«Catwalk: The Art of the Fashion Show»: Η ιστορία των επιδείξεων μόδας και η μαγεία που κρύβουν πίσω τους
ΑΝΘΙΑ ΦΙΛΙΠΠΗ
31 Οκτωβρίου 2025
 
 Αυτό ακριβώς το σαγηνευτικό «πάντρεμα» εξερευνά η νέα μεγάλη έκθεση του Vitra Design Museum, με τίτλο «Catwalk: The Art of the Fashion Show», η οποία θα διαρκέσει μέχρι και τις 15 Φεβρουαρίου 2026.
Σε συνεργασία με το V&A Dundee και με υποστηρικτή τον οίκο Louis Vuitton, η έκθεση επιχειρεί να αναδείξει την επίδειξη μόδας ως ένα ολιστικό έργο τέχνης.
«Catwalk: The Art of the Fashion Show»: Από τα σαλόνια της υψηλής ραπτικής στις πασαρέλες των πολυεθνικών
Το πρώτο μέρος της έκθεσης ταξιδεύει τον επισκέπτη στις απαρχές των επιδείξεων, όταν οι δημιουργοί, όπως ο Charles Frederick Worth, παρουσίαζαν τα σχέδιά τους σε πραγματικές γυναίκες αντί για κούκλες, μέσα σε ιδιωτικά παρισινά σαλόνια.
Η δεκαετία της αλλαγής και οι πασαρέλες που έγιναν κοινωνικά γεγονότα
Το δεύτερο κεφάλαιο ακολουθεί τη μετάβαση από την υψηλή ραπτική στο prêt-à-porter, όταν η μόδα βγήκε στους δρόμους και συνδέθηκε με τη νεανική κουλτούρα. Από τις επιδείξεις της Chloé στο Café de Flore μέχρι τη θρυλική «Μάχη των Βερσαλλιών» το 1973, όπου Αμερικανοί και Γάλλοι σχεδιαστές «αναμετρήθηκαν» δημιουργικά, οι πασαρέλες μετατράπηκαν σε χώρο κοινωνικού διαλόγου και πολιτισμικής σύγκρουσης.
Η δεκαετία του ’90 σηματοδότησε τη χρυσή εποχή των σούπερμοντελ: Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista και Christy Turlington ανέβασαν τη μόδα σε επίπεδο παγκόσμιου θεάματος. Η εμβληματική επίδειξη του Versace το 1991, όπου οι τέσσερις σταρ τραγουδούσαν το Freedom του George Michael, αποτυπώνει αυτή τη λαμπερή στιγμή.
Οι επιδείξεις ως σκηνικά υπερθεάματα
Σε βάθος χρόνου, οι επιδείξεις μόδας απέκτησαν κινηματογραφική διάσταση. Ο Karl Lagerfeld μετέτρεψε το Grand Palais σε σούπερ μάρκετ, έχουμε δει μέχρι και μια ομάδα διαδηλωτών για συλλογή της Chanel, ενώ πιο πρόσφατα ο Alexander McQueen άφησε δύο ρομπότ να ζωγραφίσουν ζωντανά ένα φόρεμα επί σκηνής.
Η ψηφιακή εποχή της μόδας
Το τέταρτο και τελευταίο τμήμα ασχολείται με το παρόν και το μέλλον. Η πανδημία επιτάχυνε τη στροφή προς τις ψηφιακές και υβριδικές επιδείξεις. Σκέψου, η Dior παρουσίασε μινιατούρες ρούχων μέσα σε ένα κουκλόσπιτο, η Loewe έστειλε στους καλεσμένους ένα «Show in a Box», ενώ ο οίκος Balenciaga συνεργάστηκε με τους δημιουργούς των Simpsons για μια φανταστική επίδειξη animation.
Η μόδα ως καθρέφτης της κοινωνίας
Η έκθεση κλείνει με μια στοχαστική παρατήρηση, παρότι οι εικόνες των επιδείξεων ταξιδεύουν σήμερα παγκοσμίως σε δευτερόλεπτα, η αληθινή μαγεία της μόδας εξακολουθεί να βρίσκεται στη ζωντανή εμπειρία, στη στιγμή όπου το φως, η μουσική, η κίνηση και το συναίσθημα ενώνονται σε μια αληθινή καλλιτεχνική πράξη.
