WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Προεμμηνορροϊκές λιγούρες: Γιατί εμφανίζονται και πώς να τις αντιμετωπίσετε


Τζουλιάννα Καρνέζη

16 Νοεμβρίου 2022

Προεμμηνορροϊκές λιγούρες: Γιατί εμφανίζονται και πώς να τις αντιμετωπίσετε
pexels
Οι προεμμηνορροϊκές λιγούρες είναι αυτή η σχεδόν ανεξέλεγκτη ανάγκη για φαγητό που αντιμετωπίζετε τις ημέρες που προηγούνται της περιόδου σας.

Οι προεμμηνορροϊκές λιγούρες γεννιούνται ξαφνικά και η αυτή η επιθυμία δεν θέλει να εξαφανιστεί. Και συχνά αφορούν γλυκά. Για μένα, για παράδειγμα, η προεμμηνορροϊκή επιθυμία συνδέεται με το παγωτό, κατά προτίμηση με σοκολάτα ή καραμέλα.

Ας δούμε μαζί από πού προέρχονται οι προεμμηνορροϊκές λιγούρες και πώς να τις αντιμετωπίσουμε.

Ο ορμονικός σας κύκλος περνά από διάφορα στάδια

Ο γυναικείος ορμονικός κύκλος έχει μέση διάρκεια 28 ημέρες, αλλά μπορεί να ποικίλλει ελαφρώς, ξεκινώντας από την πρώτη ημέρα της εμμήνου ρύσεως και τελειώνοντας με την επόμενη έμμηνο ρύση.

Στην ιδανική περίπτωση, ο κύκλος μπορεί να χωριστεί σε δύο φάσεις που χαρακτηρίζονται από μια πολύ διαφορετική ορμονική εικόνα:

  • Η ωοθυλακική φάση , η οποία διαρκεί από την πρώτη ημέρα της εμμήνου ρύσεως έως την ημέρα της ωορρηξίας

  • Η ωχρινική φάση , η οποία διαρκεί από την ημέρα της ωορρηξίας έως την έναρξη της επόμενης εμμήνου ρύσεως και επομένως αντιπροσωπεύει την προεμμηνορροϊκή φάση του κύκλου

Και ενώ ωοθυλακική φάση τα επίπεδα των οιστρογόνων, είναι πολύ υψηλά, στην ωορρηξία όλα αλλάζουν. Επομένως, στην ωχρινική φάση, δηλαδή στις δύο εβδομάδες πριν από την εμμηνόρροια, τα επίπεδα των οιστρογόνων πέφτουν γρήγορα και οι τιμές μιας άλλης ορμόνης, της προγεστερόνης , αυξάνονται .

Δεν θα προχωρήσω στην περιγραφή κάθε φάσης του ορμονικού κύκλου τώρα, αλλά θα ήθελα να αφοσιωθώ στο να σας βοηθήσω να απαλύνετε το αίσθημα της ανεξέλεγκτης λαχτάρας.

Τι τροφοδοτεί την έντονη ανάγκη για φαγητό:

Χρειάζεστε περισσότερη ενέργεια. Πριν από την έμμηνο ρύση, η βασική θερμοκρασία αυξάνεται. Ξέρετε αυτή που παρακολουθείται συχνά για να καταλάβετε την πιο γόνιμη περίοδο. Έτσι για να διατηρηθεί αυτή η θερμοκρασία υψηλότερη, το σώμα χρειάζεται περισσότερη ενέργεια και, επομένως, μεγαλύτερες μερίδες. Αυτό βιώνεται ως μεγαλύτερη αίσθηση πείνας. Και όταν αυτή η ανάγκη δεν εισακούεται, η πείνα παραμένει και σιγά σιγά μεγαλώνει.

Το σώμα σας χρησιμοποιεί τα σάκχαρα με διαφορετικό τρόπο. Οι ορμόνες του φύλου αλληλεπιδρούν με την ινσουλίνη, την ορμόνη που διαχειρίζεται τα σάκχαρα στο αίμα. Κάθε ορμόνη αλληλεπιδρά διαφορετικά και η προγεστερόνη της προεμμηνορροϊκής φάσης καθιστά πιο δύσκολο για το σώμα σας να χρησιμοποιεί σάκχαρα . Όλα αυτά μπορείτε να τα βιώσετε ως μια αίσθηση εξάντλησης, κούρασης και ως έντονη ανάγκη για φαγητό. Ειδικά τροφών πλούσιων σε επεξεργασμένους υδατάνθρακες, όπως είναι τα γλυκά.

Πώς να αντιμετωπίσετε τις προεμμηνορροϊκές λιγούρες;

Κάντε μια διατροφή που σέβεται τις πραγματικές σας ανάγκες

Στην προεμμηνορροϊκή φάση, το σώμα σας χρειάζεται περισσότερη ενέργεια και επομένως μεγαλύτερες μερίδες από ό,τι μπορεί να έχετε συνηθίσει. Για αυτό σε αυτή τη φάση το να καταλαβαίνετε την αίσθηση της πείνας-κορεσμού και να ακούτε τα σήματα του σώματός σας είναι πραγματικά πολύτιμο.

Σταματήστε να κατηγοριοποιείτε τις τροφές ως «καλές» και «κακές»

Οι περισσότεροι από εμάς κατηγοριοποιούμε τα τρόφιμα που λαχταράμε ως απαγορευμένα ή ότι πρέπει να προορίζονται μόνο για ειδικές περιστάσεις. Αυτό όμως αυξάνει την επιθυμία σας για φαγητό, οδηγώντας πολλές φορές σε απώλεια ελέγχου.

Βρείτε γαλήνη στη σχέση σας με το σώμα και την εικόνα σας

Μια καλή σχέση με το σώμα σας σημαίνει να το σέβεστε και να το εκτιμάτε και να έχετε την επιθυμία να το φροντίζετε και να το θρέφετε, όχι να το τιμωρείτε. Να εκτιμάτε αυτό που μπορεί να κάνει το σώμα σας, όχι μόνο αυτό που μοιάζει.

Μια καλή σχέση με το σώμα σας περιλαμβάνει επίσης το να του εμπιστεύεστε να κάνει αυτό που υποτίθεται ότι πρέπει να κάνει και να γνωρίζετε ότι θα αλλάξει καθώς μεγαλώνετε…κάτι που είναι οκ! Μια καλή σχέση με το σώμα σας δεν είναι να προσπαθείτε να το κάνετε να ταιριάζει στο ιδανικό που μας επισημαίνει η κοινωνία.

Μια καλή σχέση με το φαγητό είναι να τρώτε όταν πεινάτε και να σταματάτε όταν έχετε χορτάσει. Να βλέπετε τα τρόφιμα ως τροφή, όχι ως αριθμούς, μακροεντολές ή «καλό» ή «κακό».

Σημαίνει να επιλέγετε τα είδη φαγητού που τρώτε σύμφωνα με τις εσωτερικές σας ενδείξεις, όχι λόγω εξωτερικών κανόνων. Μια καλή σχέση με το φαγητό είναι επίσης να τρώτε αυτό που αγαπάτε και να μπορείτε να το φάτε χωρίς ενοχές και ντροπή.

Όταν η σχέση σας με το φαγητό ή/και το σώμα σας δεν είναι καλή, τότε δεν νιώθετε και εσείς οι ίδιοι καλά. Είναι δύσκολο να ζήσετε μια καλή ζωή όταν δεν είστε ικανοποιημένοι με την εμφάνισή σας και όταν αγχώνεστε για το τι θα φάτε.