Elizabeth Eleanor Siddall: Ποια είναι η γυναίκα που απεικονίζεται σε μερικούς από τους πιο διάσημους πίνακες;

The Jennettes
Πέμπτη, 29 Ιουλίου 2021
Elizabeth Eleanor Siddall

Ο Oscar Wilde είχε πει ότι ζωή μιμείται την τέχνη πολύ περισσότερο από ό, τι η τέχνη μιμείται τη ζωή. Εάν αμφιβάλλετε, η σύντομη και δυστυχισμένη καριέρα της Elizabeth Eleanor Siddall, της γυναίκας που αποτέλεσε μούσα των Προραφαηλιτών θα σας το αποδείξει.

Το 1848, τρεις νέοι Άγγλοι καλλιτέχνες, οι  Dante Gabriel Rossetti, William Holman Hunt, και John Everett Millais κήρυξαν μια διαφορετική επανάσταση. Αποκάλεσαν τους εαυτούς τους Αδελφότητα των Προραφαηλιτών και είχαν ως ινδάλματα τους τον Botticelli και τον Bellini, καλλιτέχνες του 15ου αιώνα που είχαν γεμίσει τους καμβάδες με έντονο χρώμα και πάθος. Η ομάδα αυτή προσπάθησε να μεταδώσει ένα ασυνήθιστο είδος ομορφιάς, υψηλό και εύθραυστο ταυτόχρονα. Ειδικεύτηκε λοιπόν, στη ζωγραφική των καταραμένων κοριτσιών του μύθου και της ποίησης: Beatrice, Proserpina, Lady of Shalott.

Η Ophelia του Millais (1851–52) έχει αναγνωριστεί ως ο πιο χαρακτηριστικός προραφαηλιτικός πίνακας. Στην Πράξη IV, Σκηνή VII του Άμλετ του Shakespeare, μαθαίνουμε ότι η Ophelia, την αγάπη της οποίας απέρριψε ο Άμλετ, πνίγηκε σε ένα ποτάμι.

Για να συλλάβει τη στιγμή πριν βυθιστεί η Ophelia, ο Millais πέρασε πέντε μήνες στις όχθες του ποταμού Hogsmill στο Surrey, υπομένοντας όλες τις καιρικές συνθήκες. Χρειαζόταν όμως μια Ophelia και τη βρήκε στην Elizabeth Siddall. Γεννημένη το 1829 από γονείς εργατικής τάξης, η Siddall μεγάλωσε διαβάζοντας Shakespeare και Walter Scott και γράφοντας μελαγχολική ποίηση γεμάτη με εικόνες. Το 1849, η Siddall εργαζόταν σε ένα κατάστημα καπέλων όταν γνώρισε τον Walter Deverell, έναν φίλο του Millais, ο οποίος είχε μόλις ξεκινήσει έναν πίνακα βασισμένο στη Δωδέκατη Νύχτα και χρειαζόταν απεγνωσμένα μια νέα, όμορφη γυναίκα να ποζάρει για τη Viola.

Μέσω του Deverell, η Siddall γνώρισε τους περισσότερους από τους άλλους αξιοσημείωτους Προραφαηλίτες, οι οποίοι όμως έδειχναν να ενδιαφέρονται περισσότερο για την εμφάνισή της παρά για τα καλλιτεχνικά της ταλέντα. Ο Rossetti, ο οποίος έγινε σύζυγός της το 1860, ύμνησε τα «χάλκινα μαλλιά» και την ανοιχτή επιδερμίδα της, που έμοιαζαν «σαν ένα τριαντάφυλλο να βρίσκεται κάτω από το λευκό δέρμα της». Η ίδια σύντομα έγινε η μούσα τους και πόζαρε συχνά για διάφορους πίνακες ζωγραφικής

Για την Ophelia, η Siddall πέρασε πέντε μήνες σε μία μπανιέρα για ώρες ολόκληρες χωρίς διακοπή, ώστε να μπορέσει ο Millais να ζωγραφίσει το μισοβυθισμένο σώμα της. Το νερό θερμαινόταν από ειδικούς λαμπτήρες, οι οποίοι μια μέρα έσβησαν με αποτέλεσμα η ίδια να αρρωστήσει με πνευμονία. Η ασθένεια αποδείχθηκε τόσο σοβαρή που ο πατέρας της ζήτησε από τον Millais να πληρώσει 50 £ για τα ιατρικά της έξοδα. Εκείνος συμφώνησε να καταβάλει ένα μικρότερο ποσό, καθιερώνοντας το μοτίβο που θα ίσχυε για το υπόλοιπο της ζωής της Siddall. Εκείνη επανειλημμένα, θα θυσιάζει την υγεία και την ευτυχία της για την επιτυχία του ζωγράφου και εκείνος δεν θα τις δίνει παρά ελάχιστα σε αντάλλαγμα.

Κατά τη δεκαετία πριν από το θάνατό της, δεν ήταν μόνο μοντέλο για άλλους καλλιτέχνες, αλλά σχεδίαζε, ζωγράφιζε και η ίδια, και έγραφε. Εφάρμοζε τα προραφαελίτικα τροπάρια, αφού είχε ζήσει τις αντιφάσεις τους από πρώτο χέρι.

Η Siddall συνάντησε τον Rossetti το 1850 και έγιναν αμέσως εραστές. Καθώς ο χρόνος περνούσε, εκείνη γινόταν όλο και πιο ανασφαλής για τον σύντροφο της και αναρωτιόταν τι θα έκανε ο διάσημος γυναικοκατακτητής όταν η ομορφιά της θα έσβηνε. Μετά από χρόνια που αντιμετωπίστηκε σαν μούσα από φίλους, μέντορες και εραστές, άρχισε να σκέφτεται τον εαυτό της με τους ίδιους όρους: όμορφη, εύθραυστη, μίας χρήσης. Η ίδια έχασε την αυτοπεποίθηση της. Έχασε βάρος. Έχασε ένα παιδί. Έχασε μάλιστα, μετά από παράξενο αίτημα του συζύγου της, ένα από τα L στο επώνυμό της. Το 1862, λίγους μήνες μετά την αποβολή, ήπιε μεγάλη ποσότητα λάβδανού και έχασε τη ζωή της σε ηλικία μόλις 32 ετών. Η Siddall ίσως σκόπευε να αυτοκτονήσει, ο θρύλος λέει ότι εκείνη είχε ζητήσει από τον Rossetti να κάψει το αυτοκτονικό της σημείωμα για να αποφύγει το σκάνδαλο. Από την άλλη μπορεί απλά να έκανε ένα θανατηφόρο λάθος προσπαθώντας να εξουδετερώσει τον πόνο της κατάθλιψης.

Πηγή φωτογραφίας εξωφύλλου Instagram ana_risueno_

Δείτε ακόμη: Ο καλλιτέχνης που έσκαβε 10 χρόνια τη δική του σπηλιά

Γίνε κι εσύ μέλος μόνο με 6€/ έτος στο συνδρομητικό Jenny.gr Exclusive Benefits