Το τηλεσκόπιο James Webb εντόπισε νερό σε γειτονικό πλανητικό σύστημα

1 Αυγούστου 2023

Το τηλεσκόπιο James Webb εντόπισε νερό σε γειτονικό πλανητικό σύστημα
Instagram/ esawebb
Το νεαρό πλανητικό σύστημα, γνωστό ως PDS 70, απέχει 370 έτη φωτός

Το τηλεσκόπιο James Webb της NASA έκανε μια ακόμη σημαντική ανακάλυψη: εντόπισε νερό σε γειτονικό πλανητικό σύστημα και συγκεκριμένα υδρατμούς κοντά σε γειτονικό πλανητικό σύστημα. Αυτό δείχνει ότι πιθανότατα κάποια στιγμή, οι πλανήτες γύρω από την Γη, ίσως υποστηρίξουν μορφές ζωές.

Το νεαρό πλανητικό σύστημα, γνωστό ως PDS 70, απέχει 370 έτη φωτός. Το άστρο στο κέντρο του είναι ηλικίας περίπου 5,4 εκατ. ετών και ψυχρότερο από τον Ήλιο. Το συγκεκριμένο άστρο περιβάλλουν δύο δίσκοι αερίου και σκόνης και ανάμεσά τους μεσολαβεί κενό 8 δισ. χλμ.

«Έχουμε δει νερό σε άλλους δίσκους, αλλά όχι τόσο κοντά», επισημαίνουν οι ειδικοί

Οι μάζες αερίου βρίσκονται μέσα σε αυτό το κενό και περιφέρονται γύρω από το άστρο. Το όργανο μέσης υπέρυθρης ακτινοβολίας του τηλεσκοπίου Webb εντόπισε υδρατμούς στον εσωτερικό δίσκο, σε απόσταση μικρότερη από 160 εκατ. χλμ από το άστρο.

Οι αστρονόμοι πιστεύουν ότι στον εσωτερικό δίσκο θα μπορούσαν να σχηματιστούν μικροί, βραχώδεις πλανήτες παρόμοιοι με αυτούς του ηλιακού μας συστήματος.

Δεν έχει ξαναβρεθεί ποτέ νερό σε έναν τόσο γηραιό δίσκο που σχηματίζει πλανήτες. Οι υδρατμοί έχουν παραμείνει σταθεροί παρά την εγγύτητά τους με το άστρο, πιθανότατα επειδή η σκόνη τούς προστατεύει από την υπεριώδη ακτινοβολία του άστρου

Στο δικό μας σύστημα, η Γη περιστρέφεται σε απόσταση 150 εκατ. χλμ από τον Ήλιο.

«Έχουμε δει νερό σε άλλους δίσκους, αλλά όχι τόσο κοντά, ούτε σε ένα σύστημα όπου αυτή τη στιγμή συγκροτούνται πλανήτες. Δεν μπορούσαμε να κάνουμε αυτού του είδους τις μετρήσεις πριν από το τηλεσκόπιο Webb», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Τζούλια Περότι, ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Μαξ Πλανκ της Χαϊδελβέργης.