WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για τη διατροφή Αγιουρβέδα


Τζουλιάννα Καρνέζη

6 Ιανουαρίου 2022

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για τη διατροφή Αγιουρβέδα
pexels
Οι μη δυτικές προσεγγίσεις που αφορούν την ευεξία, από το μασάζ και τον διαλογισμό έως τον βελονισμό και την αρωματοθεραπεία, έχουν γίνει όλο και πιο δημοφιλείς.

Το ενδιαφέρον για τη διατροφή, τόσο για προληπτικούς όσο και για θεραπευτικούς σκοπούς, έχει επίσης αυξηθεί. Έτσι λοιπόν στο σημερινό άρθρο θα αναλύσουμε τη διατροφή Αγιουρβέδα.

Η συγκεκριμένη διατροφή υπάρχει εδώ και χιλιάδες χρόνια και βασίζεται στις αρχές της ιατρικής της Αγιουρβέδα. Η εστίαση είναι στην εξισορρόπηση των διαφόρων ενεργειών μέσα στο σώμα - για να επιτευχθεί καλύτερη συνέργεια και να βελτιωθεί η υγεία του σώματος και του νου.

Ο τύπος σώματος καθορίζει τις κατευθυντήριες αρχές της διατροφής. Σύμφωνα με την Αγιουρβέδα, υπάρχουν πέντε στοιχεία που απαρτίζουν το σύμπαν: vayu (αέρα), jala (νερό), akash (χώρος), teja (φωτιά), και prithvi (γη). Αυτά τα στοιχεία πιστεύεται ότι σχηματίζουν τρία doshas -αυτό που αλλάζει-, που σχετίζονται με την ενέργεια που κυκλοφορεί μέσα στο σώμα.

Το dosha σας καθορίζει ποιες τροφές πρέπει να τρώτε και ποιες να αποφύγετε. Και σύμφωνα με την πρακτική της Αγιουρβέδα, μόλις βρεθείτε σε ισορροπία, θα επιθυμείτε τα τρόφιμα που είναι πιο ωφέλιμα για τη διατήρηση της ευεξίας.

Ενώ όλοι διατηρούν τα χαρακτηριστικά και των τριών doshas, συνήθως κυριαρχούν:

Vata (χώρος και αέρας). Το Vata ελέγχει τις βασικές σωματικές λειτουργίες, συμπεριλαμβανομένου του νου, της αναπνοής, της ροής του αίματος και της πέψης. Τα άτομα με αυτήν την dosha είναι συνήθως λεπτά και ενεργητικά. Όταν είναι εκτός ισορροπίας, μπορεί να παρουσιάσουν προβλήματα με την πεπτική υγεία, την κούραση, την απώλεια βάρους, την αϋπνία ή το άγχος.

Pitta (φωτιά και νερό). Αυτή η dosha ελέγχει τον μεταβολισμό, τις ορμόνες και την πέψη. Οι άνθρωποι με pitta dosha συχνά έχουν μεσαία σωματική δόμηση. Εάν όμως είναι εκτός ισορροπίας, μπορεί να παρουσιάσουν υψηλή αρτηριακή πίεση, καρδιακές παθήσεις, φλεγμονή ή πεπτικές διαταραχές.

Kapha (νερό και χώμα). Αυτό το dosha ελέγχει την ανοσία, την ανάπτυξη των μυών και τη δύναμη. Εκείνοι με kapha dosha έχουν συνήθως πιο ανθεκτικό ανοσοποιητικό σύστημα. Αν είναι εκτός ισορροπίας, μπορεί να αντιμετωπίσουν προβλήματα με τη διαχείριση του βάρους, την κατακράτηση υγρών, τον διαβήτη, την κατάθλιψη, τις αλλεργίες ή την υγεία των πνευμόνων.

Υπάρχει ένα αρχαίο Αγιουρβεδικό ρητό που λέει: «Όταν η διατροφή είναι λάθος, το φάρμακο είναι άχρηστο. Όταν η διατροφή είναι σωστή, το φάρμακο είναι αχρείαστο.»

Τι να τρώτε ανάλογα με τον τύπο του σώματός σας

Η διατροφή Αγιουρβέδα αναγνωρίζει 6 μείζονες γεύσεις με ευδιάκριτα ευεργετικά αποτελέσματα: γλυκιά, όξινη, αλμυρή, πικρή, καυτερή και στυφή. Εάν συμπεριλαμβάνετε και τις έξι γεύσεις στα καθημερινά σας γεύματα, αυξάνετε το αίσθημα κορεσμού και νιώθετε χορτάτοι.

Οι άνθρωποι με vata θα πρέπει να μειώσουν τα κρύα και ωμά τρόφιμα και την υπερβολική ποσότητα καφεΐνης. Αντ 'αυτού, θα πρέπει να προτιμούν ζεστά πιάτα στα οποία κυριαρχούν οι γλυκές, αλμυρές και ξινές γεύσεις. Τα γλυκά τρόφιμα έχουν μια καταπραϋντική επίδραση στο σώμα. Τα αλμυρά τρόφιμα, όπως το επιτραπέζιο αλάτι και τα αλατισμένα ψάρια, ενισχύουν την όρεξη. Και τα ξινά, που βρίσκονται στα εσπεριδοειδή, στα μούρα και στις μαρμελάδες, βοηθάνε στην πέψη.

Οι άνθρωπο με pitta dosha θα πρέπει να μειώνουν τα ζεστά και πικάντικα τρόφιμα και να αποφεύγουν αλκοολούχα και ζυμωμένα τρόφιμα. Είναι σημαντικό να επικεντρωθούν σε γλυκές, πικρές και στυπτικές τροφές. Πικρά τρόφιμα, όπως τα χόρτα, το μπρόκολο και το σέλινο, βοηθούν στην αποτοξίνωση. Και τα στυπτικά τρόφιμα, όπως οι φακές, τα φασόλια, τα πράσινα μήλα και το ρόδι, συμβάλλουν στην εξισορρόπηση της pitta.

Οι άνθρωποι με kapha dosha θα πρέπει να περιορίζουν τα αλμυρά ή βαριά τρόφιμα, καθώς και τα γαλακτοκομικά προϊόντα και να καταναλώνουν πικάντικες, πικρές, και στυπτικές γεύσεις.

Εν κατακλείδι η διατροφή Αγιουρβέδα δίνει έμφαση σε ολόκληρα τρόφιμα και ελαχιστοποιεί τα επεξεργασμένα τρόφιμα, ένα πρότυπο που αυξάνει την πρόσληψη βιταμινών, ανόργανων συστατικών, ινών και αντιοξειδωτικών και μπορεί να βοηθήσει στην υποστήριξη της διαχείρισης του βάρους. Παρόλα αυτά ακόμα χρειάζονται πολλές μελέτες ώστε να διαπιστωθεί ότι η συγκεκριμένη διατροφή προσφέρει οφέλη στην υγεία.