Ιπποφαές: Το "χρυσό ελιξήριο" που αγαπάνε σε όλο τον κόσμο και τα οφέλη που μας προσφέρει

Τζουλιάννα Καρνέζη
Τετάρτη, 30 Σεπτεμβρίου 2020

Μια νέα εποχή έχει διαμορφωθεί στον κόσµο της διατροφής. Η επικοινωνία, οι υπολογιστές και η αύξηση της γνώσης σχετικά επιτρέπει την πρόσβαση σε απίστευτη ποιότητα προϊόντων διατροφής από όλο τον πλανήτη, µε έναν τρόπο που µέχρι τώρα ήταν αδύνατη ή απλώς άγνωστη. 

Σε µία εποχή πρωτοφανούς αφθονίας, οι άνθρωποι έχουν πρόσβαση και γνώση για τα περισσότερα superfoods στον κόσµο.  Ως «υπερτροφές» ή «superfoods» ορίζονται εκείνες οι τροφές µε υψηλή συγκέντρωση θρεπτικών συστατικών εν συγκρίσει µε άλλες χαµηλότερης βιολογικής αξίας. Η υψηλή βιολογική τους αξία οφείλεται στην υψηλή απορροφητικότητα από τον ανθρώπινο οργανισµό µε ταυτόχρονα χαµηλό ενεργειακό φορτίο. 

Η συστηµατική κατανάλωση υπερτροφών συµβάλλει στην αύξηση της ζωτικής ενέργειας και τη βελτίωση της υγείας.  Στην έννοια των υπερτροφών (superfoods) εντάσσονται οι τροφές µε υψηλή βιοδιαθεσιµότητα θρεπτικών συστατικών όπως τα πολυακόρεστα (Ω - 3, Ω - 6), βιταµίνες, µέταλλα, προβιοτικά, αντιοξειδωτικά στοιχεία, απαραίτητα αµινοξέα, πολυσακχαρίτες και ένζυµα. Στην παρασκευή υπερτροφών δεν χρησιµοποιούνται φυτοφάρµακα και χηµικές ουσίες. 

Ο όρος «υπερτροφές» (superfoods) δεν αποτελεί έναν όρο που χρησιµοποιείται επιστηµονικά, καθώς δεν τεκµηριώνεται τέτοιος διαχωρισµός. Ο όρος χρησιµοποιείται σε ευρύ φάσµα χωρίς να αποκλείεται το περιεχόµενο.  Η έννοια των υπερτροφών αποτελεί ουσιαστικά τη µετάφραση του αγγλικού όρου superfoods, ο οποίος εκφράζει τα τρόφιµα υψηλής θρεπτικής αξίας που προάγουν την υγεία, προστατεύουν από ασθένειες και συµβάλλουν ουσιαστικά στον έλεγχο του βάρους.

Η χρήση τους τοποθετείται χρονικά στα πολύ παλιά χρόνια όπου αξιοποιούνταν σε πολλές περιπτώσεις ακόµη και ως φάρµακα. Ειδικότερα, ως σηµαντικότερες κατηγορίες υπερτροφών αποτελούν οι ακόλουθες περιπτώσεις 

1. Φρούτα (ρόδι, µούρα, µπλε βατόµουρα, σµέουρα, φράουλες, goji, κράνµπερι,
αβοκάντο, καρύδα, σταφύλι, acai, ιπποφαές).
2. Ξηροί καρποί (καρύδια, αµύγδαλα, δηµητριακά).
3. Όσπρια (κόκκινα φασόλια, κακάο, γλυκοπατάτες, µαστίχα)
4. Λαχανικά (µπρόκολο, σπανάκι).
5. Φύκια (σπιρουλίνα, χλωρέλλα).
6. Κεφίρ.
7. Βότανα (τζίντζερ, ginkgo biloba)
8. Προϊόντα µέλισσας (µέλι, βασιλικός πολτός, κερί).

Στο σημερινό άρθρο θα αναλύσουμε το ιπποφαές, που ανήκει στα φρούτα.  

Η χρήση και η αξία του ιπποφαούς οι οποίες έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια είναι αναγνωρισµένες από την αρχαιότητα. Οι µορφές του διακρίνονται σε δύο: φρέσκο (ωµό) και αποξηραµένο. Ο φρέσκος καρπός απαιτεί άµεση κατανάλωση ώστε να διατηρηθούν τα θρεπτικά στοιχεία του ενώ υπάρχει η δυνατότητα συντήρησης σε ψύξη για µεγάλο χρονικό διάστηµα. Η αποξηραµένη µορφή µπορεί να διατηρηθεί για µεγάλα χρονικά διαστήµατα, ενώ αποτελεί τη συνηθέστερη µορφή που συναντάται. 

Σε επίπεδο διατροφικής αξίας, το ιπποφαές έχει αποδειχθεί ότι αποτελεί µία πολύ σηµαντική υπερτροφή. Αναλύοντας τα θρεπτικά του συστατικά, διαπιστώνεται ότι στον καρπό του εντοπίζεται υψηλή περιεκτικότητα σε βιταµίνη C, 15 φορές υψηλότερη από από το πορτοκάλι. Το συγκεκριµένο στοιχείο αναδεικνύει ότι το ιπποφαές αποτελεί µία από τις πιο πλούσιες πηγές βιταµίνης C, χωρίς να απουσιάζουν και άλλα πολύτιµα θρεπτικά στοιχεία όπως τα καροτενοειδή, η βιταµίνη E, τα αµινοξέα, µέταλλα (K, Na, Mg, Ca, Fe, Zn, Se), φυτοστερόλες και άλλες φαινολικές ενώσεις. 

Συνολικά, το ιπποφαές περιέχει  περισσότερα από 190 θρεπτικά συστατικά, ξεχωρίζοντας τη βιταµίνη C, τα λιπαρά οξέα ω-3 και ω-7 και τη βιταµίνη Ε. 

Ποιες είναι οι επιδράσεις του στην υγεία;

Έχει σημαντικά οφέλη στην καρδιαγγειακή υγεία.

Σύμφωνα με ορισμένες μελέτες, η λήψη ιπποφαούς μπορεί να έχει καρδιαγγειακά οφέλη, γεγονός που αποδίδεται στα φλαβονοειδή που περιέχει. Μελέτες έδειξαν πως, η λήψη ιπποφαούς μειώνει τη συσσώρευση αιμοπεταλίων σε υγιή άτομα, προλαμβάνοντας έτσι την αθηροσκλήρωση, ενώ φάνηκε να βελτιώνει την καρδιαγγειακή λειτουργία σε άτομα με ισχαιμική καρδιοπάθεια. 

Βοηθάει στην ανάπλαση του δέρματος.

Το ιπποφαές μπορεί να βοηθήσει στην επούλωση πληγών και στην ανάπλαση του δέρματος από εγκαύματα. Σύμφωνα με ορισμένες μελέτες, η λήψη ιπποφαούς βοηθά στη μείωση της έντασης των συμπτωμάτων του εκζέματος. 

Έχει αντιδιαβητικές ιδιότητες.

Λόγω τη σύστασής του σε φυτικές ίνες, πολλές μελέτες έδειξαν πως το ιπποφαές καθυστερεί την αύξηση των επιπέδων γλυκόζη στο αίμα και μειώνει της ανάγκες σε ινσουλίνη, βελτιώνοντας με αυτόν τον τρόπο τη γλυκαιμική απάντηση και το γλυκαιμικό έλεγχο ακόμη και σε άτομα με διαβήτη.

Αντιοξειδωτική προστασία και ενίσχυση ανοσοποιητικού.

Το πποφαές είναι πλούσιο σε βιταμίνη C και βιταμίνη Ε, με αποτέλεσμα να  προσφέρει ισχυρή αντιοξειδωτική προστασία. Συγκεκριμένα, αναστέλλει τη δράση των ελευθέρων ριζών και αυξάνει την παραγωγή μορίων που ενισχύουν τη δράση του ανοσοποιητικού συστήματος. 

Η λήψη συμπληρωμάτων με ιπποφαές θα πρέπει να αποφεύγεται από άτομα που λαμβάνουν φάρμακα για τη ρύθμιση της πίεσης, αντιπηκτική ή αντιαιμοπεταλιακή αγωγή, αντινεοπλασματικά φάρμακα ή είναι σε ανοσοκαταστολή. Προσοχή συστήνεται σε όσους λαμβάνουν φάρμακα για τη χοληστερίνη ή το διαβήτη, καθώς ενδέχεται να έχει αθροιστική δράση. 

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα.