Blue Zone Diet: Η νέα παγκόσμια διατροφική τάση που εμπνέεται από την Ικαρία

Τζουλιάννα Καρνέζη
Πέμπτη, 10 Σεπτεμβρίου 2020

Μια διατροφική τάση που ακούει στο όνομα Blue Zone έχει κερδίσει πολλούς οπαδούς. Όλα όμως ξεκίνησαν πριν 15 χρόνια όπου ένας δημοσιογράφος ο οποίος ταξίδευε παρατήρησε ότι σε συγκεκριμένες περιοχές του πλανήτη, οι κάτοικοι ζούσαν πάνω από 90 χρόνια.  

Τότε μια ομάδα επιστημόνων αποφάσισε να μελετήσει αυτές τις περιοχές. Μάλιστα ανάμεσα τους υπάρχει και ένα Ελληνικό νησί η Ικαρία, ενώ τη λίστα συμπληρώνουν η Σαρδηνία της Ιταλίας, η Nicoya της Κόστα Ρίκα, η Loma Linda της Καλιφόρνια και η Okinawa της Ιαπωνίας. Το όνομα Blue Zone προήλθε επειδή οι ερευνητές κύκλωναν τις συγκεκριμένες περιοχές με μπλε μαρκαδόρο. 

Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι οι κάτοικοι αυτών των περιοχών είχαν αρκετά κοινά στη διατροφής τους, αλλά και στον τρόπο ζωής τους γενικότερα, ενώ οι περισσότεροι δεν εμφάνισαν καρδιαγγειακά προβλήματα, διαβήτη, άνοια και υπέρταση. 

Παρακάτω θα δούμε τις συνήθειες των κατοίκων ανά περιοχή.

Ικαρία, Ελλάδα: Η Ικαρία ακολουθεί τη μεσογειακή διατροφή περισσότερο από οποιονδήποτε άλλη περιοχή στον κόσμο. Οι άνθρωποι εδώ ζουν περίπου επτά χρόνια περισσότερο από τους περισσότερους Αμερικανούς. Μεταξύ των κατοίκων που είναι άνω των 80 ετών, σχεδόν 9 στους 10 άνδρες και 7 στις 10 γυναίκες εξακολουθούν να μετακινούνται καθημερινά (σε σύγκριση με μόνο 1 στους 2 άνδρες και 1 στις 4 γυναίκες σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα).

Ogliastra, Σαρδηνία (Ιταλία): Το ιταλικό νησί φιλοξενεί την υψηλότερη συγκέντρωση ανδρών στον κόσμο που είναι 100 ετών. Οι κάτοικοι είναι κυρίως βοσκοί, είναι ενεργοί όλη τους τη ζωή και τρώνε κυρίως φυτική διατροφή μαζί με λίγο χοιρινό και κόκκινο κρασί. 

Okinawa, Ιαπωνία: Αυτό το μέρος φιλοξενεί τις γηραιότερες γυναίκες του κόσμου. Η μακροζωία τους βασίζεται στη φυτική διατροφή και στην ενεργή ζωή. 

Nicoya, Κόστα Ρίκα: Οι άνθρωποι σε αυτήν την πόλη έχουν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες από τους Αμερικανούς να φτάσουν τα 90 και να είναι και υγιείς. Επιπλέον, αυτή η περιοχή της Κόστα Ρίκα έχει το χαμηλότερο ποσοστό θνησιμότητας σε μεσήλικες στον κόσμο (άρα και λιγότερες καρδιακές παθήσεις και διαβήτη). Η διατροφή των κατοίκων βασίζεται στη φυτική διατροφή, ενώ οι έχουν και μια αίσθηση του σκοπού της ζωής που αποκαλούν «σχέδιο de vida».

Loma Linda, Καλιφόρνια: Είστε έκπληκτοι που βλέπετε την Αμερική στη λίστα; Οι κάτοικοι της συγκεκριμένης περιοχής αποφεύγουν τη ζάχαρη, το κρέας, το αλκοόλ, τον καπνό και επικεντρώνονται σε μια υγιεινή διατροφή και στην άσκηση. Επίσης ζουν κατά μέσο όρο 8-9 χρόνια περισσότερο από άλλους Αμερικανούς. 

Τι κάνει τους κατοίκους στις Μπλε Ζώνες να ζουν τόσο πολύ;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η γενετική παίζει σημαντικό ρόλο- αλλά αντιπροσωπεύει μόνο το 20 έως 30 τοις εκατό της μακροζωίας, σύμφωνα με την έρευνα. Αυτό αφήνει τη διατροφή, τον τρόπο ζωής και άλλους περιβαλλοντικούς παράγοντες να ελέγχουν το 70 έως 80 τοις εκατό της διάρκειας ζωής.

Ένα κοινό χαρακτηριστικό των κατοίκων των Μπλε Ζωνών είναι ότι η βασική πηγή ενέργειάς τους προέρχεται από το φυτικό βασίλειο, δηλαδή από δημητριακά, φρούτα, λαχανικά ξηρούς καρπούς και λιπαρά φυτικής προέλευσης, όπως ελαιόλαδο, ελιές κ.ά. Ενώ τρώνε κρέας μόλις πέντε φορές το μήνα. Δε σας θυμίζει πολύ τη μεσογειακή διατροφή;

Λαμβάνοντας υπόψη μελέτες που δείχνουν ότι οι φυτικές δίαιτες μειώνουν τον κίνδυνο για σχεδόν κάθε ασθένεια , δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι συγκεκριμένοι κάτοικοι ζουν τόσα χρόνια.

Ένα δεύτερο κοινό χαρακτηριστικό είναι η σωματική δραστηριότητα. Οι άνθρωποι με τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στον κόσμο ζουν σε περιβάλλοντα όπου ενθαρρύνονται αλλά και απαιτείται να μετακινούνται, χωρίς να το σκέφτονται. Επίσης πολλοί κάτοικοι των Μπλε Ζωνών έχουν ένα σκοπό. Οι Okinawans τον αποκαλούν "Ikigai" και οι Nicoyans τον αποκαλούν "plan de vida", και τα δύο μεταφράζονται σε "γιατί ξυπνάω το πρωί". 

Αλλά το πιο σημαντικό είναι πως οι κάτοικοι των Μπλε Ζωνών είναι ότι έχουν μια πιο υγιή προσέγγιση της ζωής συνολικά. Καταναλώνουν λιγότερο επεξεργασμένα τρόφιμα , ξοδεύουν λιγότερο χρόνο στις οθόνες, κινούνται περισσότερο και δίνουν αξία στη σύνδεση και στην επικοινωνία. Ο συνδυασμός όλων αυτών των παραγόντων συμβάλλει στη μακροζωία σε αυτά τα μέρη.

Τέλος για εμένα 4 πράγματα φαίνεται ότι έχουν σημασία: Η καλή διατροφή, η άσκηση, η επαρκής ξεκούραση και η ψυχική ηρεμία.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα