
Ξεκίνησε ως ρούχο εργασίας για τους ναυτικούς, τους λιμενεργάτες, τους cowboys και τους χρυσοθήρες της αμερικανικής Δύσης. Πάνω από ενάμιση αιώνα μετά την εμφάνιση των πρώτων “πατενταρισμένων” τζιν με τις μεταλλικές κόπιτσες, το τζιν συνεχίζει να γράφει τη δική του ιστορία ως ένα παγκοσμίως αναγνωρισμένο και διαχρονικό fashion item για κάθε ανάγκη, κάθε ηλικία, κάθε περίσταση και γκαρνταρόμπα.
Τζιν: Η αληθινή ιστορία πίσω από το πιο διαχρονικό fashion item
Οι "ρίζες" των πρώτων τζιν
Αναζητώντας τις "ρίζες" του τζιν, πρέπει να πάμε πολύ πίσω, στην εποχή του Χριστόφορου Κολόμβου και των ναυτικών που έσκιζαν τα πανιά των πλοίων τους κι έφτιαχναν αυτοσχέδια ρούχα εργασίας. Όσο όμως, κι αν η ιστορία του είναι συνδεδεμένη με την ιστορία της Αμερικής, η ονομασία του, όπως και η προέλευσή του τοποθετούνται στην Ευρώπη, όπου από τον 15ο αιώνα άρχισε να διαδίδεται ένα ύφασμα - καραβόπανο, εξαιρετικά ανθεκτικό, που χρησιμοποιούνταν κυρίως ως κάλυμμα των φορτίων που μετέφεραν τα πλοία.
Η γαλλική Νιμ θεωρείται η πρώτη μεγάλη παραγωγός του νέου υφάσματος, που βάφτηκε μπλε για να μη λερώνεται εύκολα. Από εκεί, βγαίνει και ο όρος denim (de Nîmes). Η Ιταλία, όμως, έχει παίξει το δικό της ρόλο καθοριστικό ρόλο στη γέννηση του τζιν. Από τον 17ο αιώνα εργάτες και ναύτες στη Γένοβα έφτιαχναν ρούχα από ένα παρόμοιο ύφασμα, κι από το λιμάνι της ξεκίνησαν τα ύφασματα της Νιμ να ταξιδεύουν προς την Αμερική.
Κάπου εδώ γεννιέται ο όρος “blue jean” (δηλαδή “blue de Genes”, όπως είναι στα γαλλικά η Γένοβα). Και κάπου εδώ μπαίνει στην ιστορία ένας νεαρός, φιλόδοξος, τυχοδιώκτης, που κυνηγούσε την τύχη του στην Αμερική του πυρετού του χρυσού, ο κύριος Levi Strauss. Η ώρα που το τζιν θα κατακτούσε τον κόσμο, πλησίαζε.


Η πατέντα της Levi Strauss & Co
Τη δεκαετία του 1850, ο Στράους ακολουθούσε τα καραβάνια των χρυσοθήρων, βγάζοντας τα προς τα ζην από την πώληση υφασμάτων από το δημοφιλές στην Ευρώπη καραβόπανο ή αλλιώς jean. Παρουσίασε το πρώτο παντελόνι, που θεωρείται πρόγονος του σημερινού τζιν, σαν σήμερα στις 6 Ιουνίου 1850, όταν εργάτης του ζήτησε ένα ρούχο που να μη σκίζεται εύκολα. Επισήμως, όμως, δεν έχουμε φτάσει ακόμα στα γενέθλια του τζιν, όπως το ξέρουμε σήμερα.
Το 1853 έφτασε στο Σαν Φρανσίσκο, όπου ανέλαβε την οικογενειακή επιχείρηση πώλησης υφασμάτων με το όνομα Levi Strauss & Co, η οποία πωλούσε μεταξύ άλλων και παντελόνια φτιαγμένα από τα εκ Γαλλίας και Ιταλίας προερχόμενα τζιν. Η στιγμή σταθμός για την ιστορία του, όμως ήρθε το 1873, όταν τον πλησίασε ο ράφτης Τζέικομπ Ντέιβις για να του προτείνει να προσθέσουν στα παντελόνια μια πατέντα με μεταλλικές κόπιτσες γύρω από την τσέπη και το φερμουάρ, ώστε να μη σκίζονται. Η πατέντα κατοχυρώθηκε στις 20 Μαΐου 1873 κι η ιστορία του τζιν μπήκε σε νέα βάση.
Τα πρώτα blue jean παντελόνια με κόπιτσες αγοράζονται ανά δωδεκάδες. Η δημοτικότητά τους αυξάνεται σημαντικά ιδίως στις τάξεις των εργατών και των cowboys, κυρίως χάρις στην αξιοπιστία και την ανθεκτικότητά τους. Εξακολουθούν όμως να θεωρούνται κυρίως ένα ρούχο εργασίας μέχρι και τις δεκαετίες του 1920 και του 1930, ιδίως στην αμερικανική Δύση.


Σύμβολο επανάστασης και αντικομφορμισμού
Φτάνοντας, όμως, στα ‘50s, το τζιν άρχισε να μετατρέπεται σε σύμβολο επανάστασης κι αντικομφορμισμού. Η απαγόρευσή τους από σχολικά συμβούλια ή νυχτερινά κέντρα, δίνει ακόμα μεγαλύτερη φόρα στο κίνημα του blue jean, που στη μεγάλη οθόνη εκπροσωπούν είδωλα όπως ο Τζέιμς Ντιν και ο Μάρλον Μπράντο.
Η ειρήνη, η αγάπη και τα χαμηλοκάβαλα τζιν με καμπάνα κυριαρχούν στα πολύχρωμα ‘60s. Τα τζιν γίνονται σύμβολο ελευθερίας και δημιουργικής έκφρασης. Εμπλουτίζονται με patches, διακοσμούνται με κεντήματα, ενώ τα τζιν μπουφάν παίρνουν τη θέση τους στις πιο δημοφιλείς τάσεις της εποχής.
Στα ‘70s τα τζιν γίνονται πιο σέξι και στιλάτα. Συνδέονται με την αυθεντική αμερικανική γοητεία και ταυτίζονται με είδωλα της εποχής όπως ο Άγγελος του Τσάρλι, Φάρα Φόσετ. Ο Yves Saint Laurent γίνεται ο πρώτος σχεδιαστής υψηλής ραπτικής, που αποθεώνει τα τζιν ως σύμβολο στιλ και διαχρονικότητας.
«Θα ήθελα να έχω εφεύρει τα μπλουτζίν. ‘Εχουν χαρακτήρα, έκφραση, απλότητα και σεξ απίλ, ακριβώς ό,τι ήθελα πάντα να έχουν τα ρούχα μου» - Yves Saint Laurent
Φτάνοντας στα ‘80s τα τζιν πια βρίσκονται παντού σε διάφορες μορφές και χρώματα. Κυριαρχούν στη μουσική, στην τηλεόραση, στην ποπ κουλτούρα -με το τζιν σορτς να γίνεται σύμβολο σεξ απίλ από την ξαδέρφη Ντέιζι (Κάθριν Μπαχ) στους διάσημους τηλεοπτικούς “Ντιουκς”.


Το “επώνυμο” τζιν και τα σποτ που γράφουν ιστορία
Τη δεκαετία του ‘80 γεννιέται το λεγόμενο “επώνυμο” τζιν. Σημείο σταθμός θεωρείται το διαφημιστικό σποτ του Calvin Klein με την 15χρονη τότε Μπρουκ Σιλντς, να θέτει και να απαντάει στο ερώτημα “θέλετε να μάθετε τι υπάρχει ανάμεσα σε μένα και τα Calvin’s μου; Τίποτα”. Τα τζιν βρίσκονται στο προσκήνιο της μόδας, ακόμα κι αν αποκτούν σκισίματα ή ξεβάμματα.
Η απάντηση της Levi’s ήρθε με την επιστροφή στις κλασικές ρίζες και με ένα διαφημιστικό σποτ, που επίσης έμεινε στην ιστορία, με πρωταγωνιστή τον πρωτοεμφανιζόμενο τότε και μέγα σταρ των επόμενων δεκαετιών, Μπραντ Πιτ.
Στα ‘90s τα τζιν ακολουθούν τη μόδα του χιπ χοπ, αποκτούν τσέπες και γίνονται πιο φαρδιά, ενώ με την αλλαγή του αιώνα ποπ σταρς όπως η Μπρίτνεϊ Σπίαρς και η Κριστίνα Αγκιλέρα επαναφέρουν την τάση των πολύ χαμηλοκάβαλων παντελονιών.

Τζιν για κάθε στιγμή και ηλικία
Το πέρασμα στη νέα χιλιετία δεν επηρεάζει την κυριαρχία των τζιν, που έχουν πια καταξιωθεί ως παγκόσμια και διαχρονικά κομμάτια κάθε γκαρνταρόμπας, ανεξαρτήτως φύλου. Μόνιμοι σύντροφοι διαφορετικών γενιών, μας ακολουθούν στο σχολείο, στο Πανεπιστήμιο, στη δουλειά, σε χειμώνες και καλοκαίρια, σε καθημερινές ή γιορτινές εμφανίσεις.
Αγαπητά σε όλο τον κόσμο και τις ηλικίες, σε μεγάλους σταρ και καθημερινούς ανθρώπους, κυκλοφορούν σε όλα τα είδη και όλες τις γραμμές, σε παντελόνια, πουκάμισα, μπουφάν, φούστες, σορτς, γιλέκα, αξεσουάρ και σαλοπέτες, σε skinny, flare ή wide leg εκδοχή, σε κλασικές, vintage ή eco-friendly σειρές, προσαρμοζόμενα σε κάθε ανάγκη και σε κάθε περίσταση, προσφέροντας πάντα άνεση, σε συνδυασμό με στιλ.
Κάπου εδώ ας βάλουμε μια -άνω- τελεία. Η ιστορία συνεχίζεται και το τζιν, ύστερα από τουλάχιστον ενάμιση αιώνα ζωής και βάλε, παραμένει φρέσκο, νέο και cool κι έχει πολύ μέλλον ακόμα...
Ακολουθήστε το jenny.gr στο google news και μάθετε τα πάντα γύρω από τις τάσεις της μόδας, τα τέλεια outfits και τα πιο hot fashion news.