WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Είναι η χορτοφαγική διατροφή υγιεινή για τα παιδιά;


Τζουλιάννα Καρνέζη

6 Μαΐου 2022

Είναι η χορτοφαγική διατροφή υγιεινή για τα παιδιά;
unsplash
Από το 1995 και μετά έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των παιδιών που ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή, γεγονός που γεννά το ερώτημα κατά πόσο μία τέτοια επιλογή είναι ασφαλής για τα παιδιά.

Μια από τις πιο σημαντικές αλλαγές στη διατροφή τα τελευταία χρόνια είναι η μειωμένη κατανάλωση κρέατος. Αν και στο παρελθόν μια διατροφή πλούσια σε ζωικά τρόφιμα αποτελούσε τη βάση της σωματικής αλλά και πνευματικής ευεξίας.

Στις ημέρες μας η αποχή από το κρέας φαίνεται να συμβάλει στην πρόληψη και στη μείωση του κινδύνου χρόνιων ασθενειών, όπως είναι τα καρδιαγγειακά, η παχυσαρκία, ο σακχαρώδης διαβήτης και ορισμένες μορφές καρκίνου.

Για όλα τα παραπάνω αλλά και για πολλούς άλλους λόγους, έχει αυξηθεί κατά πολύ ο αριθμός των παιδιών που ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή, γεγονός που γεννά το ερώτημα κατά πόσο μία τέτοια επιλογή είναι ασφαλής για τα παιδιά που βρίσκονται στην ανάπτυξη.

Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η χορτοφαγική διατροφή είναι μια υγιεινή επιλογή για τα παιδιά αν και σύμφωνα με μια νέα μελέτη η χορτοφαγία μπορεί να αυξήσει ελαφρώς τις πιθανότητες των νέων να είναι λιποβαρείς.

Η μελέτη που έγινε σε σχεδόν 9.000 μικρά παιδιά, διαπίστωσε ότι εκείνα που ακολουθούσαν χορτοφαγικές δίαιτες είχαν, κατά μέσο όρο, παρόμοιο βάρος και ύψος με τους συνομηλίκους τους που έτρωγαν κρέας. Ήταν επίσης στο ίδιο επίπεδο όταν επρόκειτο για τα επίπεδα σιδήρου και βιταμίνης D στο αίμα - τα οποία θα μπορούσε ενδεχομένως να είναι πιο δύσκολο να τα διατηρήσετε εάν ακολουθήσετε μια διατροφή χωρίς κρέας, ψάρι και, μερικές φορές, γαλακτοκομικά προϊόντα.

Το μόνο πρόβλημα ήταν ότι τα χορτοφάγα παιδιά είχαν διπλάσιες πιθανότητες από άλλα παιδιά να είναι λιποβαρή. Ωστόσο, η συντριπτική πλειοψηφία - 94% - δεν ήταν.

Επίσης η Academy of Nutrition and Dietetics επισημαίνει ότι μια καλά σχεδιασμένη χορτοφαγική διατροφή είναι κατάλληλη για άτομα όλων των ηλικιών, συμπεριλαμβανομένων των μικρών παιδιών.

Όσο για την υψηλότερη πιθανότητα τα παιδιά να είναι λιποβαρή, είναι κάτι που πρέπει να παρακολουθούν οι παιδίατροι, ενώ οι γονείς μπορεί να χρειαστούν βοήθεια από έναν ειδικό διατροφής για τη δημιουργία μιας ισορροπημένης διατροφής.

Η χορτοφαγική διατροφή μπορεί να είναι υγιεινή σε οποιαδήποτε ηλικία

Επίσης σε μια χορτοφαγική διατροφή μπορεί να είναι πιο δύσκολο για τα παιδιά να λάβουν σωστές ποσότητες από ορισμένα θρεπτικά συστατικά - συμπεριλαμβανομένου του ψευδαργύρου, της βιταμίνης Β12, της πρωτεΐνης και του ασβεστίου. Ωστόσο αυτό εξαρτάται από τα τρόφιμα που καταναλώνουν και από τους συνδυασμούς που κάνουν ώστε να λαμβάνουν όλες τις βιταμίνες και τα μέταλλά που χρειάζεται ο οργανισμός.

Τέλος πολλά παιδιά ηλικίας των 2 ετών είναι χορτοφάγα χωρίς να τα προτρέψουν οι γονείς, γιατί μπορεί να δυσκολεύονται να μασήσουν και να καταπιούν το κρέας και μπορεί να προτιμούν πηγές πρωτεΐνης όπως τα φασόλια.