"Είμαι εδώ για εσένα": Άρης Δαβαράκης – Οι γυναίκες είναι η πηγή της ζωής. Μόνο μέσα από το σώμα τους μπορεί να πραγματοποιηθεί η ενσάρκωση σ' αυτόν τον πλανήτη
Μυρτώ Μήτσιου
25 Φεβρουαρίου 2025

Οι γυναίκες αποτέλεσαν διαχρονικά πηγή έμπνευσης για τους δημιουργούς. Τι είναι αυτό που σας συναρπάζει περισσότερο στη γυναικεία φύση και σας εμπνέει στη στιχουργική σας;
Οι γυναίκες είναι η πηγή της ζωής. Μόνο μέσα από το σώμα μιας γυναίκας μπορεί να πραγματοποιηθεί η ενσάρκωση σ' αυτόν τον πλανήτη. Η γυναίκα στον έρωτα, την αγάπη, την μητρότητα, την κοινωνική προσφορά, την επαγγελματική αυτονομία της, την αυτοδιαχείριση της σε όλα τα κοινωνικά πεδία μεταμορφώνει τον σύγχρονο κόσμο.
Υπάρχει κάποια γυναικεία φωνή που σας καθόρισε ως δημιουργό; Κάποια ερμηνεύτρια που θεωρείτε ότι έδωσε μια νέα διάσταση στα τραγούδια σας;
Δεν είναι μια. Είναι αρκετές μεγάλες ερμηνεύτριες στην Ελλάδα. Η Χάρις Αλεξίου είναι μια απ' αυτές. Εκτός Ελλάδας είναι αναμφισβήτητα η Εντίθ Πιάφ.
Υπάρχει κάποιο τραγούδι που έχετε γράψει και νιώθετε ότι αποτυπώνει με τον πιο αυθεντικό τρόπο το γυναικείο κόσμο;
Με "τον πιο αυθεντικό τρόπο" όχι. Η "Ρίζα του Ιεσσαί" (Έλλη Πασπαλα) του Νίκου Αντύπα σ' έναν βαθμό. Και το "Στη μνήμη μιας παλιάς φωτογραφίας" από τις "Μπαλάντες της οδού Αθηνάς" του Μάνου Χατζιδάκι (Νένα Βενετσάνου).
Τα κοινωνικά στερεότυπα έχουν επηρεάσει τον τρόπο που παρουσιάζονται οι γυναίκες στα τραγούδια; Έχει αλλάξει αυτό με την πάροδο του χρόνου;
Σίγουρα έχει αλλάξει. Από το "ένα χαστούκι παραπάνω" και το "μα είναι βλέπεις ο άνθρωπος μου" περάσαμε το δεύτερο μισό του 20ου στο "Είμαι γυναίκα του γλεντιού και δεν υπολογίζω" - μετά το σημαδιακό και τότε ανατρεπτικό "Εγώ είμαι η νέα Γυναίκα που θα ψηφίζω και θα καπνίζω"...
Η συνεργασία σας με τον Μάνο Χατζιδάκι ήταν καθοριστική. Ποιο ήταν το σημαντικότερο μάθημα που πήρατε από εκείνον;
Ήταν ο μεγάλος μου δάσκαλος μετά την μητέρα και τον πατέρα μου. Πήρα τόσα μαθήματα που δεν χωράνε σε μια απάντηση. Δεν μπορώ όμως να μην αναφέρω την συμβουλή του "να μην αποταμιεύεις εδώ, να αποταμιεύεις στην Τράπεζα του Ουρανού". Συγκλονιστική συμβουλή.

Πιστεύετε ότι η στιχουργική σήμερα έχει αλλάξει σε σχέση με παλαιότερα; Υπάρχει χώρος για ποιητικούς στίχους στη σύγχρονη μουσική σκηνή;
Η στιχουργική πάντα ακολουθεί την εποχή της και αλλάζει γιατί υπηρετεί την ολοζώντανη και αυτοδύναμη Τέχνη του Τραγουδιού. Σε κάθε εποχή πέφτει χαμηλά, φτερουγίζει ψηλά. Ο ποιητικός στίχος είναι ο καλός στίχος που επικρατεί πάντα μετά από κάποιες περιπέτειες. Δεν υπάρχει καλό τραγούδι χωρίς καλό στίχο. Όχι μόνο υπάρχει χώρος, αλλά ο καλός στίχος είναι αυτό που πάντα αναζητούν οι δημιουργικοί συνθέτες τραγουδιών κάθε εποχής.
Στην εποχή των social media και της γρήγορης κατανάλωσης της μουσικής, πώς μπορεί ένας στίχος να παραμείνει διαχρονικός και να αγγίξει το κοινό;
Δεν μπορώ να απαντήσω σ' αυτό το ερώτημα με "άποψη". Υπάρχουν όμως πλείστα παραδείγματα τραγουδιών που το έχουν καταφέρει αυτό. Πότε γράφτηκε το Imagine ή το Eleanor Rigby, το Hymne a l' amour (που τραγούδησε η Celine Dion από τον πύργο του Άιφελ το '24) ή τα τραγούδια του Kurt Weil - και χιλιάδες άλλα; Αν αξίζουν αντέχουν.
Λίγα λόγια για τον Άρη Δαβαράκη
Ο Άρης Δαβαράκης γεννήθηκε και έζησε μέχρι τα 11 του χρόνια στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Ανήσυχο πνεύμα από νεαρή ηλικία, ήθελε να σπουδάσει κινηματογράφο και ταξίδεψε στο Παρίσι. Τελικά γράφτηκε στη Σορβόννη για να σπουδάσει φιλολογία και δημοσιογραφία, αλλά ποτέ δεν πάτησε σε μάθημα. Η δική του εκπαίδευση ήταν το Τρίτο Πρόγραμμα, όπου από το 1977 μέχρι το 1981 μαθήτευσε δίπλα στον Μάνο Χατζιδάκι, μια συνεργασία που σφράγισε την καλλιτεχνική του ταυτότητα.
Μετά τον θάνατο του Χατζιδάκι συνέχισε να συνεργάζεται με σημαντικούς συνθέτες, όπως η Ευανθία Ρεμπούτσικα και ο Χρήστος Νικολόπουλος, συμβάλλοντας στη δημιουργία τραγουδιών που αγαπήθηκαν από το κοινό. Παράλληλα, ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία, γράφοντας στον Ταχυδρόμο. Σήμερα, ο Άρης Δαβαράκης παραμένει ενεργός στον χώρο της μουσικής συνεχίζοντας να εμπνέει με το έργο του και την αφοσίωσή του στην τέχνη.
Μάθε περισσότερα για το Women's Forum 2025: Είμαι Εδώ για Εσένα και κλείσε το Εισιτήριό σου εδώ
Read More
- "Είμαι εδώ για εσένα": Καριοφυλλιά Καραμπέτη – Η ανοχή δεν είναι λύση. Πρέπει οι γυναίκες να βρουν τη δύναμη να αντισταθούν. Να προστατεύσουν τον εαυτό τους και τα παιδιά τους
- "Είμαι εδώ για εσένα": Πατήρ Λίβυος – Οι γυναίκες να μη φοβούνται να λένε «όχι» γιατί έτσι θα μπορέσουν να πουν τα μεγάλα «ναι» της ζωής τους
- Πώς να καταλάβεις αν κάποιος έχει πραγματική ενσυναίσθηση ή απλώς σε χειραγωγεί - 5 αλάνθαστα σημάδια