WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Συμβουλές για να βελτιώσετε τη γονιμότητα


Τζουλιάννα Καρνέζη

30 Αυγούστου 2021

Συμβουλές για να βελτιώσετε τη γονιμότητα

Η προσπάθεια απόκτησης ενός μωρού αποτελεί μια καταπληκτική στιγμή στη ζωή ενός ζευγαριού. Υπάρχει τόσο μεγάλος ενθουσιασμός που δεν μπορείτε να σκεφτείτε τίποτα άλλο. Ωστόσο μερικές φορές τα πράγματα δεν είναι πάντα τόσο εύκολα, αφού πολλοί είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά αυτή την προσπάθεια.

Για πολλά ζευγάρια, η απόκτηση παιδιών είναι πολύ δύσκολη. Η συρροή των προσωπικών, διαπροσωπικών και κοινωνικών προσδοκιών, δημιουργεί ένα αίσθημα αποτυχίας, απώλειας και απόρριψης σε εκείνους που είναι υπογόνιμοι.

Οι σχέσεις ανάμεσα στα ζευγάρια μπορεί να γίνουν τεταμένες και ο ένας μπορεί να κατηγορήσει τον άλλον, θεωρώντας τον υπαίτιο για την καθυστέρηση της σύλληψης.

Η υπογονιμότητα αποτελεί, λοιπόν, ένα σχετικά συχνό πρόβλημα, το οποίο αγγίζει βαθιά τη ψυχή των ζευγαριών που εμπλέκονται σ’ αυτό. Ωστόσο, παρότι τα ποσοστά εμφάνισης της υπογονιμότητας αυξάνονται ραγδαία τα τελευταία χρόνια, τις περισσότερες φορές τα άτομα που νοσούν αργούν να το συνειδητοποιήσουν.

Πόσα όμως γνωρίζετε για αυτή τη μοναδική ικανότητα που σας έχει χαρίσει η φύση και πώς θα τη βελτιώσετε;

Φροντίστε τη διατροφή σας.

Μειώστε την κατανάλωση των επεξεργασμένων υδατανθράκων. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες που καταναλώνουν σε καθημερινή βάση απλούς υδατάνθρακες έχουν μικρότερες πιθανότητες να συλλάβουν σε σχέση με εκείνες που επιλέγουν τους σύνθετους υδατάνθρακες. Το άσπρο ψωμί, το λευκό ρύζι και τα προϊόντα με ραφιναρισμένο αλεύρι μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τις ορμόνες της αναπαραγωγής. Είναι λοιπόν σημαντικό να εντάξετε στη διατροφή σας δημητριακά ολικής αλέσεως, φρούτα, λαχανικά κ.α.

Οι ειδικοί συνιστούν επίσης την αποφυγή των trans λιπαρών οξέων που βρίσκονται σε πολλά έτοιμα τρόφιμα, όπως τα πατάκια, τα μπισκότα, τα σφολιατοειδή. Τα συγκεκριμένα λιπαρά μπορεί να συμβάλουν στην εμφάνιση προβλημάτω ωορρηξίας. 

Ωστόσο δεν πρέπει να απαρνηθείτε όλα τα λιπαρά, γιατί η κατανάλωση μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων, όπως ελαιόλαδο, λιπαρά ψάρια, ξηροί καρποί, αβοκάντο, μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της παραγωγής προσταγλανδίνης στο γυναικείο σώμα.

Η προσταγλανδίνη είναι μια ορμονική ένωση που μπορεί να προκαλέσει σοβαρή συστολή της μήτρας. Επίσης καρύδια και οι σπόροι συμβάλουν στη βέλτιστη παραγωγή ορμονών, ενώ το ελαιόλαδο παίζει ρόλο στην αύξηση του όγκου και της κινητικότητας των σπερματοζωαρίων.

Καταναλώστε τροφές πλούσιες σε μαγνήσιο. Το μαγνήσιο είναι ένα ιχνοστοιχείο που η έλλειψή του συνδέεται με την υπογονιμότητα. Τροφές πλούσιες σε μαγνήσιο είναι το σπανάκι, η μπανάνα, ο ανανάς, ο σολομός, οι σπόροι κολοκύθας, το λάχανο, το φαγόπυρο κ.α.

Το σελήνιο είναι ένα ακόμη ιχνοστοιχείο το οποίο επηρεάζει τη γονιμότητα. Συγκεκριμένα έχει φανεί πως το σελήνιο συμβάλει στην καλύτερη ποσότητα και ποιότητα σπέρματος, αλλά και στην αυξημένη γονιμότητα και στα δυο φύλα.

Μειώστε το άγχος.

Είναι εκπληκτικός ο τρόπος που το ανθρώπινο σώμα αντιδρά στο στρες και στο άγχος. Επιστήμονες έχουν διαπιστώσει ότι όταν ένα ζευγάρι προσπαθεί να κάνει παιδί και βρίσκεται υπό πίεση, η γονιμότητα μειώνεται αρκετά. 

Γιατί όμως επηρεάζεται η γονιμότητα; Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτό συμβαίνει γιατί το άγχος μεταβάλλει τις ορμόνες καθιστώντας έτσι πολύ πιο δύσκολο για το σώμα να λειτουργήσει αποτελεσματικά. Για παράδειγμα γνωρίζουμε ότι το άγχος μπορεί να σταματήσει την περίοδο σε μια γυναίκα και να μειώσει τον αριθμό των σπερματοζωαρίων στους άνδρες. 

Ενημερωθείτε για τον κύκλο σας.

Η γνώση είναι δύναμη. Με την κατάλληλη ενημέρωση μπορείτε να αποφασίσετε εάν θέλετε να προσπαθήσετε λίγο αργότερα ή να επιλέξετε να προβείτε σε μεθόδους όπως η ψύξη ωαρίων. Ενημερωθείτε όσο πιο νωρίς μπορείτε για τις επιλογές που έχετε και μάθετε το πώς θα μείνετε έγκυος όταν θα είστε έτοιμες.

Τέλος κλείστε ραντεβού με το γυναικολόγο σας ώστε να μιλήσετε μαζί του και να μάθετε το πώς η γονιμότητα αλλάζει με την ηλικία.