WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Food FOMO: Τι σημαίνει και πώς να αντιμετωπίσετε το διατροφικό σύνδρομο της σύγχρονης εποχής


Τζουλιάννα Καρνέζη

2 Φεβρουαρίου 2022

Food FOMO: Τι σημαίνει και πώς να αντιμετωπίσετε το διατροφικό σύνδρομο της σύγχρονης εποχής
pexels
Μήπως έχετε παρατηρήσει ότι νιώθετε αδικημένοι όταν ανακαλύπτετε άλλους ανθρώπους να τρώνε ό,τι τους ευχαριστεί, ενώ εσείς παλεύετε να μειώσετε την ποσότητα φαγητού που καταναλώνετε; Λοιπόν δεν είστε οι μόνοι.

Είτε νιώθετε απογοητευμένοι με το θέαμα των συναδέλφων που τσιμπολογούν λιχουδιές στο γραφείο, είτε στεναχωριέστε όταν βρίσκεστε σε μια καφετέρια και βλέπετε τους άλλους πελάτες να παραγγέλνουν τον αγαπημένο σας μάφιν, είτε γκρινιάζετε στους φίλους σας βλέποντάς τους να παραγγέλνουν πίτσα ενώ εσείς τρώτε μια σαλάτα, το «Food FOMO» μπορεί να εμφανίζεται οποτεδήποτε και οπουδήποτε.

Τι ακριβώς είναι όμως το «Food FOMO»;

Το ακρωνύμιο FOMO προέρχεται από τις λέξεις Fear Of Missing Out, δηλαδή αναφέρεται στον φόβο του να χάσετε κάτι ή να αφήσετε μια ευκαιρία να πάει χαμένη. Πρόκειται για ένα αγχωτικό συναίσθημα που προκύπτει όταν νιώθετε ότι συμβαίνει κάτι ενδιαφέρον και εσείς δυστυχώς το χάνετε-στην προκειμένη περίπτωση αφορά το φαγητό που δεν μπορείτε να απολαύσετε, ενώ βλέπετε τους άλλους να το απολαμβάνουν και τελικά καταλήγετε στην υπερκατανάλωση.

Ως άνθρωποι μισούμε το αίσθημα ότι χάσαμε κάτι σημαντικό, διασκεδαστικό ή νόστιμο.

Πιστεύω ότι το «Food FOMO» πηγάζει από τη διατροφική νοοτροπία: «Πρέπει να το φάω σήμερα γιατί αύριο δεν θα μου επιτραπεί» ή ίσως είναι «αν δεν το φάω όλο τώρα, δεν θα μπορώ (ή θα μου επιτραπεί) να το φάω αργότερα».

Αλλά η αλήθεια είναι ότι για τους περισσότερους από εμάς σε αυτή τη χώρα, υπάρχει άφθονη διαθέσιμη τροφή. Το φαγητό είναι διαθέσιμο σε κάθε γωνιά, κάθε ώρα της ημέρας.

Ωστόσο, ευτυχώς, το «Food FOMO» μπορεί να αντιμετωπιστεί. Ακολουθούν μερικά βήματα που θα σας βοηθήσουν να βγείτε από αυτό το διατροφικό άγχος.

Διατηρήστε σταθερά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας

Όταν είστε νηστικοί όλη μέρα, είναι σχεδόν αδύνατο να πάρετε λογικές διατροφικές αποφάσεις. Εάν όμως τρώτε ισορροπημένα γεύματα ή/και σνακ θα νιώθετε πιο ήρεμοι και χορτάτοι κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Χρησιμοποιήστε τη δύναμη της αυτοσυζήτησης

Μπορεί να μην το καταλαβαίνετε, αλλά το μυαλό μας είναι δυνατό και έχουμε έναν εσωτερικό διάλογο καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας. Αυτή η εσωτερική φωνή περιλαμβάνει τόσο συνειδητές όσο και ασυνείδητες σκέψεις και μπορεί να έχει πολύ ισχυρή επιρροή στη νοοτροπία σας. Λοιπόν, γιατί να μην αξιοποιήσετε αυτή τη δύναμη;

Εάν αρχίσετε να αγχώνεστε σχετικά με το φαγητό, σταματήστε για ένα λεπτό και πείτε στον εαυτό σας: «Μην στεναχωριέσαι θα φας (πίτσα, μπισκότα, κ.λπ.) κάποια στιγμή, απλώς όχι αυτή τη στιγμή, το φαγητό δεν πάει πουθενά» ή «Δεν χρειάζεται να νιώθω άσκημα γιατί μπορώ να το φάω κάποια άλλη στιγμή».

Ο εσωτερικός διάλογος είναι απίστευτα ενδυναμωτικός και είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να αναπτύξετε μια πιο υγιή σκέψη. Για παράδειγμα, μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Personality and Social Psychology διαπίστωσε ότι αντί να λέτε στον εαυτό σας «όχι», και απλώς αλλάξτε την απάντησή σας σε «ίσως αργότερα», μπορεί να σας κάνει να σταματήσετε να σκέφτεστε συνέχεια το φαγητό.

Εξασκηθείτε στην αναπνοή

Φανταστείτε αυτό το σενάριο για ένα λεπτό: Είστε σε ένα εστιατόριο με φίλους, γελάτε και είστε ενθουσιασμένοι επειδή κάνατε την έξυπνη και υγιεινή επιλογή να παραγγείλετε την αγαπημένη σας σαλάτα και να τροφοδοτήσετε το σώμα σας με υγιεινό λίπος και πρωτεΐνη. Μέχρι που όλοι οι φίλοι σας να παραγγέλνουν ζυμαρικά και ξαφνικά σας πιάνει άγχος. Και τότε ξεχνάτε τα πάντα και το μόνο που θέλετε είναι να φάτε είναι τα ζυμαρικά. Νιώθετε σαν να μην έχετε φάει εδώ και δεκαετίες.

Ο καρδιακός παλμός αυξάνεται, οι παλάμες ιδρώνουν και το στομάχι σας είναι σφιγμένο, αυτά είναι μερικά από τα συμπτώματα που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια του «food FOMO». Όταν λοιπόν εμφανίσετε αυτά τα συμπτώματα, θέλω να απομακρυνθείτε από την κατάσταση. Απομακρυνθείτε προσωρινά, αλλάξτε περιβάλλον και αφιερώστε λίγο χρόνο για να πάρετε μερικές βαθιές αναπνοές, για να ηρεμήσει το νευρικό σας σύστημα και να μπορέσετε να πάρετε λογικές αποφάσεις.

Σταματήστε να πιστεύτε ότι μόνο όσοι έχουν λίγα κιλά μπορούν να τρώνε επιδόρπιο

Η ευεξία δεν κάνει διακρίσεις. Είτε έχετε λίγα κιλά είτε είστε υπέρβαροι, η υγιεινή διατροφή είναι ζωτικής σημασίας για να ζήσετε πολλά και υγιή χρόνια. Οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι οι αδύνατοι μπορούν να τρώνε ό,τι θέλουν.

Αλλά, παρακαλώ, ας σταματήσουμε να έχουμε αυτή την πεποίθηση και να θυμάστε ότι η υγεία αφορά όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτως κιλών. Εξάλλου μελέτες έχουν δείξει ότι η ανθυγιεινή διατροφή μπορεί να προκαλέσει διάφορα νοσήματα, ακόμα και εάν έχετε λίγα κιλά και μπορεί ακόμη και να αυξήσει τον κίνδυνο καρκίνου.

Το σωματικό βάρος δεν είναι ο καλύτερος δείκτης ευεξίας - η διατροφή είναι. Όταν πρόκειται για την υγεία σας, αυτό που μετράει είναι αυτό που βάζετε στο σώμα σας. Είμαστε ό, τι τρώμε.

Τέλος αυτό που μπορώ απλώς να πω είναι πως αν συνεχίσουμε να περιορίζουμε το φαγητό, χωρίς να εστιάζουμε στη δημιουργία μιας ισορροπημένης διατροφής και το μόνο που ονειρευόμαστε είναι να χάσουμε βάρος, το μόνο που θα πετύχουμε ειναι η υπερκατανάλωση τροφής με συνοδευόμενες ενοχές.