Το τηλεσκόπιο James Webb εντόπισε την πρώτη μαύρη τρύπα του σύμπαντος - «Ένα τέρας ίσο με 10 εκατ. Ήλιους»

6 Απριλίου 2023

Unsplash
Μία γιγάντια μαύρη τρύπα, στο κέντρο ενός «μωρού» σύμπαντος

Το τηλεσκόπιο James Webb εντόπισε την πρώτη γνωστή μαύρη τρύπα – τη γηραιότερη απ’ όσο γνωρίζουμε, τουλάχιστον. Κι αν αυτό δε μοιάζει αρκετά σημαντικό, το πηγαίνουμε ένα βήμα παραπέρα και σου λέμε ότι επιστήμονες πιστεύουν ότι ίσως πρόκειται για μία από τις πρώτες ολόκληρου του Σύμπαντος.

Οι φακοί του τηλεσκοπίου αυτού είναι τόσο ισχυροί, που του επιτρέπουν να δει πίσω στον χρόνο, στα πρώιμα στάδια του Σύμπαντος. Έτσι ανακαλύφθηκε η παραπάνω γιγάντια μαύρη τρύπα, με μάζα 10 εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από του Ήλιου, στο κέντρο ενός «μωρού» γαλαξία που δημιουργήθηκε 570 εκατομμύρια χρόνια μετά το Big Bang.

Αυτό το γαλαξιακό τέρας θα μπορούσε να είναι μία από τις αμέτρητες μαύρες τρύπες που μεγάλωσαν ακόμη περισσότερο κατά τη διάρκεια της περιόδου που ξεκινά 100 εκατομμύρια χρόνια από τη Μεγάλη Έκρηξη, όταν το Σύμπαν έλαμπε, κυριολεκτικά, για ένα δισεκατομμύριο χρόνια. Τότε σχηματίστηκαν οι αστέρες, οι μαύρες τρύπες και τα σύμπαντα, ενώ κανείς δεν ξέρει ακόμη γιατί οι μαύρες τρύπες εκείνης της εποχής απέκτησαν τέτοιο μέγεθος.

Οι ερευνητές που έκαναν την ανακάλυψη έχουν καταθέσει τα ευρήματά τους, έχουν δημοσιεύσει τη μελέτη τους και περιμένουν να πάρει έγκριση από τον Σύλλογο Φυσικών. «Είναι η πρώτη που βρίσκουμε από εκείνη τη χρονική περίοδο, αλλά θα έπρεπε να υπάρχουν πολλές», δήλωσε η Rebecca Larson, αστροφυσικός στο Πανεπιστήμιο του Τέξας. «Υπολογίζουμε πως η συγκεκριμένη δε δημιουργήθηκε πρόσφατα και υπήρξε από πολύ νωρίς στο σύμπαν. Πρόσφατα μας δόθηκε η δυνατότητα μελέτης αυτής της εποχής της συμπαντικής ιστορίας κι ανυπομονώ να μάθουμε περισσότερα».

Ανυπομονούμε μαζί της.