Αυτό το beauty brand διαφήμισε τα προϊόντα του μιλώντας για πυροβολισμό σε πανεπιστήμιο.Τι ψυχικό τραύμα, τι πόροι στη μύτη;
Στεφανία Παπαδημητρίου
25 Μαΐου 2023
Το 2017, η Pepsi είχε μία πανέξυπνη ιδέα: Να πάρει την Kendall Jenner, να της δώσει ένα κουτάκι αναψυκτικού, να τη βάλει σε διαδήλωση και να το προσφέρει στους αστυνομικούς, για να περιορίσει την ένταση ανάμεσα σ’ εκείνους και τον λαό. Όχι στην πραγματικότητα, αλλά για διαφημιστικούς λόγους, προφανώς. Θυμόμαστε τι ακολούθησε – εκείνη παραλίγο να γίνει cancelled, όλοι δήλωναν εξοργισμένοι, έλεγαν πόσο λάθος ήταν να κυκλοφορήσει κάτι τέτοιο σε μία εποχή που γίνονταν κινήματα διαμαρτυρίας σ’ ολόκληρη τη χώρα κατά της αυθαιρεσίας της αστυνομίας και των πυροβολισμών Αφροαμερικανών. Δεν άνοιξε ρουθούνι, τελικά. Το θέμα ξεχάστηκε - απλώς η Kendall έπρεπε να κλάψει αρκετά στο ριάλιτι και να δείξει μετανιωμένη.
Τώρα, η εταιρεία καλλυντικών Bioré είχε μία ακόμη καλύτερη ιδέα: Να διαφημίσει ταινίες που απομακρύνουν τα μαύρα στίγματα, κάνοντας αναφορά σε πυροβολισμούς σε σχολεία και πανεπιστήμια. Όχι, δεν είναι ψέμα, όπως η εικόνα της Paris Hilton με την μπλούζα που έγραφε «Stop being poor», αλλά πέρα για πέρα αληθινό. Κι όπως είναι επόμενο, στο TikTok έγινε χαμός. Είναι από τα πράγματα που δεν μπορείς να αφήσεις να πέσουν κάτω, ειδικά αν ζεις σε μία χώρα που επιτρέπει την οπλοκατοχή και κάθε χρόνο χάνονται χιλιάδες ζωές μαθητών, φοιτητών και καθηγητών εξαιτίας της.
Ας ξεκινήσουμε από το βασικό: Τι ακριβώς δείχνει η διαφήμιση
Η αρχή έγινε όταν η influencer Cecilee Max-Brown ανέβασε ένα TikTok με χορηγό την Bioré. Με αφορμή το ότι ο Μάιος είναι αφιερωμένος στην ενημέρωση για ζητήματα ψυχικής υγείας, ξεκίνησε να μιλά για το άγχος που αισθάνεται μετά τον πυροβολισμό στο Πανεπιστήμιο του Michigan. Υπενθυμίζουμε ότι πίσω στον Φεβρουάριο, οπλισμένος άνδρας σκότωσε τρεις φοιτητές και τραυμάτισε πέντε.
Η Brown, η οποία πρόσφατα αποφοίτησε από αυτό το πανεπιστήμιο, ανακοίνωσε έπειτα ότι αποφάσισε να συνεργαστεί με την Bioré, ένα skincare brand που ανήκει στην ιαπωνική Kao Corporation, για να «απομακρύνει το στίγμα του άγχους». Παίρνει ένα κουτί με ταινίες που απομακρύνουν τα μαύρα στίγματα και σε ενθαρρύνει «να το βγάλεις όλο – όχι μόνο αυτό που έχουν οι πόροι σου, αλλά κυρίως αυτό που έχεις στο μυαλό σου».
@lizzietheshortie biore school ad reupload because why not lol also who thought this was a good idea?
♬ original sound - LizzieTheShortie
Πολλοί σχολίασαν ότι οι φονικές επιθέσεις σε εκπαιδευτικά ιδρύματα δεν είναι από τα πράγματα που χρησιμοποιείς για να διαφημίσεις ένα beauty προϊόν – ή οτιδήποτε άλλο. Και το τραύμα των επιζώντων δεν μπορεί να συγκριθεί με προβλήματα στην επιδερμίδα, σε καμία περίπτωση.
Η Bioré ζήτησε συγγνώμη για το βίντεο. Σε ανάρτησή της στο Instagram, έγραψε πως προωθεί την ψυχική υγεία μέσα από συνεργασίες με influencers που μιλούν ανοιχτά για το άγχος, την κατάθλιψη και άλλα ζητήματα, για να περιορίσουν το στίγμα που τα περιβάλλει. «Αυτήν τη φορά, ωστόσο, το κάναμε λάθος. Δεν δείξαμε ευαισθησία απέναντι σε μία απίστευτα σοβαρή τραγωδία, και ο τρόπος μας ήταν απόλυτα ανάρμοστος. Λυπόμαστε πάρα πολύ».
Ο κόσμος του ίντερνετ, βέβαια, αναρωτιέται πώς εγκρίθηκε το βίντεο της Max-Brown εξ αρχής. Φυσικά και έχει διαγραφεί τώρα, όμως εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε στους New York Times πως ενώ ελέγχει το περιεχόμενο που του στέλνουν οι creators, κατά κανόνα δεν το αλλάζει, ούτε το λογοκρίνει.
«Ζητώ συγγνώμη για αυτό το εμπορικό βίντεο», έγραψε η influencer. «Αυτή η συνεργασία δεν έπρεπε να φανεί λες και ένα προϊόν θα λύσει τα προβλήματα που μου δημιούργησε ο μακελειό». Εξήγησε, έπειτα, ότι στόχος της ήταν να ενημερώσει για τα ζητήματα ψυχικής υγείας που αντιμετωπίζουν οι συμφοιτητές της. «Αναλαμβάνω την ευθύνη μου για αυτό και σας διαβεβαιώ πως θα είμαι πιο έξυπνη στο μέλλον».
@cecileemax♬ original sound - Cecileemaxbrown
Το πάθημα έγινε μάθημα, αυτήν τη φορά; Ο χρόνος θα δείξει. Όταν ξεχαστεί κι αυτό, θα δούμε ποια άλλη σοβαρή κατάσταση θα χρησιμοποιηθεί για να διαφημιστεί – γιατί όχι; - ένα ζευγάρι παπούτσια.