Τι συμβαίνει στο σώμα μας όταν τρώμε ζάχαρη

Τζουλιάννα Καρνέζη
Παρασκευή, 02 Αυγούστου 2019

Πριν από 200 χρόνια ο μέσος άνθρωπος κατανάλωνε περίπου δυο κιλά ζάχαρη ετησίως. Σήμερα τρώει περισσότερο από 60 κιλά το χρόνο. Και λαμβάνοντας υπόψη ότι η American Heart Association (AHA) συστήνει όχι περισσότερο από έξι κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη καθημερινά για γυναίκες και εννέα για άνδρες, είμαστε πολύ πάνω από το όριο.

Διαβάστε εδώ: Γιατί δεν πρέπει να κόψετε τη γλουτένη από τη διατροφή σας

Και ενώ κάποιες πηγές ζάχαρης είναι προφανείς, υπάρχουν και μερικές κρυφές πηγές. 
Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν τη σχέση μεταξύ της ζάχαρης και της αύξησης του σωματικού βάρους. Αλλά πολλοί δεν γνωρίζουν πόσο μπορεί να επηρεάσει την υγεία.

Σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στην JAMA Internal Medicine , οι άνθρωποι που κατανάλωναν το 17-21% των θερμίδων τους από την προστιθέμενη ζάχαρη είχαν 38% υψηλότερο κίνδυνο να πεθάνουν από καρδιαγγειακές παθήσεις σε σύγκριση με εκείνους που κατανάλωναν μόνο το 8%. 

Η ζάχαρη αυξάνει επίσης τις πιθανότητες εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.  Σε μια μελέτη που κάλυψε περισσότερες από 175 χώρες, οι ερευνητές εκτιμούν ότι κάθε αύξηση 150 θερμίδων στην κατανάλωση ζάχαρης ανά άτομο και ανά ημέρα συνδέεται με αύξηση κατά 1,1% του ποσοστού του πληθυσμού που αναπτύσσει διαβήτη.
Ορισμένοι τύποι καρκίνου έχουν επίσης συνδεθεί με υπερβολική πρόσληψη ζάχαρης. Η σύνδεση μπορεί να είναι άμεση ή έμμεση, καθώς η ζάχαρη συνδέεται με την αύξηση του σωματικού βάρους, τη φλεγμονή και την αντίσταση στην ινσουλίνη , τα οποία όλα ενισχύουν τον κίνδυνο καρκίνου.

Διαβάστε εδώ: Η Blake Lively αποκαλύπτει τι τρώει σε μια ημέρα και παραμένει τόσο λαμπερή

Το πλεόνασμα ζάχαρης επιδρά επίσης στην υγεία του δέρματος. Μια μελέτη σε 2.300 έφηβους διαπίστωσε ότι όσοι κατανάλωναν συστηματικά ζάχαρη είχαν 30% μεγαλύτερο κίνδυνο ανάπτυξης ακμής. Και για τους μεγαλύτερους ενήλικες, η υπερβολική ζάχαρη μπορεί να επιταχύνει τη γήρανση αυξάνοντας το σχηματισμό τελικών προϊόντων προηγμένης γλυκοζυλίωσης ή AGE.

Η υπερβολική ποσότητα ζάχαρης έχει επίσης συνδεθεί με την αύξηση της παραγωγής ουρικού οξέος , γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας , μια οδυνηρή μορφή αρθρίτιδας που βρίσκεται σε άνοδο, ακόμη και μεταξύ των νεότερων ατόμων.
Άλλες έρευνες δείχνουν ότι η υπερβολική πρόσληψη ζάχαρης συνδέεται με την κατάθλιψη. Μια μελέτη σε περισσότερες από 60.000 γυναίκες διαπίστωσε ότι εκείνοι με την υψηλότερη προστιθέμενη πρόσληψη ζάχαρης ήταν σημαντικά πιο πιθανό να εμφανίσουν κατάθλιψη.

Πώς να μειώσετε τη ζάχαρη

Ένας από τους καλύτερους τρόπους είναι η εξάλειψη των ζαχαρωδών ποτών, όπως το γλυκό τσάι, η λεμονάδα και τα παρόμοια. Όταν πρόκειται για τα προφανή ζαχαρούχα τρόφιμα, όπως τα γλυκά, να τα καταναλώνετε με μέτρο. Και για να βρείτε τις κρυφές πηγές ζάχαρης να διαβάζετε τις ετικέτες τροφίμων και να αποφεύγετε τον κατάλογο συστατικών με  τους όρους που τελειώνουν σε -οζη, όπως η γλυκόζη, η φρουκτόζη, η δεξτρόζη και η μαλτόζη , καθώς και τα σιρόπια. 

Τέλος εάν θέλετε να μειώσετε τη ζάχαρη δεν έχετε παρά να τρώτε αρκετά φρούτα, λαχανικά και να εντάξετε τις φυτικές ίνες στην καθημερινότητά σας. 

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα.