της διεθνώς.  

Η έκθεση της Marimekko, τράβηξε την προσοχή του αρχιτέκτονα και καθηγητή του Πανεπιστημίου του Harvard, Benjamin Thompson, Ο Thompson κάλεσε τον Ratia να εκθέσει τα άνετα, γεωμετρικά φορέματα στο κατάστημα Design Research  στο Cambridge της Μασαχουσέτης.

jenny.gr

Κάπως έτσι, η Ratia και η Eskolin-Nurmesniemi έφτασαν στο Cambridge με χαρτόκουτες γεμάτες φορέματα και υφάσματα. Τα παντελόνια Marimekko-που αναφέρονταν εκείνη τη στιγμή ως απελευθέρωση τόσο του σώματος όσο και του πνεύματος- ενθουσίασαν τις σπουδάστριες με τους fashion editors να μιλούν για μια νέα "στολή για διανοούμενους".

Ήταν η εποχή που η Jackie Kennedy επέλεξε 7 φορέματα του brand. Ένα από αυτά μάλιστα το φορούσε στο εξώφυλλο του περιοδικού Sports Illustrated το 1960, στο πλευρό του John F. Kennedy.

jenny.gr

Τα ρούχα και υφάσματα Marimekko διαδόθηκαν στις ΗΠΑ από τοη DR, που άνοιξε καταστήματα στη Νέα Υόρκη και το Σαν Φρανσίσκο το 1963 και το 1964 αντίστοιχα. Μέχρι τη δεκαετία του 1970, η Marimekko ήταν διαθέσιμη από 50 λιανοπωλητές στις ΗΠΑ. Η Crate & Barrel, η αμερικανική αλυσίδα καταστημάτων οικιακής χρήσης, η οποία άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στο Σικάγο στην τότε μποέμ γειτονιά του Old Town, πούλησε υφάσματα Marimekko από το 1965.

Maija Isola

Δεν θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για την ιστορία της Marimekko χωρίς να αναφέρουμε την Maija Isola. H Isola  ήταν 22χρονη φοιτήτρια όταν η Ratia την προσέλαβε και έγινε η κύρια σχεδιάστρια του brand, παράγοντας περισσότερα από 500 σχέδια μέχρι τη συνταξιοδότησή της το 1987.

Η Isola συνδέεται τόσο στενά με τη Marimekko όσο και η Ratia, και τα σχέδιά της τονίζουν το μποέμ στοιχείο. Στη δεκαετία του 1960, εμπνεύστηκε πολύ από την αμερικανική αφηρημένη τέχνη, για παράδειγμα τους μνημειώδεις, χρωματιστούς καμβάδες των Frank Stella and Ellsworth Kelly. Η αυθόρμητη εντύπωση που δίνουν τα μοτίβα ενισχύθηκε από το εκφραστικό πινέλο της.

Ένα από τα prints της, το σχέδιο Unikko του 1964 (σημαίνει παπαρούνα στα φινλανδικά), είναι το πιο iconic και αναγνωρίσιμο μοτίβο της μάρκας. Μεγάλα αφηρημένα άνθη σε pop χρώματα. Το πιο γνωστό συνδυάζει ζεστό ροζ, μανταρίνι και μαύρο. Το σχέδιο μάλιστα είχε μάλιστα παραβατικό χαρακτήρα: Η Isola το δημιούργησε σε πείσμα της αντιπάθειας της Ratia για τα λουλούδια - το τυπικό, κλισέ μοτίβο στα υφάσματα στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Ωστόσο, το Unikko συμφώνούσε με την προτίμηση της Ratia για έντονα μοτίβα, αλλά και την διάθεση της εποχής, επηρεασμένης και από την pop art με τα λουλούδια του Andy Warhol, επίσης από το 1964.

Στο σήμερα

H Marimekko συνεχίζει δυναμικά, με το ανέμελο πνεύμα της να συνοψίζεται στις νέες της συνεργασίες. Για την σεζόν άνοιξη/ καλοκαίρι 2021 συνεργάζεται με τον ιαπωνικό λιανοπωλητή ρούχων Uniqlo, σε μια συλλογή που περιλαμβάνει αέρινα και χαλαρά φορέματα διακοσμημένα με τολμηρά, πολύχρωμά prints μεγάλης κλίμακας. Παράλληλα η συνεργασία της με την adidas σε μια χαρούμενη και stylish συλλογή δεν αφήνει καμία γυναίκα αδιάφορη. Με αφορμή την συμπλήρωση 70 ετών από την δημιουργία της εκδόθηκε το βιβλίο, Marimekko: The Art of Printmaking από την Laird Borrelli-Persson. Σε αυτό περιγράφεται με τον καλήυτερο τρόπο η πορεία και η διαμόρφωση της τολμηρής αισθητικής της μάρκας μέσα στις δεκαετίες.

Η επιχείρηση σημείωσε κάμψη στα 90s, αλλά αναβίωσε υπό τη νέα ιδιοκτήτη Kirsti Pakkanen. Σήμερα μια γυναίκα-η Tiina Alahuhta-Kasko, η CEO της μάρκας-εξακολουθεί να διευθύνει την εταιρεία. Ένας λόγος για τη διαρκή δημοτικότητα της Marimekko είναι η ανησυχία της για τη βιωσιμότητα. H Marimekko έχει διερευνήσει φιλικές προς το περιβάλλον διαδικασίες παραγωγής, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας κατασκευής ρούχων από βιοδιασπώμενες ίνες ξύλου.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Marimekko (@marimekko)

Η νέα creative director Rebecca Bay, ανέλαβε πρόσφατα τα ηνία στην σχεδίαση και έκανε το ντεμπούτο της στην Εβδομάδα Μόδας της Κοπεγχάγης.

TAGS