Claude Cahun: Η Google τιμά τη σπουδαία φωτογράφο που αμφισβήτησε τα πρότυπα φύλου και σεξουαλικότητας, αλλάζοντας τον 20ο αιώνα

The Jennettes
Δευτέρα, 25 Οκτωβρίου 2021

Πριν 127 χρόνια γεννιέται μία από τις πιο σημαντικές φωτογράφους, η οποία πέρα από το εξαιρετικό υλικό που άφησε πίσω, δημιούργησε μια περσόνα μέσω της οποίας εκφράζει τις παραλλαγές του φύλου: θηλυκό, αρσενικό, ανδρόγυνο. 

Η προσωπική σεξουαλική αμφισημία της Claude Cahun, πέρα από μια συνειδητή επιλογή, αρχίζει να θέτει σε αμφισβήτηση καθιερωμένες νόρμες και συμβάσεις. 

Η Google τής αφιερώνει το σημερινό doodle με αφορμή την επέτειο της Γαλλίδας φωτογράφου που γεννήθηκε στη Νάντη στις 25 Οκτωβρίου 1894 ως Lucy Renee Mathilde Schwob το 1894. Ήταν κόρη μιας εύπορης εβραϊκής οικογένειας διανοουμένων και εκδοτών. Μετονομάστηκε σε Claude Cahun το 1918 όταν υιοθέτησε το επίθετο του θείου της Léon Cahun. Ένα όνομα, το οποίο μπορεί να είναι θηλυκό, αρσενικό ή και τα δύο. 

Όταν οι γονείς της χώρισαν, ο πατέρας της παντρεύτηκε ξανά τη Madame Malherbe, η ζωή της Cahun απέκτησε άλλο νόημα αφού η νέα και μακροχρόνια σύντροφός της θα γινόταν η κόρη της Malherbe, Suzanne. Οι δυο τους θα ήταν μαζί για τα επόμενα σαράντα χρόνια και το γεγονός ότι οι δύο θετές αδερφές έγιναν ζευγάρι, αποτελούσε ένα μεγάλο σκάνδαλο για την εποχή. Η Suzanne άλλαξε κι εκείνη όνομα, υιοθετώντας το Marcel Moore. 

Οι δύο καλλιτέχνες δούλευαν μαζί και η αγάπη τους εναντιωνόταν σε κάθε στερεότυπο και προκατάληψη. Έζησαν μαζί στο Παρίσι, στις αρχές της δεκαετίας του 1920 και είχαν στενή επαφή με τους καλλιτέχνες και τους δημοσιγράφους της εποχής. Το σπουδαίο έργο της Claude εστίαζε στη fine art σκηνή το 1916 ενώ η συνολική της δουλειά είχε προβληθεί σε σημαντικούς χώρους, όπως το φθινπωρινό σαλόνι.  

Το 1929 αποτελεί μια χρονιά- ορόσημο αφού η Claude αρχίζει να δημοσιεύει άρθρα για την αμφιλεγόμενη θεωρία του Havelock Ellis, η οποία μιλάει για τη δυνατότητα ενός τρίτου φύλου, που θα είναι στην πράξη ένας συγκερασμός αρσενικών και γυναικείων χαρακτηριστικών. Η σπουδαία φωτογράφος συνδέεται με το Théâtre Esoterique ενώ το 1930, η Claude δημοσιεύει το αυτοβιογραφικό έργο  Aveux non Avenus (Disavowed Confessions) ένα βιβλίο ποιημάτων με φιλοσοφικά ερωτήματα, το οποίο περιείχε και μια σειρά φωτομοντάζ που έγιναν σε συνεργασία με την Suzanne ως Marcel Moore.

Οι θετές αδερφές και σύντροφοι το 1932, μπήκαν στην Ένωση des Artistes et Ecrivains Revolutionnaires , η οποία ήταν υπό την αιγίδα του Κομμουνιστικού Κόμματος, αλλά τον Μάιο του 1934 η Claude δημοσίευσε ένα σύντομο δοκίμιο, που ήταν ουσιαστικά μια επίθεση κατά της προπαγάνδας της πολιτιστικής πολιτικής του Κομμουνιστικού Κόμματος, με τίτλο Les Paris sont Ouverts.

Το 1935 οι δυο τους ίδρυσαν μια ομάδα των σουρεαλιστών και φίλων διαμαρτυρόμενων για την άνοδο του Χίτλερ και την εξάπλωση του φασισμού στη Γαλλία, την Contre Attaque. Δούλεψαν για την αντιναζιστική προπαγάνδα, συνελήφθησαν και φυλακίστηκαν.

Η υγεία της Claude στη διάρκεια του πολέμου επιδεινώθηκε κι αυτό είχε ως αποτέλεσμα σε πολλά μετέπειτα έργα του, το θέμα του θανάτου να είναι εμφανές. Η Claude Cahun πέθανε το 1954 ενώ η Suzanne αυτοκτόνησε το 1972. Οι χαρακτήρες τους αποτέλεσαν αντικείμενο ενδιαφέροντος τα μετέπειτα χρόνια τόσο για τις τολμηρές τους ιδέες όσο και για την εισαγωγή του νέου φύλου. 

Δείτε ακόμη: