UPDATE

NASA: Αστρονόμοι ανακάλυψαν υδάτινο πλανήτη με ωκεανό που «βράζει»

8 Μαρτίου 2024

NASA: Αστρονόμοι ανακάλυψαν υδάτινο πλανήτη με ωκεανό που «βράζει»
Unsplash/ NASA
Οι αστρονόμοι κάνουν λόγο για έναν υδάτινο κόσμο όπου ο ωκεανός εκτείνεται σε ολόκληρη την επιφάνεια

Έναν πλανήτη που θα μπορούσε να είναι εξ ολοκλήρου καλυμμένος με έναν ωκεανό βαθέων υδάτων ανακάλυψαν αστρονόμοι, μέσω των παρατηρήσεων από το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb της ΝASA. Πιο συγκεκριμένα, οι αστρονόμοι παρατήρησαν υδρατμούς και χημικές υπογραφές μεθανίου και διοξειδίου το άνθρακα στην ατμόσφαιρα του εξωπλανήτη, η οποία είναι διπλάσια από την ακτίνα της Γης και περίπου 70 έτη φωτός μακριά.

Όπως σημειώνει ο Guardian, οι αστρονόμοι κάνουν λόγο για έναν υδάτινο πλανήτη όπου ο ωκεανός εκτείνεται σε ολόκληρη την επιφάνεια, καθώς και για ατμόσφαιρα πλούσια σε υδρογόνο. Ωστόσο, «ο ωκεανός θα μπορούσε να διαθέτει πάνω από 100 βαθμούς Κελσίου ή περισσότερο», δήλωσε ο καθηγητής Ν. Μαντουσούντχαν, ο οποίος ηγήθηκε της έρευνας. Σε υψηλή ατμοσφαιρική πίεση, ένας τόσο ζεστός ωκεανός θα μπορούσε ενδεχομένως να παραμείνει ακόμα υγρός, «αλλά δεν είναι σαφές αν θα ήταν κατοικήσιμος», εξήγησε ο ίδιος.

Πρόσθετες έρευνες

Ωστόσο, μια καναδική ομάδα που έκανε πρόσθετες παρατηρήσεις στον ίδιο πλανήτη, γνωστός ως «TOI-270 d» αμφισβήτησε την παραπάνω ερμηνεία. Οι ερευνητές ανίχνευσαν τις ίδιες ατμοσφαιρικές χημικές ουσίες, αλλά υποστηρίζουν ότι ο πλανήτης θα ήταν πολύ ζεστός για υγρό νερό, πιθανώς 4.000 C, και αντ' αυτού θα είχε μια βραχώδη επιφάνεια με μια απίστευτα πυκνή ατμόσφαιρα υδρογόνου και υδρατμών.

Ο καθηγητής Μπγιορν Μπένεκε, του Πανεπιστημίου του Μόντρεαλ, πραγματοποίησε πρόσθετες παρατηρήσεις του πλανήτη και αμφισβητεί την υπόθεση του «υκεάνιου κόσμου». «Η θερμοκρασία κατά την άποψή μας είναι πολύ ζεστή για να είναι υγρό το νερό». Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η ατμόσφαιρα φαίνεται να περιέχει σημαντικές ποσότητες υδρατμών - πάρα πολύ για να είναι εύλογη η ύπαρξη ωκεανού. Στην επιφάνεια, οι θερμοκρασίες θα μπορούσαν να φτάσουν τους 4000 βαθμούς Κελσίου, εκτιμά ο Μπένεκε.

Και στις δυο έρευνες, πάντως, εντοπίστηκε δισουλφίδιο του άνθρακα, το οποίο συνδέεται με βιολογικές διεργασίες στη Γη, αλλά μπορεί να παραχθεί και από άλλες πηγές. «Δεν μπορούμε να συνδέσουμε το δισουλφίδιο του άνθρακα με τη βιολογική δραστηριότητα», είπε ο Μαντουσούντχαν. «Σε μια ατμόσφαιρα πλούσια σε υδρογόνο, είναι σχετικά εύκολο να το φτιάξεις. Αλλά αν είμαστε σε θέση να μετρήσουμε το μοναδικό μόριο, είναι πολλά υποσχόμενο ότι θα είμαστε σε θέση να μετρήσουμε κατοικήσιμους πλανήτες στο μέλλον», τόνισε. «Πρέπει να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε τα ευρήματα σχετικά με αυτό το είδος αντικειμένου. Είναι εύκολο για το κοινό να πιστέψει αμέσως ότι βρήκαμε ζωή».