Θες να σε προσέχουν όλοι όταν μιλάς; 7 τεχνικές για να το καταφέρεις
Έλενα Κρητικού
18 Ιουλίου 2023
Πόσες φορές, σου έχει συμβεί να τσακώνεσαι και να μιλάς ασταμάτητα χωρίς να ακούς τον απέναντί σου; Μάλλον πολλές! Τα λες καλά με τον εαυτό σου αλλά καταλήγεις να μιλάς πάνω από τον άλλον. Αυτό συμβαίνει γιατί οι περισσότεροι είμαστε κακοί στην ακρόαση αλλά όταν μιλάμε εμείς, θέλουμε όλοι να μας ακούνε.
Όταν ακούμε κάποιον πραγματικά και δεν γνέφουμε απλά καταφατικά το κεφάλι μας, κάνοντάς ότι τον ακούμε, σημαίνει πολλά και κυρίως σημαίνει ότι ενδιαφερόμαστε στ’ αλήθεια να ακούσουμε όσα έχει να μας πει.
Το βασικό πρόβλημα όμως είναι ότι ζούμε σε έναν κόσμο που έχουμε μάθει να μιλάμε και όχι να ακούμε. Αν θες να καταφέρεις επιτέλους να κάνεις τους πάντες να σε ακούνε όταν μιλάς, κι εσύ με τη σειρά σου να ακούς πάντα τους άλλους όταν σου μιλούν, μπορείς απλά να ακολουθήσεις 7 εγγυημένες τεχνικές από τους ειδικούς.
Έχεις σκεφτεί ποτέ ότι δεν σε ακούει κανείς επειδή μιλάς συνέχεια; Παραδόξως, οι περισσότεροι τείνουμε να ακούμε λιγότερο τα άτομα που μιλούν περισσότερο. Αυτό συμβαίνει γιατί η έντονη φλυαρία είναι άσκοπη.
O παρουσιαστής του NPR, Μάρτι Νέμκο, έχει αναπτύξει ολόκληρη θεωρία για το πώς καταπολεμείται η φλυαρία. Το μόνο που πρέπει να κάνεις για να μη μιλάς συνέχεια, είναι να ακολουθήσεις μια απλή στρατηγική. Είναι γνωστή ως traffic light strategy και λειτουργεί με τα χρώματα του πράσινου, του κίτρινου και του κόκκινου που δρομολογούν την επικοινωνία, μπλοκάροντας την πολυλογία.
Τα πρώτα 20’’ λες ό,τι θες ή μάλλον ό,τι προλαβαίνεις να πεις γιατί το χρώμα είναι ανοιχτό πράσινο. Τα επόμενα 20’’ είναι τα πιο κρίσιμα, τότε δηλαδή που το χρώμα γίνεται κίτρινο, καθώς είναι πολύ πιθανό αυτός που σε ακούει, να χάσει εντελώς το ενδιαφέρον του για όσα λες. Όταν τα 40’’ πια περάσουν, μεταβαίνεις στη φάση που κυριαρχεί το κόκκινο χρώμα και πρέπει να σταματήσεις να μιλάς. Συντόμευσε λοιπόν και πες μόνο όσα είναι σημαντικά μέσα σε αυτόν τον χρόνο.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να κατανοήσεις πραγματικά τι σημαίνει να ακούς και κυρίως πριν απαιτήσεις από τους άλλους να σε ακούσουν. Το να ακούς πραγματικά τον άλλον, δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να μιλάς πάνω από τον άλλον. Απαιτεί ένα σύνολο πραγμάτων, εστιάζοντας κυρίως στη γλώσσα του σώματος. Πρέπει να κοιτάς τον ακροατή στα μάτια και να ακούς ουσιαστικά όσα λέει.
Μόνο έτσι θα μπορέσεις να ζητήσεις και από τους άλλους να κάνουν το ίδιο. Όταν ακούς, καλό είναι να κάνεις μάλιστα ερωτήσεις στο ενδιάμεσο, δείχνοντας ότι προσέχεις πραγματικά εκείνη τη στιγμή. Μόνο έτσι θα μπορέσεις να γίνεις ενεργός ακροατής ζητώντας στη συνέχεια και οι άλλοι να κάνουν το ίδιο όταν μιλάς.
Όταν ανακαλύπτεις ότι οι άλλοι δεν σε ακούνε, αυτό που μπορείς να κάνεις είναι να παρατηρήσεις αυτό που αποσπά την προσοχή τους και να προσπαθήσεις να το απομακρύνεις. Είναι πολύ δύσκολο για παράδειγμα, όταν πάρεις την οθόνη από τα χέρια του παιδιού σου για να το κάνεις να σε ακούσει αλλά αξίζει να το δοκιμάσεις για λίγο.
Στην περίπτωση που θες να σε ακούσουν οι συνάδελφοι σου, η αποστολή είναι πιο εύκολη. Αν προσπαθείς να τους πεις κάτι και εκείνοι τσεκάρουν τα mail τους στο κινητό εκείνη τη στιγμή, απλώς ζήτα ευγενικά λίγο χρόνο για να τους μιλήσεις όταν μπορούν. Μόνο έτσι θα έχεις όλη τους την προσοχή.
Όσο μιλάς, κάνε μια μικρή καταγραφή στο κοινό σου και αφαίρεσε όσα είναι περιττά. Αυτή η τακτική θα κάνει πιο εύστοχα τα λεγόμενά σου και θα δεις πως θα είναι πολύ αποτελεσματική καθώς οι άλλοι θα σου κάνουν πιο εύκολα ερωτήσεις.
Ακόμη και αν τους κερδίσεις, πρέπει να ξέρεις ότι σύμφωνα με έρευνες, οι περισσότεροι θυμούνται μόνο το 25% όσων έχουν ακούσει. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και λίγα λεπτά αφότου σε έχουν ακούσει, τείνουν να ξεχνούν τα πάντα. Αυτό φυσικά λειτουργεί περισσότερο στα meetings.
Το μεγαλύτερο μέρος της επικοινωνίας είναι μη λεκτικό. Αν νομίζεις ότι έχει αξία μόνο ό,τι λες, μάλλον δεν γνωρίζεις πόσο σημαντικά είναι τα κανάλια της μη λεκτικής επικοινωνίας και πώς μπορεί χωρίς καν να το καταλαβαίνεις, να στέλνεις λάθος σήματα στους συνομιλητές σου.
Σύμφωνα με την κοινωνική ψυχολόγο, Έιμι Νίζιλ, όταν κοιτάμε τον συνομιλητή μας στα μάτια για 2’, αποπνέουμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και αυτό είναι μόνο υπέρ μας όταν μιλάμε.
Έρευνα δείχνει ότι όλοι μας, αφιερώνουμε το 70% - 80% της ημέρας, σε ένα ορισμένο είδος επικοινωνίας και μετά βίας το 55% του χρόνου μας είναι αποκλειστικά αφιερωμένο στο να ακούμε τους άλλους.
Οπότε αν θες να σε ακούνε περισσότερο, μπες κατευθείαν στο ψητό αυτού που θες να πεις. Πρόκειται για μια πολύ χρήσιμη δεξιότητα που πιάνει σχεδόν πάντα.
Οι καλύτεροι CEO στον κόσμο έχουν προσωπικές σχέσεις με τους εργαζομένους τους. Ακριβώς επειδή έχουν αφιερώσει χρόνο για να τους γνωρίσουν καλύτερα, τείνουν να τους ακούνε περισσότερο. Οι πιο πετυχημένοι λοιπόν έχουν αναπτύξει μια εργασιακή κουλτούρα που τους βγαίνει μόνο σε καλό.
Είναι πολύ πιθανό να μη θες να γίνεις CEO, αλλά καλό είναι να υιοθετήσεις τη στάση τους κάθε φορά που θες να σε ακούνε πραγματικά οι γύρω σου. Χτίσε λοιπόν καλές σχέσεις μαζί τους, μόνο αν σε σέβονται σε προσωπικό επίπεδο, θα σε ακούσουν.