Επιστήμονες ανακάλυψαν πλανήτη που δεν θα έπρεπε να υπάρχει

1 Ιουλίου 2023

Επιστήμονες ανακάλυψαν πλανήτη που δεν θα έπρεπε να υπάρχει
Adam Makarenko/W.M. Keck Observatory
Είναι γνωστός ως 8 UMi b και ονομάστηκε Halla

Επιστήμονες μόλις εντόπισαν έναν πλανήτη που μοιάζει με τον Δία, βρίσκεται 520 έτη φωτός μακριά από τη Γη και «δεν θα έπρεπε να υπάρχει». Ο εξωπλανήτης περιστρέφεται γύρω από ένα γιγάντιο αστέρι, μεγαλύτερο από τον ήλιο μας, το Baekdu, που βρίσκεται στον αστερισμό της μικρής Άρκτου. Αν και μοιάζει με τον Δία, οι θερμοκρασίες στην επιφάνειά του είναι υψηλότερες.

Ο πλανήτης είναι γνωστός ως 8 UMi b και ονομάστηκε Halla, μετά την αρχική ανακάλυψή του από Κορεάτες αστρονόμους το 2015. Το Halla είναι το ψηλότερο βουνό της Νότιας Κορέας και θεωρείται ιερός τόπος.

Ο Baekdu μελετήθηκε με τη χρήση του δορυφόρου Transiting Exoplanet Survey Satellite της NASA και, όπως αποδείχθηκε, καίει τα αποθέματα ηλίου στον πυρήνα του, καθώς φαίνεται ότι έχει ήδη εξαντλήσει το υδρογόνο του. Η αποκάλυψη αυτή υποδηλώνει στους αστρονόμους ότι το άστρο κάποτε επεκτάθηκε σε έναν ερυθρό γίγαντα.

Οι αστρονόμοι πιστεύουν ότι ο πλανήτης ουσιαστικά «επιβίωσε» μετά τη βίαιη μετάβαση του άστρου του, που κανονικά θα έπρεπε να είχε καταστρέψει όλους τους κοντινούς πλανήτες.

Ένα από τα επικρατέστερα σενάρια είναι ότι ο Halla είναι ένας αρκετά νέος πλανήτης, που γεννήθηκε από νέφος αερίων το οποίο δημιουργήθηκε από μια καταστροφική σύγκρουση μεταξύ των δύο άστρων

Ο συγγραφέας Δρ. Νταν Χούμπερ, και επικεφαλής της μελέτης που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη στο περιοδικό Nature, ανέφερε πως η επιβίωση του Halla αποτελεί «απόλυτη έκπληξη» για τους ερευνητές. Όπως πρόσθεσε, το άστρο θα έπρεπε να έχει «καταβροχθίσει» κάθε τι κοντινό, πριν επανέλθει στη σημερινή του κατάσταση.

Αυτό που παρατηρήθηκε, είναι ότι η σχεδόν κυκλική τροχιά του πλανήτη, η οποία χρειάζεται 93 γήινες ημέρες για να ολοκληρωθεί, παρέμεινε σταθερή για περισσότερο από μια δεκαετία. Οι αστρονόμοι σε αυτή τη φάση, προσπαθούν να προσδιορίσουν αν είναι δυνατόν ο πλανήτης να αντέξει αυτό που καταγράφεται στο αστρικό σύμπαν.