WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Συναισθηματική διατροφή: Πώς τα συναισθήματα επηρεάζουν τις διατροφικές σας συμπεριφορές


Τζουλιάννα Καρνέζη

26 Ιανουαρίου 2022

Συναισθηματική διατροφή: Πώς τα συναισθήματα επηρεάζουν τις διατροφικές σας συμπεριφορές
Είμαι πρόθυμη να στοιχηματίσω ότι σχεδόν όλοι έχουν βιώσει συναισθηματική κατανάλωση φαγητού κάποια στιγμή στη ζωή τους. Αυτό είναι φυσιολογικό - είμαστε όλοι άνθρωποι.

Όταν όμως το συναισθηματικό φαγητό αρχίζει να γίνεται συνήθεια τόσο ίσως είναι καιρός να αντιμετωπίσετε τα συναισθήματά σας με πιο υγιεινές πρακτικές. Το συναισθηματικό φαγητό μπορεί να προκαλέσει πρόσθετο άγχος και ενοχές και τελικά να οδηγήσει σε μια ανθυγιεινή σχέση με το φαγητό και ενδεχομένως να προκαλέσει περαιτέρω προβλήματα ψυχικής και σωματικής υγείας.

Ας δούμε όμως παρακάτω τι ακριβώς είναι η συναισθηματική διατροφή και μερικούς διαφορετικους τρόπους με τους οποίους μπορείτε να αρχίσετε να αντιμετωπίζετε τα συναισθήματά σας.

Τι είναι η συναισθηματική διατροφή

Συναισθηματική κατανάλωση είναι όταν τα συναισθήματά σας - από την πλήξη μέχρι το άγχος ή τη θλίψη - καθοδηγούν τι, πότε και πόσο τρώτε, αντί να σηματοδοτούν τη σωματική σας πείνα. Χαρακτηρίζεται από απώλεια ελέγχου γύρω από το φαγητό όταν νιώθουμε έντονα συναισθήματα, αλλά συχνά δεν έχουμε την ικανότητα να γνωρίζουμε τα όριά μας και να ασκούμε αυτοσυγκράτηση.

Το συναισθηματικό φαγητό δεν χρειάζεται απλώς να είναι ως απάντηση σε ένα σημαντικό γεγονός της ζωής ή σε έντονες ειδήσεις. Μπορεί επίσης να λάβει χώρα ως απάντηση σε καθημερινά συναισθήματα όπως η πλήξη, η μοναξιά, το άγχος, ακόμη και ο ενθουσιασμός.

Κάντε στον εαυτό σας τις ακόλουθες ερωτήσεις για να δείτε εάν τα συναισθήματα επηρεάζουν τις διατροφικές σας συμπεριφορές:

  • Βρίσκετε παρηγοριά στο φαγητό;

  • Έχετε την τάση να τρώτε όταν αισθάνεστε άγχος ή καταπονημένοι;

  • Δυσκολεύεστε να διακρίνετε τη διαφορά μεταξύ της σωματικής και της συναισθηματικής;

  • Χρησιμοποιείτε συχνά το φαγητό ως επιβράβευση;

  • Νιώθετε ότι δεν ελέγχετε το φαγητό;

Εάν απαντήσατε ναι σε 3 ή περισσότερες από αυτές τις ερωτήσεις, πιθανότατα τρώτε συναισθηματικά.

Το συναισθηματικό φαγητό συχνά είναι μια συνήθεια. Αρχίζουμε να χρησιμοποιούμε το φαγητό για να καταπραΰνουμε και να αντιμετωπίσουμε τα συναισθήματά μας και αυτό πολλές φορές γίνεται εν αγνοία μας. Έτσι πριν το καταλάβουμε πιάνουμε το σακουλάκι με τα πατατάκια κάθε φορά που νιώθουμε αγχωμένοι και το παγωτό σοκολάτα όταν βαριόμαστε.

Προκειμένου να αντιμετωπίσετε το συναισθηματικό φαγητό, είναι σημαντικό να αναγνωρίσετε τα συναισθήματά σας και να καθορίσετε νέους τρόπους για να ανταπεξέλθετε και να προχωρήσετε.

Ένας από τους καλύτερους τρόπους είναι να χρησιμοποιήσετε την ενσυνείδητη διατροφή

Σε γενικές γραμμές, η ενσυνείδητη διατροφή είναι μια ξεχωριστή φιλοσοφία που σας μαθαίνει να σέβεστε το φαγητό, την πείνα σας και τις διατροφικές σας επιλογές.

Όταν τρώτε ως αποτέλεσμα των συναισθημάτων σας, τείνετε να αποσυνδέεστε από το τελετουργικό και την εμπειρία του φαγητού. Αυτό συμβαίνει όταν για παράδειγμα αποφασίζετε να φάτε μερικά μπισκότα για να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τα συναισθήματά σας και πριν το καταλάβετε έχετε τελειώσει το κουτί. Η εξάσκηση της ενσυνείδητης διατροφής θα σας επιτρέψει να συνδεθείτε με το φαγητό σας, να το εκτιμήσετε και να ελέγξετε τις επιλογές σας.

Μπορεί να είναι δύσκολο στην αρχή να διαφοροποιήσετε πότε πεινάτε πραγματικά και πότε τρώτε ως απάντηση στα συναισθήματά σας. Όμως προσπαθήστε να ρωτήσετε τον εαυτό σας αν πεινάτε σωματικά και πώς πραγματικά νιώθετε. Αυτή η φαινομενικά απλή, απλή άσκηση μπορεί να σας αποκαλύψει πολλά για τις συναισθηματικές διατροφικές σας συνήθειες.

Γνωρίστε τα σημάδια της πείνας σας

Τα σημάδια της πείνας σας είναι ο τρόπος του σώματός σας να σηματοδοτήσει την ανάγκη για ενέργεια ή φαγητό και προκαλούνται από μια ορμόνη που ονομάζεται γκρελίνη. Η γκρελίνη ειδοποιεί τον εγκέφαλό σας όταν είναι ώρα να αναζητήσετε φαγητό.

Αφιερώστε λίγο χρόνο για να επανασυνδεθείτε με το σώμα σας και να ακούσετε τα σημάδια της πείνας σας. Πότε νιώθετε ότι πεινάτε ; Πόσος χρόνος χρειάζεται συνήθως μετά από ένα γεύμα για να νιώσετε ξανά πεινασμένοι; Όσο καλύτερα καταλαβαίνετε τα σημάδια της πείνας, τόσο πιο εύκολο θα είναι να καταλαβαίνετε πότε τρώτε λόγω των συναισθημάτων και πότε όταν πεινάτε πραγματικά.

Χρησιμοποιήστε ένα ημερολόγιο

Το ημερολόγιο καταγραφής μπορεί να σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε τα συναισθήματα που νιώθετε κάθε φορά που κάνετε επιδρομή στο ψυγείο. Ίσως συνειδητοποιήσετε ότι όταν αγχώνεστε για τη δουλειά, ψάχνετε κάτι να φάτε. Χρησιμοποιήστε το ημερολόγιο ως μέσο για να εξερευνήσετε τα συναισθήματά σας και να τα επεξεργαστείτε.

Αντικαταστήστε τις παλιές συνήθειες με νέες

Οι συνήθειες δύσκολα κόβονται , μπορούμε όλοι να συμφωνήσουμε με αυτό. Ωστόσο η αντικατάσταση παλιών συνηθειών με νέες συνήθειες είναι μια δοκιμασμένη μέθοδος για να αλλάξετε μια συμπεριφορά.

Μερικές φορές το συναισθηματικό φαγητό μπορεί να συμβεί σαν ρολόι. Ίσως κάθε απόγευμα μετά από μια κουραστική ημέρα να αποσυμπιέζεστε και να σκέφτεστε όλους τους στρεσογόνους παράγοντες που αντιμετωπίζετε αυτήν τη στιγμή και στη συνέχεια να στρέφεστε στο φαγητό με σκοπό να νιώσετε καλύτερα.

Ανακατευθύνοντας όμως την επιλογή σας σε κάτι νέο, κάθε φορά που εμφανίζεται αυτή η παρόρμηση, μπορεί να αρχίσετε να κόβετε την υπάρχουσα συνήθεια και να την αντικαταστήσετε με μια νέα. Για παράδειγμα ίσως διαβάσετε ένα βιβλίο ή φτιάξετε ένα φλιτζάνι ζεστό τσάι. Ό,τι κι αν είναι, βεβαιωθείτε ότι είναι κάτι που απολαμβάνετε πραγματικά και όχι κάτι που κάνετε απλώς επειδή πρέπει να το κάνετε.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι αυτό είναι μόνο ένα κομμάτι του παζλ. Η απλή ανακατεύθυνση δεν θα αντιμετωπίσει το ζήτημα πλήρως, αλλά όταν συνδυαστεί με τις προηγούμενες τακτικές που συζητήσαμε, οι πιθανότητες να λυθεί το θέμα με το συναισθηματικό φαγητό φαίνονται αρκετά καλές.