Πώς θα καταλάβετε ότι έχετε έλλειψη καλίου

Τζουλιάννα Καρνέζη
Δευτέρα, 19 Απριλίου 2021

Το κάλιο παίζει σημαντικό ρόλο στη σωστή λειτουργία των κυττάρων, των ιστών και των οργάνων του σώματος.  Μαζί με το νάτριο αποτελούν τους βασικούς ηλεκτρολύτες που ρυθμίζουν την κατανομή των υγρών του σώματος, επηρεάζουν το pH και συμβάλλουν στη διέγερση των νεύρων και των μυών.

Όμως οι περισσότεροι άνθρωποι δεν λαμβάνουν την απαραίτητη ποσότητα καλίου από τη διατροφή. Το Ινστιτούτο Ιατρικής συνιστά οι ενήλικες να παίρνουν τουλάχιστον 4.700 χιλιοστόγραμμα καλίου κάθε μέρα, αλλά οι περισσότεροι από εμάς καταναλώνουμε μόλις το ήμισυ αυτού του ποσού. 

Σημάδια ανεπάρκειας καλίου

Αισθάνεστε κουρασμένοι και αδύναμοι

Η αλήθεια είναι ότι η κούραση μπορεί να οφείλεται σε πολλά πράγματα. Αλλά αν νιώθετε συνέχεια εξαντλημένοι ρίξτε μια ματιά στη διατροφή σας, ώστε να διαπιστώσετε αν καταναλώνετε αρκετό κάλιο. Δείτε αν τρώτε πολύχρωμα φρούτα και λαχανικά. Εφόσον δεν διαπιστώσετε κάποια αλλαγή, τότε ίσως πρέπει να μιλήσετε με τον γιατρό σας.

Παθαίνετε συχνά κράμπες

Εάν έχετε συχνά μυϊκές συσπάσεις στα πόδια σας, μπορεί να ευθύνεται η έλλειψη καλίου. Συγκεκριμένα όταν κάνετε έντονη φυσική δραστηριότητα και δεν πίνετε αρκετά υγρά, ενδέχεται να διαταραχθεί η ισορροπία μεταξύ καλίου και νατρίου και να πάθετε κράμπες. Η λύση είναι να καταναλώνετε τροφές που είναι πλούσιες σε  αυτό το ορυκτό.

Έχετε υψηλή αρτηριακή πίεση

Πολλά πράγματα, συμπεριλαμβανομένου του οικογενειακού ιστορικού, του υπερβολικού βάρους, και της κατανάλωσης αλατιού μπορεί να αυξήσουν την αρτηριακή πίεση. Όμως, κάποιες μελέτες που έχουν γίνει σε ποντίκια, έχουν δείξει ότι μια διατροφή χαμηλή σε κάλιο είναι ένας από τους προδιαθεσικούς παράγοντες που συμβάλουν στην αύξηση της πίεσης, ενώ η πρόσληψη του λειτουργεί ως αντίβαρο στην εμφάνιση της υπέρτασης.

Έχετε ακανόνιστο καρδιακό παλμό

Μια μέτρια έως σοβαρή ανεπάρκεια καλίου μπορεί να προκαλέσει καρδιακές αρρυθμίες ή έναν παθολογικό καρδιακό παλμό, ειδικά αν είστε ήδη σε υψηλό κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Στην πραγματικότητα έρευνες δείχνουν  ότι το 7 έως 17% των ασθενών με καρδιαγγειακή νόσο πάσχουν από υποκαλιαιμία. Αυτό οφείλεται στην επίδρασή του στις μυϊκές συσπάσεις και συνεπώς στην καρδιακή λειτουργία.Οι ακανόνιστοι καρδιακοί παλμοί μπορεί να είναι εξαιρετικά επικίνδυνοι και να οδηγήσουν σε καρδιακή ανακοπή - κάτι που μπορεί να είναι θανατηφόρο.

Τροφές πλούσιες σε κάλιο

Πολλά φρέσκα φρούτα και λαχανικά είναι πλούσια σε κάλιο:

Μπανάνες, πορτοκάλια, πεπόνι, βερίκοκα, γκρέιπφρουτ, μερικά αποξηραμένα φρούτα, όπως δαμάσκηνα, σταφίδες,

Μαγειρεμένο σπανάκι

Μαγειρεμένο μπρόκολο

Πατάτες

Γλυκοπατάτες

Μανιτάρια

Αρακάς

Αγγούρια

Κολοκύθι

Κολοκύθα

Φυλλώδη πράσινα

Ο χυμός από πλούσια σε κάλιο φρούτα είναι επίσης μια καλή επιλογή.

Ορισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το γάλα και το γιαούρτι, έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο.

Μερικά ψάρια περιέχουν κάλιο, όπως ο τόνος και ο γάδος. 

Τα φασόλια ή τα όσπρια με υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο περιλαμβάνουν:

Κόκκινα φασόλια

Σόγια

Φακές

Άλλα τρόφιμα που είναι πλούσια σε κάλιο περιλαμβάνουν:

Υποκατάστατα αλατιού (διαβάστε τις ετικέτες για να ελέγξετε τα επίπεδα καλίου)

Ξηροί καρποί

Κρέας και πουλερικά

Καφέ και άγριο ρύζι

Δημητριακά πίτουρου

Ψωμί ολικής αλέσεως

Γιατί χρειάζεστε κάλιο

Καταρχάς βοηθά την αρτηριακή σας πίεση. Αυτό το κάνει με δύο διαφορετικούς τρόπους:

Πρώτον, με τη βοήθεια των νεφρών, το κάλιο βοηθά στην απομάκρυνση επιπλέον νατρίου από το σώμα σας μέσω των ούρων. Αυτό είναι καλό, επειδή η υπερβολική ποσότητα νατρίου μπορεί να προκαλέσει υψηλή αρτηριακή πίεση .

Δεύτερον, το κάλιο βοηθά τα τοιχώματα των αιμοφόρων αγγείων να χαλαρώσουν, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και κατ επέκταση στον μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων.  

Χρειάζεστε επίσης αρκετό κάλιο για την καλή υγεία των μυών - έτσι ώστε οι μύες σας να κάμπτονται ή να συστέλλονται όπως πρέπει. Και τα νεύρα σας χρειάζονται κάλιο ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν καλά.

Το κάλιο αποτρέπει τις κράμπες. Οι μυϊκές κράμπες είναι ένα κοινό αποτέλεσμα χαμηλών επιπέδων καλίου στο αίμα. 

Τέλος βελτιώνει την υγεία των οστών, βοηθώντας στη συγκράτηση και τη διατήρηση του ασβεστίου.

Δείτε επίσης: Τέχνη δίχως όρια: Εντυπωσιακές ζωγραφιές φτιαγμένες μόνο με ένα στυλό

Γίνε κι εσύ μέλος μόνο με 6€/ έτος στο συνδρομητικό Jenny.gr Exclusive Benefits