Εάν ένα γεύμα φαίνεται γκρίζο και ακατάστατο, πιθανότατα θα το απολαύσετε λιγότερο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μπορεί να είστε εξοικειωμένοι με τη φράση, «Τρώμε με τα μάτια σας». Σε αυτό το άρθρο, θα εξερευνήσουμε το χρώμα του φαγητού και τον ρόλο του στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τα γεύματα μας.
Οι χρωστικές τροφίμων υπάρχουν εδώ και εκατοντάδες χρόνια και οι εταιρείες τροφίμων προσθέτουν βαφές για να κάνουν μια ολοένα αυξανόμενη λίστα προϊόντων να φαίνεται πιο ελκυστική. Έτσι, ίσως δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι υπάρχει μια σχέση μεταξύ του χρώματος του φαγητού και του πόσο το απολαμβάνουμε.
Γιατί όμως το χρώμα κάνει τη διαφορά;
Σήμερα, αν αγοράσετε ένα γεύμα από ένα εστιατόριο μπορείτε να είστε σχετικά σίγουροι ότι θα είναι φρέσκο . Αυτό δεν συνέβαινε πάντα. Κάνοντας άλμα πίσω μερικές χιλιετίες, όταν οι άνθρωποι ζούσαν στην άγρια φύση, έπρεπε να είναι πιο προσεκτικοί.
Σίγουρα μια τροφή με τοξίνες μπορεί να έχει περίεργη γεύση, αλλά είναι πολύ καλύτερο να ανιχνεύσετε ένα πρόβλημα πριν εισέλθει στον οργανισμό σας. Αυτός είναι και ένας λόγος για τον οποίο τα οπτικά στοιχεία των τροφίμων είναι σημαντικά. Και ένα από τα πιο προφανή στοιχεία είναι το χρώμα.
Ο ρόλος της προσδοκίας
Όταν δαγκώνετε ένα σταφύλι, ξέρετε τι να περιμένετε - μια έκρηξη γλυκού χυμού. Όταν το καταπιείτε, οι προσδοκίες σας ικανοποιούνται. Τώρα, φανταστείτε ότι μαζεύετε ένα σταφύλι και τρώτε. Αλλά καθώς το μασάτε, οι προσδοκίες σας δεν ικανοποιούνται, γιατί στην πραγματικότητα είναι μια ελιά. Ή ίσως παρατηρήσετε μια σταγόνα κρέμας στο πιάτο σας και τη βάζετε με ανυπομονησία στο στόμα σου. Ωχ όχι! Στην πραγματικότητα είναι μαγιονέζα. Αν έχετε κάνει ποτέ κάτι παρόμοιο, θα θυμάστε πόσο τρομακτικό μπορεί να είναι.
Ακόμα κι αν σας αρέσουν οι ελιές και η μαγιονέζα, μπορεί να αισθάνεστε πολύ άβολα όταν εμφανίζονται απρόσκλητοι. Οι ειδικοί αυτό το αποκαλούν μη επιβεβαιωμένη προσδοκία . Έτσι, το πώς φαίνεται το φαγητό σας δημιουργεί προσδοκίες για τη γεύση του.
Με το πέρασμα των χρόνων, οι ερευνητές έχουν διερευνήσει εάν η ενίσχυση του χρώματος ενός φαγητού ή ποτού επηρεάζει τη γεύση του.
Χρώμα και γεύση
Μερικές μελέτες έχουν δείξει ότι η αύξηση του χρώματος του φαγητού ενισχύει την ένταση της γεύσης. Για παράδειγμα, σε μια μελέτη του 1982 , οι επιστήμονες έδωσαν στους συμμετέχοντες ποτά που περιείχαν διαφορετικές ποσότητες κόκκινης χρωστικής τροφίμων και ζάχαρης.
Διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι βαθμολόγησαν τα ποτά πιο γλυκά όταν περιείχαν περισσότερη βαφή.
Ωστόσο δεν συμφωνούν όλες οι μελέτες με αυτό το αποτέλεσμα. Σύμφωνα με μια ανασκόπηση του 2010, τα στοιχεία ότι το χρώμα επηρεάζει την ένταση της γεύσης είναι μάλλον διφορούμενα. Παρόλα αυτά οι επιστήμονες εξακολουθούν να ερευνούν.
Αν και τα στοιχεία της επίδρασης του χρώματος στη γεύση και την ένταση της γεύσης είναι ακόμα διφορούμενα, υπάρχουν άλλοι τρόποι με τους οποίους το χρώμα μπορεί να επηρεάσει τη γεύση.
Γευστική ταυτότητα
Η καλύτερη απόδειξη της επιρροής του χρώματος στην αντίληψή μας για τα τρόφιμα προέρχεται από μελέτες που εξετάζουν την ταυτότητα της γεύσης. Έτσι, αντί οι μελέτες να εστιάζουν σε μια γεύση, όπως το αλμυρό ή το γλυκό, εξέτασαν την ικανότητα των συμμετεχόντων να αναγνωρίζουν τη γεύση ενός προϊόντος.
Ένα μέρος του πειράματος από το 1980 χρησιμοποίησε ποτά με γεύση κεράσι. Αυτά ήταν χρωματισμένα με πράσινο, κόκκινο ή πορτοκαλί. Όταν οι συμμετέχοντες έπιναν την πορτοκαλί εκδοχή, σχεδόν το 20% αναγνώρισε τη γεύση ως πορτοκάλι. Και όταν ήταν πράσινο, το 26% είπε ότι ήταν με γεύση λάιμ. Αλλά κανένας συμμετέχων δεν σκέφτηκε ότι η γεύση ήταν πορτοκάλι ή λάιμ όταν ήπιαν το κόκκινο ρόφημα κερασιού.
Μεταγενέστερες μελέτες κατέληξαν σε παρόμοια συμπεράσματα: Το χρώμα ενός ποτού επηρεάζει το πώς αντιλαμβάνεστε τη γεύση του.
Μια μελέτη από το 2008 πρόσθεσε μια σημαντική ανατροπή - η ομάδα είπε στους συμμετέχοντες ότι τα χρώματα και οι γεύσεις των ποτών ήταν πιθανό να μην ταιριάζουν. Αλλά ακόμα και με αυτήν την προειδοποίηση, οι συμμετέχοντες εξακολουθούσαν να αναγνωρίζουν τις γεύσεις εσφαλμένα.
Για παράδειγμα, όταν δοκίμασαν ένα πορτοκαλί ποτό με γεύση φραγκοστάφυλου, λιγότερο από το 20% μπορούσε να μαντέψει σωστά τη γεύση. Αυτό αποδεικνύει ότι το χρώμα είναι ένας ισχυρός συντονιστής των προσδοκιών. Ακόμα κι αν γνωρίζετε ότι το χρώμα είναι λάθος, εξακολουθεί να επηρεάζει την αντίληψή σας.
Ας δούμε μια ακόμη μελέτη. Μια συναρπαστική μελέτη χρησιμοποίησε ένα ασυνήθιστο φαγητό: παγωτό με γεύση καπνιστού σολομού. Στο πλαίσιο των πειραμάτων τους, οι επιστήμονες ζήτησαν από τους ανθρώπους να δοκιμάσουν αυτό το έντονο ροζ πιάτο.
Προηγουμένως, έδωσαν σε διαφορετικούς συμμετέχοντες διαφορετικές πληροφορίες. Είπαν σε άλλους ότι ήταν μια αλμυρή μους, σε άλλους ότι είχε το διφορούμενο όνομα «food 386» και οι υπόλοιποι δεν έλαβαν καμία πληροφορία.
Άνθρωποι χωρίς προηγούμενη ενημέρωση, που είχαν μόνο οπτικές ενδείξεις για να συνεχίσουν, μάλλον περίμεναν παγωτό φράουλα. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι προσδοκίες τους δεν ικανοποιήθηκαν και δεν τους άρεσε. Είπαν ότι ήταν πολύ αλμυρό.
Σε εκείνους των άλλων δύο ομάδων, ωστόσο, άρεσε πολύ περισσότερο, και κάποιοι είπαν ότι το καρύκευμα ήταν το σωστό. Για άλλη μια φορά, οι προσδοκίες είναι ισχυρές και τα χρώματα βοηθούν στη δημιουργία αυτών των προσδοκιών.
Χρώμα και υπερφαγία
Μέχρι στιγμής, έχουμε δει ότι το χρώμα του φαγητού μπορεί να σας βοηθήσει να περιμένετε μια συγκεκριμένη γεύση. Επίσης, το χρώμα μπορεί να επηρεάσει το πόσο γευστικό φαίνεται το φαγητό σας. Μερικοί επιστήμονες πιστεύουν ότι το χρώμα μπορεί επίσης να επηρεάσει το πόσο τρώμε.
Για παράδειγμα, μια μελέτη χρησιμοποίησε Smarties σε τέσσερα χρώματα και το καθένα είχε την ίδια γεύση - διέφεραν μόνο στο χρώμα. Η ομάδα διαπίστωσε ότι όταν οι συμμετέχοντες (ηλικίας 16–19) έτρωγαν μόνο ένα χρώμα Smartie, άρχισε σιγά-σιγά να έχει λιγότερο ελκυστική γεύση. Αλλά τα άλλα χρώματα - που είχαν ακριβώς την ίδια γεύση - εξακολουθούσαν να έχουν καλή γεύση. Έτσι, θεωρητικά, μπορεί να μπούμε στον πειρασμό να φάμε περισσότερες καραμέλες που διατίθενται σε διάφορα χρώματα.
Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι όταν μας παρουσιάζουν μια ποικιλία τροφών, είναι πιθανό να καταναλώνουμε περισσότερα. Είναι επίσης ενδιαφέρον ότι το χρώμα μπορεί να επηρεάσει την πρόσληψη τροφής και προς την άλλη κατεύθυνση.
Πρέπει όμως να θυμόμαστε ότι είμαστε όλοι διαφορετικοί. Μελέτες έχουν δείξει ότι άνθρωποι από διαφορετικούς πολιτισμούς αποδίδουν διαφορετικές προσδοκίες γεύσης στο ίδιο χρώμα.
Μια μελέτη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι στην Ταϊβάν είναι πιο πιθανό να περιμένουν μια γεύση μέντας από ένα μπλε ποτό, ενώ οι άνθρωποι στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι πιο πιθανό να περιμένουν μια γεύση βατόμουρου.
Επιπλέον, υπάρχουν ενδείξεις ότι αυτή η επίδραση αλλάζει κατά τη διάρκεια της ζωής σας. Οι οπτικές ενδείξεις ασκούν κάπως μεγαλύτερη επιρροή στην αναγνώριση της γεύσης νωρίς στην ανάπτυξη και σε σύγκριση με την ενήλικη ζωή Έτσι, κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας, το χρώμα μπορεί να παίξει περισσότερο ρόλο στην απόλαυση και στον προσδιορισμό των γεύσεων.
Τι γίνεται με τα γονίδια;
Η γενετική μπορεί επίσης να μας επηρεάσει. Το πιο ξεκάθαρο παράδειγμα αυτού αφορά άτομα που έχουν αχρωματοψία. Αν και υπάρχει λίγη έρευνα, είναι ασφαλές να υποθέσουμε ότι η αντίληψη των χρωμάτων επηρεάζει τις γευστικές μας προσδοκίες. Επίσης, μερικοί άνθρωποι είναι «υπεργευστικοί». Αυτά τα άτομα έχουν περισσότερες γεύσεις και είναι πιο ευαίσθητα στις γεύσεις. Και πάλι, υπάρχει λίγη έρευνα, αλλά μια μελέτη για τα χρωματιστά ποτά παρέχει κάποιες πληροφορίες.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι «υπεργευστικοί» ήταν καλύτεροι στο να βρίσκουν τη γεύση ενός ποτού όταν είχε αταίριαστο χρώμα. Έτσι, φαίνεται ότι το χρώμα μπορεί να επηρεάσει λιγότερο την αντίληψη της γεύσης τους.
Όπως μπορείτε να καταλάβετε, παραμένουν πολλά ερωτήματα. Συνολικά, το χρώμα φαίνεται να επηρεάζει την απόλαυση και την αντίληψή μας για το φαγητό. Αλλά, όπως πολλά στη διατροφή, ο καθένας είναι διαφορετικός, και μένει να διεξαχθεί ακόμα πολλή έρευνα.
Ακολουθήστε το jenny.gr στο google news και μάθετε τα πάντα γύρω από τη διατροφή, τη γυμναστική, το σεξ και την ψυχική υγεία.