Η υποδοχή της Άντζελας Δημητρίου, η τιμή της δημοσιογραφίας, το ντοκιμαντέρ - υπερπαραγωγή και το θαύμα της ενημέρωσης
Χριστίνα Κατσαντώνη
26 Ιανουαρίου 2024
* Κυρίαρχο θέμα στην επικαιρότητα της εβδομάδας, ήταν η κριτική που άσκησε ο Γιώργος Νταλάρας σε τηλεοπτικά συνεργεία, που τον περίμεναν έξω από ραδιοφωνικό σταθμό, ζητώντας επίμονα να σχολιάσει ξανά ό,τι είχε ήδη πει. “Δεν είναι δημοσιογραφία αυτό που κάνετε” είπε στους ρεπόρτερ, προκαλώντας τη δριμεία οργή των πρωινών πάνελ, που έσπευσαν να υπερασπιστούν τη τιμή της δημοσιογραφίας, κατακεραυνώνοντας τον Νταλάρα για τα πάντα και καταλήγοντας σε σχόλια όπως το -κορυφαίο της Καινούργιου- “η σύζυγός του δεν έχει κάνει ποτέ μπότοξ;”.
* Οι περισσότερες από τις εκπομπές που κάνουν ακριβώς ό,τι καταδίκασε ο Νταλάρας δεν θέλησαν καν να ασχοληθούν με την ουσία των δηλώσεων του, με το αν πράγματι είναι δημοσιογραφία το να στέλνουν νέους ρεπόρτερ να κραδαίνουν κάμερες και ανοιχτά μικρόφωνα, θέτοντας τις πιο αδιάκριτες, άβολες κι ανούσιες ερωτήσεις τις πιο ακατάλληλες στιγμές. Εστίασαν αποκλειστικά στον τρόπο του -που, ναι, δεν ήταν ο καλύτερος-, στο παρελθόν του, στην κόντρα του με τον Πανούση...
* Κι ύστερα πέρασαν στο επόμενο θέμα: ρεπόρτερ περιμένει την Άντζελα Δημητρίου στο αεροδρόμιο, όπου επιστρέφει ύστερα από υπερατλαντικό ταξίδι για περιοδεία στην Αμερική, φορτωμένη με βαλίτσες και πιθανότατα τζετ λαγκ. Την πλησιάζει με κάμερα αναμμένη και μικρόφωνο απλωμένο και τη ρωτά: “Ακούμε ότι υπάρχει μια άσχημη σχέση με την κόρη σας. Ισχύει κάτι τέτοιο;”. Φυσικά, εκείνη δεν απάντησε. Φυσικά, το απόσπασμα που μόνο αμηχανία και ντροπή προκαλεί, έπαιξε κανονικά στη “Super Κατερίνα” (όπως και εκτενές θέμα για τις σχέσεις μάνας – κόρης). Δεν ξέρω αν όποιοι έχουν την ευθύνη αυτού του “ρεπορτάζ” είναι περήφανοι για τη δημοσιογραφία που ασκούν. Υποψιάζομαι, όμως, ότι αν το είδε ο Νταλάρας, θα ένιωσε περήφανος για τις δηλώσεις του.
* Κι ίσως, με αφορμή τη σκηνή με τον Νταλάρα, είναι η κατάλληλη στιγμή, ώστε οι εκπομπές που ασχολούνται με το infotainment, την ψυχαγωγία ή το life style κομμάτι της επικαιρότητας, να προβληματιστούν για το τι έχει πάει τόσο στραβά, που όλο και περισσότερα πρόσωπα πια, όλο και πιο συχνά, αντιδρούν και το φωνάζουν όλο και δυνατότερα. Πρόσφατα, ο Πάνος Βλάχος αναφέρθηκε σε τάση δημοσιογράφων να “λερώνουν” κάτι όμορφο, ενώ ο Γιώργος Καπουτζίδης, το έκανε ακόμα πιο ξεκάθαρο: “Σας λέμε με πολλούς τρόπους ότι το επίπεδο της δημοσιογραφίας είναι, δυστυχώς, χαμηλό. Και επειδή το ακούτε από παντού, κάντε κάτι. Όταν ακούτε τόσες ενστάσεις από τόσους ανθρώπους, υπάρχει κάποιο πρόβλημα…”.
* Το ότι προφανώς υπάρχει κάποιο πρόβλημα επιβεβαιώνεται διαρκώς και ποικιλοτρόπως. Προσφάτως, η ενημέρωση που προσφέρει η τηλεόραση πάνω στο έτερο μεγάλο θέμα των τελευταίων εβδομάδων (γάμος ομόφυλων ζευγαριών), υπέπεσε σε ακόμα ένα σφάλμα, που θα μπορούσαμε να το πούμε και θαύμα. Στην -προσφιλή σε ενημέρωση και ψυχαγωγία- προσπάθεια να αναδειχτούν οι πλέον ακραίες θέσεις εκπροσώπων της Εκκλησίας για την ομοφυλοφιλία, η εκπομπή του Γιώργου Λιάγκα παρουσίασε δηλώσεις του Μητροπολίτη Σιατίστης Παύλου, ο οποίος από το 2019 δεν βρίσκεται στη ζωή! Το λάθος εντοπίστηκε από καλεσμένο και ο Γιώργος Λιάγκας το προσπέρασε με άνεση: “Ωραία, εντάξει, κάναμε λάθος, δεν πειράζει. Είναι λεγόμενα όμως ανθρώπου της Εκκλησίας, πράγματα που έχουν ειπωθεί...”. Δηλαδή, για ένα τρέχον θέμα, επιστρατεύουμε την άποψη ενός ανθρώπου, ο οποίος δεν μπορεί πια ούτε να την εκφράσει, ούτε να την υπερασπιστεί, ούτε να την εμφυσήσει σε άλλους και καλούμε τους καλεσμένους μας να τη σχολιάσουν! Μια λεπτομέρεια όπως η -ανούσια- διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου δεν μπορεί να πτοήσει το θαύμα της ενημέρωσης…
* Viral έγινε για άλλη μια φορά η παρουσιάστρια του κεντρικού δελτίου του Mega, Ράνια Τζίμα, για την αντίδρασή της όταν άκουσε ότι σε κείμενο που ετοιμάζει η Ιερά Σύνοδος, θα καλούνται οι ομοφυλόφιλοι να στραφούν στην Εκκλησία για τη θεραπεία τους. “Τι εννοούν θεραπεία και ποιος θα θεραπεύει;” διερωτήθηκε. Τα social ταυτίστηκαν για άλλη μια φορά μαζί της, επιβεβαιώνοντας ότι παραμένει κάτι σαν... το αντίθετο της Τούνη και κάθε influencer. Μια σπάνια περίπτωση που χτίζει “μύθο” στα social media, χωρίς να το προσπαθεί, χωρίς selfies, ταξίδια, φωτογραφήσεις και κοινοποιήσεις προσωπικών στιγμών, χωρίς καν να χρησιμοποιεί Twitter.
* Η Δέσποινα Μπεμπεδέλη ήταν ό,τι καλύτερο είδαμε στην τηλεόραση τους τελευταίους μήνες. Υποδυόμενη το ρόλο της Χαρίτας Μαντόλες, γυναίκας που ξεριζώθηκε τη μέρα της τουρκικής εισβολής στην Αμμόχωστο, χάνοντας σύζυγο, πατέρα, συγγενείς, τον ίδιο τον τόπο της, ήταν χωρίς υπερβολή καθηλωτική. Ο μονόλογός της ήταν με διαφορά η μεγάλη κορύφωση της πρεμιέρας της νέας σειράς του Mega, “Famagusta”, που καταπιάνεται με την τουρκική εισβολή στην Αμμόχωστο, ακριβώς 50 χρόνια μετά τη μέρα, που για πολλούς “πάγωσε” ο χρόνος.
* Η πολυαναμενόμενη νέα σειρά του Αντρέα Γεωργίου έχει το μεγάλο ατού ότι ξεκινάει από ένα θέμα που αγγίζει καρδιές, εκ προοιμίου συγκινεί, κεντρίζει την προσοχή και το συναίσθημα. Από εκεί και πέρα, όμως, η προσέγγισή του μέσα από μια στερεοτυπική ιστορία με πλούσιες οικογένειες, όμορφους πρωταγωνιστές, ένα χαμένο παιδί, έναν βαριά άρρωστο νέο μπαμπά, έναν δημοσιογράφο (Χρήστο Λούλη), που γυρίζει ντοκιμαντέρ για την τουρκική εισβολή με μια κάμερα και μια βοηθό (η οποία είναι παράλληλα δημοσιογράφος, οπερατέρ, ηχολήπτης και σύντροφος -ούτε... ο Ευτύχης), ένα ερωτικό τρίγωνο, μια αιματοβαμμένη δολοφονία (κι όλα αυτά σε ένα επεισόδιο), προκαλεί μόνο απογοήτευση. Γιατί στο θέμα της Κύπρου δεν αρμόζει η σαπουνόπερα. Εδώ ο στόχος δεν -μπορεί να- είναι μόνο η τηλεθέαση.
* Αυτά για σήμερα. Τρέχω, έχω ένα ντοκιμαντέρ για το BBC να γυρίσω (με το κινητό -αλλά θα μείνει από μπαταρία…).