Πώς να διαχειριστείτε το άγχος της ανεργίας

Πέμπτη, 17 Δεκεμβρίου 2020

Ενώ το άγχος της απώλειας εργασίας μπορεί να φαίνεται συντριπτικό, υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να ελέγξετε την κατάσταση, να διατηρήσετε τη ψυχική σας υγεία και να βρείτε ένα νέο σκοπό.

Το άγχος της απώλειας εργασίας

Η απώλεια της εργασίας είναι μια από τις πιο αγχωτικές εμπειρίες της ζωής. Εκτός από την προφανή οικονομική ταλαιπωρία που μπορεί να προκαλέσει, το άγχος της απώλειας εργασίας μπορεί επίσης να επηρεάσει σημαντικά τη διάθεσή σας, τις σχέσεις σας με τους άλλους ανθρώπους και τη συνολική ψυχική και συναισθηματική υγεία.

Η εργασία είναι συχνά κάτι περισσότερο από τον τρόπο που ζούμε. Επηρεάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους εαυτούς μας, καθώς και τον τρόπο που οι άλλοι μας βλέπουν. Ακόμα κι αν δεν σας άρεσε η δουλειά σας, πιθανότατα σας έδινε μια κοινωνική διέξοδο, σκοπό και νόημα στη ζωή σας. Και εάν ξαφνικά βρεθείτε εκτός εργασίας, μπορεί να αισθανθείτε πληγωμένοι, θυμωμένοι ή ότι έχετε κατάθλιψη. Μπορεί να αμφισβητείτε την ταυτότητά σας, ή να ανησυχείτε για το μέλλον.

Ανάλογα με τις περιστάσεις, μπορεί να αισθάνεστε προδομένοι από τον εργοδότη σας, ανίκανοι να κατευθύνετε της ζωής σας, ή μπορεί να κατηγορήσετε τον εαυτό σας για κάποια αδυναμία ή λάθος. Αλλά ανεξάρτητα από το πόσο ζοφερά σας φαίνονται τα πράγματα τώρα, υπάρχει ελπίδα. Με το χρόνο και τις σωστές τεχνικές αντιμετώπισης, μπορείτε να ξεπεράσετε όλα τα εμπόδια, να μειώσετε το άγχος και να προχωρήσετε με την επαγγελματική σας ζωή.

Εάν έχετε χάσει τη δουλειά σας λόγω του κορωνοϊού…

Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο έχουν χάσει τις δουλειές τους ή τις επιχειρήσεις τους, ως αποτέλεσμα της πανδημίας COVID-19. Ενώ η διαδεδομένη, άνευ προηγουμένου φύση της κρίσης σημαίνει ότι δεν πρέπει να αισθάνεστε καμία ευθύνη για την κατάστασή σας, αυτό δεν σας ανακουφίζει, όταν πρέπει να πληρώσετε τους λογαριασμούς και να φέρετε ένα πιάτο φαγητό στο σπίτι. 

Είναι όμως σημαντικό να γνωρίζετε ότι δεν είστε μόνοι. Πολλοί αντιμετωπίζουν την ίδια ανασφάλεια αυτή τη στιγμή. Εκτός από τις ακόλουθες συμβουλές για την αντιμετώπιση του άγχους της απώλειας εργασίας, υπάρχουν επίσης βήματα που μπορείτε να κάνετε για να αντιμετωπίσετε καλύτερα τις ανεξέλεγκτες περιστάσεις και το αβέβαιο μέλλον.

Αντιμετώπιση του άγχους για την απώλεια θέσεων εργασίας 

Αφήστε τον εαυτό σας να θρηνήσει

Η θλίψη είναι μια φυσική απάντηση στην απώλεια , και αυτό περιλαμβάνει την απώλεια εργασίας. Εκτός από την απώλεια εισοδήματος, η έλλειψη εργασίας έρχεται επίσης με άλλες μεγάλες απώλειες, μερικές από τις οποίες μπορεί να είναι εξίσου δύσκολο να αντιμετωπιστούν:

Αίσθημα ότι δεν μπορείτε να ελέγξετε τη ζωή σας

Χάνετε την επαγγελματική σας ταυτότητα

Μειώνεται η αυτοεκτίμηση και η αυτοπεποίθησή σας

Δεν έχετε μια καθημερινή ρουτίνα

Χάνονται οι φιλίες και ένα κοινωνικό δίκτυο που βασίζεται στην εργασία

Αντιμετωπίστε τα συναισθήματά σας

Ενώ όλοι θρηνούν διαφορετικά, υπάρχουν υγιείς και ανθυγιεινοί τρόποι για να θρηνήσετε μια απώλεια. Μπορεί να είναι εύκολο να στραφείτε σε συνήθειες όπως η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ ή η κατανάλωση πρόχειρου φαγητού για να νιώσετε καλύτερα. Αλλά αυτά θα προσφέρουν μόνο βραχυπρόθεσμη ανακούφιση και μακροπρόθεσμα θα σας κάνουν να νιώσετε ακόμη χειρότερα. Η αναγνώριση των συναισθημάτων σας και η αμφισβήτηση των αρνητικών σας σκέψεων, από την άλλη πλευρά, θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε την απώλεια και να προχωρήσετε.

Δώστε στον εαυτό σας χρόνο για προσαρμογή

Η θλίψη της απώλειας της δουλειάς σας και η προσαρμογή στην ανεργία μπορεί να πάρει χρόνο. Εάν αφήσετε τον εαυτό σας να θρηνήσει, τότε τα δυσάρεστα, αρνητικά συναισθήματα θα περάσουν.
Γράψτε για τα συναισθήματά σας. 

Εκφράστε ό, τι αισθάνεστε για την απόλυση ή την ανεργία, συμπεριλαμβανομένων των πραγμάτων που επιθυμούσατε να είχατε (ή δεν είχατε) πει στο πρώην αφεντικό σας. 

Μην είστε αυστηροί με τον εαυτό σας. 

Είναι εύκολο να αρχίσετε να ασκείτε κριτική ή να κατηγορείτε τον εαυτό σας, όταν είστε άνεργοι. Αλλά είναι σημαντικό να μην το κάνετε. Θα χρειαστείτε την αυτοπεποίθησή σας για να παραμείνετε δυνατοί, καθώς αναζητάτε μια νέα δουλειά. Διώξτε λοιπόν κάθε αρνητική σκέψη που περνάει από το μυαλό σας. Αν αρχίσετε να σκέφτεστε, "Είμαι χαμένος", γράψτε αποδεικτικά στοιχεία για το αντίθετο: "Έχασα τη δουλειά μου λόγω της πανδημίας, όχι επειδή ήμουν κακός στη δουλειά μου."

Σκεφτείτε την απώλεια θέσης εργασίας σας ως προσωρινή αποτυχία

Οι περισσότεροι επιτυχημένοι άνθρωποι έχουν βιώσει μεγάλες αποτυχίες στην καριέρα τους, αλλά έχουν γυρίσει τα πράγματα, μαθαίνοντας από την εμπειρία και προσπαθώντας ξανά. Μπορείτε να κάνετε το ίδιο.

Μιλήστε με έναν φίλο

Η φυσική σας αντίδραση σε αυτή τη δύσκολη στιγμή μπορεί να είναι να αποσυρθείτε από τους φίλους και την οικογένειά σας από ντροπή ή αμηχανία. Αλλά μην υποτιμάτε τη σημασία των άλλων ανθρώπων όταν αντιμετωπίζετε το άγχος της ανεργίας. Η κοινωνική επαφή είναι το αντίδοτο στο άγχος. Τίποτα δεν λειτουργεί καλύτερα για να ηρεμήσει το νευρικό σας σύστημα, από το να μιλάτε με έναν καλό ακροατή.

Το άτομο με το οποίο μιλάτε δεν χρειάζεται να προσφέρει λύσεις. Πρέπει απλώς να είναι ένας καλός ακροατής, κάποιος που θα ακούει προσεκτικά χωρίς να αποσπάται η προσοχή ή να κρίνει.

Δημιουργήστε νέες φιλίες μετά την απώλεια της δουλειάς σας

Όταν χάνουμε τις δουλειές μας, πολλοί από εμάς χάνουμε επίσης τις φιλίες και τα κοινωνικά δίκτυα που χτίστηκαν στο χώρο εργασίας. Αλλά ποτέ δεν είναι πολύ αργά για να επεκτείνετε το κοινωνικό σας δίκτυο εκτός εργασίας. Μπορεί να είναι ζωτικής σημασίας, τόσο για να σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε το άγχος της απώλειας - όσο και για την εύρεση νέας εργασίας.

Βρείτε άλλους τρόπους για να ορίσετε τον εαυτό σας

Για πολλούς από εμάς η δουλειά διαμορφώνει την ταυτότητές μας και καθορίζει ποιοι είμαστε. Μάλιστα όταν συναντάτε ένα νέο πρόσωπο μία από τις πρώτες ερωτήσεις που γίνονται είναι: «Τι κάνεις;» Όταν χάνουμε τις δουλειές μας, αισθανόμαστε ότι έχουμε χάσε τον εαυτό μας.  Αλλά είναι σημαντικό να θυμάστε ότι το να είστε χωρίς δουλειά, δεν καθορίζει ποιοι είστε στην πραγματικότητα.  

Φροντίστε τον εαυτό σας

Το άγχος της απώλειας εργασίας και της ανεργίας μπορεί να επηρεάσει την ευημερία σας και να σας αφήσει πιο ευάλωτους σε προβλήματα ψυχικής υγείας. Τώρα περισσότερο από ποτέ, είναι σημαντικό να φροντίσετε τον εαυτό σας. Μην αφήνετε την αναζήτηση εργασίας σας να σας αναλώσει. Βρείτε χρόνο για διασκέδαση, ξεκούραση και χαλάρωση, ό, τι σας αναζωογονεί. Η αναζήτηση εργασίας θα είναι πιο αποτελεσματική, εάν είστε νοητικά, συναισθηματικά και σωματικά καλά. 

Μείνετε θετικοί για να διατηρήσετε την ενέργειά σας

Εάν χρειάζεστε περισσότερο χρόνο από το αναμενόμενο για να βρείτε μια νέα δουλειά, οι παρακάτω συμβουλές μπορούν να σας βοηθήσουν να παραμείνετε συγκεντρωμένοι και αισιόδοξοι.

Κρατήστε μια καθημερινή ρουτίνα.  Όταν δεν έχετε πλέον δουλειά, μπορεί πιο εύκολα να χάσετε τα κίνητρά σας. Αντιμετωπίστε την αναζήτηση εργασίας σαν δουλειά, με καθημερινή ώρα έναρξης και λήξης, με κανονικές ώρες άσκησης και δικτύωσης. Ακολουθώντας ένα καθορισμένο πρόγραμμα θα σας βοηθήσει να είστε πιο αποτελεσματικοί και παραγωγικοί.

Καταγράψτε τα θετικά σας.  Δημιουργήστε μια λίστα με όλα τα πράγματα που σας αρέσουν, συμπεριλαμβανομένων δεξιοτήτων, γνωρίσματα προσωπικότητας, επιτευγμάτων και επιτυχιών. Σημειώστε τα έργα για τα οποία είστε περήφανοι, καταστάσεις όπου ξεχωρίσατε και δεξιότητες που έχετε αναπτύξει. Να βλέπετε συχνά αυτήν τη λίστα για να θυμάστε τα πλεονεκτήματά σας.

Εστιάστε σε αυτό που μπορείτε να ελέγξετε.  Δεν μπορείτε να ελέγξετε πόσο γρήγορα ένας δυνητικός εργοδότης θα σας καλέσει πίσω ή αν αποφασίσει ή όχι να σας προσλάβει. Αντί να σπαταλάτε την πολύτιμη ενέργειά σας ανησυχώντας για καταστάσεις που βρίσκονται εκτός των χεριών σας, στρέψτε την προσοχή σας σε αυτό που μπορείτε να ελέγξετε, όπως η εκμάθηση νέων δεξιοτήτων, η σύνταξη μιας εξαιρετικής συνοδευτικής επιστολής και βιογραφικού και η οργάνωση συναντήσεων με τις επαφές σας στο δίκτυο .
 

Γίνε κι εσύ μέλος μόνο με 6€/ έτος στο συνδρομητικό Jenny.gr Exclusive Benefits