Προστάτεψτε τα προσωπικά σας δεδομένα

Δευτέρα 28 Ιανουάριος 2013

Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα των Προσωπικών Δεδομένων μερικές σκέψεις για το πόσο τελικά παραμένουν προσωπικά τα δεδομένα των ανθρώπων στα σημερινά social media και συγκεκριμένα στο Facebook.

Πηγαίνοντας πιο πίσω στα πρώτα χρόνια της παγκόσμιας ύπαρξης του ,το διαδίκτυο, που δημιουργήθηκε ως μέσο για την ελευθερία ,έμοιαζε να προαναγγέλλει μια νέα εποχή ελευθερίας. Τα προσωπικά δεδομένα προστατεύονταν χάρη στην ανωνυμία της επικοινωνίας στο Διαδίκτυο και λόγω της δυσκολίας να εντοπιστούν οι πηγές και να προσδιοριστεί το περιεχόμενο των μηνυμάτων που διαβιβάζονταν με τη χρήση των πρωτόκολλων του διαδικτύου. Βεβαία με τη πάροδο του χρόνου και την εξέλιξη του διαδικτύου ,ο ενθουσιασμός για την ελευθερία που έφερε αρχικά το διαδίκτυο ήταν τόσο μεγάλος ,που οι άνθρωποι έχασαν τα όρια τους και ξέχασαν ότι εξακολουθούν να υφίστανται οι αυταρχικές πρακτικές επιτηρήσεις στο περιβάλλον το όποιο παραμένει το σημαντικότερο της ζωής τους: το εργασιακό περιβάλλον. Καθώς οι εργαζόμενοι εξαρτιούνται όλο και περισσότερο στη δραστηριότητα τους από τη δικτύωση ηλεκτρονικών υπολογιστών, οι περισσότερες εταιρίες αποφάσισαν ότι έχουν το δικαίωμα να ελέγχουν το πώς χρησιμοποιούν τα δίκτυα τους οι υπάλληλοι τους.

Τα social media έρχονται να κάνουν πιο εύκολο τον έλεγχο των προσωπικών δεδομένων, καθώς τα άτομα πλέον δημιουργούν προφίλ με τα αληθινά τους στοιχεία.  Όσον αφόρα το Facebook , έχει κατηγορηθεί ως ο «Μεγάλος Αδελφός» ,και πως η έκθεση των προσωπικών στοιχείων δεν είναι ασφαλής. Η ταχύτατη ανάπτυξη του Facebook και των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης δημιούργησε ένα νέο φαινόμενο χρήσης ιστοσελίδων με νέες δυνατότητες. Στοιχεία που αφορούν την προσωπική ζωή των εγγεγραμμένων χρηστών είναι πλέον διαθέσιμα οn-line μέσω του Facebook και ολοένα και περισσότερο οι φωνές ανησυχίας σχετικά με την εμπιστοσύνη που πρέπει να έχουν οι χρήστες στο συγκριμένο μέσο αυξάνονται. Θέματα που αφορούν την αθέμιτη συλλογή και κακόβουλη χρήση προσωπικών δεδομένων μέσω αυτού, αλλά και συνολικά θέματα που αφορούν τη διαφύλαξη της δηκτικότητας έχουν δημιουργήσει ποικίλες συζητήσεις γύρω από το νέο αυτό φαινόμενο των ηλεκτρονικών κοινωνικών δικτύων. Παρόλα αυτά οι χρήστες του Facebook συνεχίζουν να μοιράζονται στιγμές της προσωπικής του ζωής, τα συναισθημάτα τους και όχι μόνο.

Έχουν γίνει πολλές έρευνες και μελέτες για τα social media και την έκθεση των προσωπικών δεδομένων. Μια πρόσφατη έρευνα, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΒΗΜΑ, έδειξε πως το facebook πυροδοτεί την ζήλια. Ένας στους τρείς χρήστες του Facebook δηλώνει ότι αισθάνεται «χειρότερα» αφότου έχει επισκεφθεί τη γνωστή ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης και, σύμφωνα με γερμανούς ερευνητές, η αιτία της «μαυρίλας» είναι η ζήλια. Στην μελέτη έλαβαν μέρος 600 άτομα. Φάνηκε λοιπόν ότι όσοι από εθελοντές έμπαιναν στο Facebook,διάβαζαν δημοσιεύσεις και παρατηρούσαν χαρούμενες φωτογραφίες άλλων έτειναν να νιώθουν αρνητικά συναισθήματα μετά την ολοκλήρωση της διαδικτυακής τους επίσκεψης. Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι χαρούμενες φωτογραφίες από τις διακοπές φίλων, σχόλια σχετικά με την ευτυχισμένη ζωή τους (κοινωνική ζωή, εργασία,οικογένεια) ή ακόμη και φωτογραφίες των κατοικίδιων τους πυροδοτούσαν στους συμμετέχοντες συναισθήματα ζήλιας, απομόνωσης και μοναξιάς. Τα ευρήματα αυτά της έρευνας εγείρουν για ακόμη μια φορά το ερώτημα για το αν τα social media σε ρόλο κοινωνικής «όασης» μαγνητίζουν τους μοναχικούς χρήστες, χαρίζοντας τους την ψευδαίσθηση της κοινωνικής απελευθέρωσης. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η δράση λειτουργεί σαν μπούμερανγκ, εντείνοντας τη απομόνωσή τους.

Για το λόγο αυτό, κάθε φορά που κάνετε ένα post ή αποφασίζετε να εκφράσετε μια ιδέα σας ή μια στιγμή σας, να σκέφτεστε αν θέλετε στην πραγματικότητα θέλετε να το μοιραστείτε.