Οι κυριότεροι μύθοι για τη χοληστερόλη

Τζουλιάννα Καρνέζη
Τετάρτη, 13 Οκτωβρίου 2021

Από όλες τις ενώσεις στο σώμα μας, η χοληστερόλη μπορεί να είναι μία από τις πιο γνωστές. Όμως υπάρχει πολλή παραπληροφόρηση γύρω από αυτήν την λιπαρή ουσία, παρά το γεγονός ότι είναι οικείο το όνομα της.  

Γι αυτό και στο σημερινό άρθρο θα μάθουμε λίγα πράγματα για τη χοληστερόλη. 

Η χοληστερόλη είναι ένα βασικό συστατικό των κυτταρικών μεμβρανών των ζώων. Και ανεξάρτητα από το κακό της όνομα, η χοληστερόλη είναι απαραίτητη για τη ζωή. Ωστόσο, όταν υπάρχει σε υψηλά επίπεδα στο αίμα, αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

Η χοληστερόλη, μαζί με άλλες ουσίες, όπως το λίπος και το ασβέστιο, συσσωρεύεται στα τοιχώματα των αρτηριών. Με τον καιρό αυτή η συσσώρευση στενεύει τα αιμοφόρα αγγεία και μπορεί να οδηγήσει σε επιπλοκές, συμπεριλαμβανομένου εγκεφαλικού επεισοδίου και καρδιακής προσβολής .

Σύμφωνα το CDC, το 2015–2016, το 12%  των ανθρώπων ηλικίας 20 ετών και άνω στις Ηνωμένες Πολιτείες είχαν υψηλή χοληστερόλη . Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) εκτιμά ότι τα αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης ευθύνονται για 2,6 εκατομμύρια θανάτους κάθε χρόνο.

Δεδομένης αυτής της κατάστασης, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η παραπληροφόρηση σχετικά με τη χοληστερόλη είναι διαδεδομένη. 

Έτσι, για να σας βοηθήσουμε θα διαχωρίσουμε την αλήθεια από τη μυθοπλασία.

Μύθος 1: Η χοληστερόλη είναι κακή

Όπως αναφέρθηκε, η χοληστερόλη είναι ένα συστατικό των κυτταρικών μεμβρανών. Εκτός από τον δομικό της ρόλο στις μεμβράνες, είναι επίσης ζωτικής σημασίας στην παραγωγή των στεροειδών ορμονών, της βιταμίνης D και χολικού οξέος.

Έτσι, μπορεί τα υψηλά επίπεδα να αποτελούν παράγοντα κινδύνου για ασθένειες, αλλά από την άλλη μεριά χωρίς χοληστερόλη, δεν θα μπορούσαμε να επιβιώσουμε. Η χοληστερόλη δεν είναι κακή. 

Το σώμα μας δεν σχεδιάστηκε για να ζει σε ένα περιβάλλον όπου η τροφή περισσεύει, και έτσι όταν η χοληστερόλη είναι υπερβολική, εναποτίθεται στο σώμα μας. Και αυτό μπορεί είναι κακό για την υγεία μας. 

Μύθος 2: Έχω υγιές βάρος, οπότε δεν μπορώ να έχω υψηλή χοληστερόλη

Ω, ναι μπορείς! Η ισορροπία χοληστερόλης είναι πραγματικά συνάρτηση του τι τρώτε αλλά και της γενετικής σας. Για παράδειγμα, ένα άτομο μπορεί να γεννηθεί με γενετική τάση να μην επεξεργάζεται αποτελεσματικά τη χοληστερόλη. Αυτή η κατάσταση ονομάζεται οικογενής υπερχοληστερολαιμία και μπορεί να είναι αρκετά συνηθισμένη. 

Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τη χοληστερόλη σας είναι τα τρόφιμα που τρώτε, οι συνήθειες άσκησης, το αν καπνίζετε και το πόσο αλκοόλ πίνετε .

Επιπλέον, τα άτομα που έχουν υγιές βάρος μπορεί να έχουν υψηλά επίπεδα χοληστερόλης, ενώ μερικά άτομα που είναι υπέρβαρα μπορεί να μην έχουν υψηλή χοληστερόλη. Τα επίπεδα της χοληστερόλης επηρεάζονται από τη γενετική, τη λειτουργία του θυρεοειδούς, τα φάρμακα, την άσκηση, τον ύπνο και τη διατροφή.

Υπάρχουν επίσης παράγοντες που δεν μπορείτε να τροποποιήσετε και οι οποίοι μπορούν να συμβάλουν στην υψηλή χοληστερόλη, όπως η ηλικία σας και η γενετική σας.

Μύθος 3 : Θα είχατε συμπτώματα αν είχατε υψηλή χοληστερόλη

Αυτός είναι ένας άλλος μύθος. Στις περισσότερες περιπτώσεις, η υψηλή χοληστερόλη δεν θα προκαλέσει συμπτώματα. Γι 'αυτό συνιστάται να κάνετε  εξετάσεις αίματος για τον έλεγχο της υψηλής χοληστερόλης. Η ηλικία που ξεκινάτε τον έλεγχο και η συχνότητα του ελέγχου καθορίζονται από τους μεμονωμένους παράγοντες κινδύνου. 

Μύθος 4 :  Εάν τρώτε πολλή χοληστερόλη, θα έχετε υψηλά επίπεδα χοληστερόλης

Αυτό το θέμα είναι λίγο πιο περίπλοκο από όσο θα περίμενε κανείς. Η χοληστερόλη που καταναλώνει κανείς δεν σχετίζεται απαραίτητα άμεσα με τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα. Η κατανάλωση σακχάρων ή απλών υδατανθράκων, μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερα επίπεδα χοληστερόλης, ακόμη και αν κάποιος δεν τρώει πολλή χοληστερόλη.

Μύθος 5 : Δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα για τα επίπεδα της χοληστερόλης σας

Αυτό, ευτυχώς, είναι αναληθές. Εκτός από τη λήψη φαρμάκων για τη μείωση της χοληστερόλης σας, μπορείτε επίσης να βελτιώσετε τη χοληστερόλη σας διατηρώντας ένα υγιές βάρος, καταναλώνοντας τα σωστά τρόφιμα, κάνοντας γυμναστική και αποφεύγοντας το κάπνισμα και την υπερβολική χρήση αλκοόλ.

Η διατροφή και η άσκηση είναι πάντα τα πρώτα βήματα και παραμένουν εξαιρετικά σημαντικά. 

Μύθος 6:  Είμαι κάτω των 40, οπότε δεν χρειάζεται να ελέγχω τη χοληστερόλη μου

Αν και υπάρχει κάποια συζήτηση για το πότε πρέπει να ξεκινήσει ο έλεγχος για αυξημένη χοληστερόλη, ωστόσο οι συστάσεις αναφέρουν ότι ο πρώτος έλεγχος χοληστερόλης πρέπει να πραγματοποιείται κατά την εφηβική ζωή και εάν έχετε ισχυρό οικογενειακό ιστορικό, θα πρέπει να ελεγχθεί νωρίτερα.