XΩΡΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

3+1 tips για να ανακτήσουν τα μικρά σας κίνητρα


5 Ιουνίου 2013

Πώς μπορούν οι γονείς να συμβάλλουν σ΄ αυτό;

Αρκετά συχνά οι γονείς παραπονιούνται ότι τα παιδιά τους δεν προσπαθούν για το σχολείο, δεν δείχνουν να ενδιαφέρονται για τα μαθήματα, δεν ευχαριστιούνται τις εξωσχολικές δραστηριότητες. Γενικότερα, δεν έχουν όρεξη και διάθεση για τίποτα άλλο εκτός από βλέπουν τηλεόραση ή να παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια. Σήμερα, όλο και περισσότερα παιδιά αφιερώνουν ώρες σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης.

Έτσι οι γονείς καταλήγουν εύκολα στο συμπέρασμα ότι το παιδί τους απλά τεμπελιάζει και αδιαφορεί και το χαρακτηρίζουν ανάλογα. Γιατί όμως ένα παιδί να μην έχει κίνητρο να προσπαθήσει και να ασχοληθεί με πράγματα που είναι δικής του ευθύνης;

Υπάρχει περίπτωση το παιδί να είναι αποθαρρυμένο. Οι γονείς να μην έχουν ενθαρρύνει τα μικρά τους να ασχοληθούν με δραστηριότητες ή να προσπαθήσουν να δοκιμάσουν πράγματα. Ακόμα και το ίδιο το παιδί μπορεί να νιώθει άγχος ή δυσφορία που έχει κολλήσει σε αυτήν την μη παραγωγική κατάσταση. Προκειμένου όμως να εκλογικεύσει τα συναισθήματά του, δημιουργεί μια αμυντική συμπεριφορά η οποία βασίζεται στην πεποίθηση, ότι δεν έχει νόημα να ασχοληθώ αφού δεν τα καταφέρνω. Η στάση αυτή χαρακτηρίζεται από τους γονείς ως αδιαφορία και έλλειψη ενδιαφέροντος.

Το σχολείο για τα παιδιά είναι σημαντικό. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως σημείο αναφοράς και η εικόνα τους σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται από την σχολική τους επίδοση. Ακόμα, και το πιο αδιάφορο παιδί θέλει να πηγαίνει καλά και η προσπάθεια του να αναγνωρίζεται.

Τι γίνεται όμως και τα παιδιά δείχνουν αδιαφορία;

Στη πραγματικότητα τα παιδιά αυτά είναι υπερβολικά αποθαρρυμένα. Το άγχος, η έλλειψη αυτοπεποίθησης, η αδιάφορη συμπεριφορά, η έλλειψη προσπάθειας είναι μερικοί παράγοντες που επηρεάζουν το παιδί.

Η παραίτηση μπορεί να είναι πλήρης ή να παρατηρείται μόνο σε πράγματα που το παιδί νιώθει ότι δεν μπορεί να τα καταφέρει. Για το λόγο αυτό, το μικρό σας ασχολείται μόνο με πράγματα που δεν απαιτούν ιδιαίτερη προσπάθεια.

Τα παιδιά όπως και οι ενήλικες, θέλουν να αποδίδουν καλά στα πράγματα που είναι δικής τους ευθύνης. Θέλουν να αισθάνονται καλά με τον εαυτό τους και με τους άλλους γύρω τους, και έχουν ανάγκη να κερδίζουν τον έπαινο και την αποδοχή των γονιών τους και των ενηλίκων. Τα παιδιά θέλουν να κάνουν τους γονείς τους περήφανους – ακόμα και αν δείχνουν ότι δεν τους νοιάζει, στην πραγματικότητα τους νοιάζει και πολύ μάλιστα.

Πώς μπορούν οι γονείς να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους ώστε να έχουν κίνητρο να προσπαθούν;

  • Για να αποκτήσουν τα παιδιά κίνητρο για το σχολείο, πρέπει να αποκτήσουν ενδιαφέρον για αυτό. Η παρακίνηση του ενδιαφέροντος θα οδηγήσει στην περιέργεια και στη δίψα για μάθηση, θα δημιουργήσει φιλοδοξίες και θα βοηθήσει στη διαμόρφωση στόχων.
  • Ξεκινήστε με απλά καθημερινά πράγματα να ενθαρρύνετε τα μικρά σας και να τονώνετε την αυτοπεποίθησή τους. Μην ξεχνάτε να τα επαινείται, από τη ζωγραφιά τους μέχρι την προσπάθεια τους να μαζέψουν το δωμάτιο τους.Αρκετές φορές οι γονείς προκειμένου να παρακινήσουν το παιδί τους να ασχοληθεί με το σχολείο, χρησιμοποιούν τη μέθοδο της ανταμοιβής "αν διαβάσεις θα πάμε βόλτα" ή της τιμωρίας "Αν δεν διαβάσεις ξέχνα τη βόλτα που σου υποσχέθηκα". Οι ανταμοιβές και οι τιμωρίες όμως θα έχουν πολύ μικρή και προσωρινή επίδραση στην προσπάθεια των παιδιών. Μπορεί για παράδειγμα να καθίσουν να διαβάσουν για να αποφύγουν την τιμωρία ή για να κερδίσουν κάτι που υποσχέθηκαν οι γονείς, αλλά αυτή η προσέγγιση ούτε μακροχρόνια κίνητρα θα δώσει στο παιδί, ούτε θα το ενθαρρύνει να πιστέψει στον εαυτό του και στις ικανότητές τους.
  • Αποδεχτείτε τα παιδιά σας όπως ακριβώς είναι. Όταν ένα άτομο νιώθει αποδεκτό, τότε προσπαθεί να δώσει το καλύτερο που μπορεί. Η κριτική και τα αρνητικά σχολεία, που χρησιμοποιούνται από τους γονείς προκειμένου να κινητοποιήσουν τα παιδιά τους, φέρνουν τα αντίθετα αποτελέσματα.
  • Ακόμα και αν αποτύχουν, οι γονείς θα πρέπει να λειτουργήσουν ως στήριγμα δεχόμενοι την αποτυχία του παιδιού και χωρίς να ακυρώνουν την αξία του ως άτομο. Τα παιδιά δεν μπορούν να αποκτήσουν κίνητρα για να προσπαθήσουν και να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους αν δεν νιώσουν αρκετά καλά με τον εαυτό τους, και αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την εικόνα που έχουν οι γονείς τους για αυτά.