Εργασιακό burnout: Τα επικίνδυνα σημάδια και πώς θα το ξεπεράσετε

Πέμπτη, 27 Μαΐου 2021

Μόλις ήπιατε καφέ, παρόλα αυτά αισθάνεστε ότι οι δυνάμεις σας, σας εγκαταλείπουν. Οι υποχρεώσεις είναι τόσες πολλές που μπορεί να σας εξαντλήσουν. Κατά καιρούς μάλιστα  φορτώνεστε περισσότερα καθήκοντα από όσα μπορείτε να χειριστείτε, με αποτέλεσμα  να νιώθετε εγκλωβισμένοι.

Και ενώ οι περιπτώσεις αυτές είναι σχεδόν αναπόσπαστο κομμάτι της εργασίας, ωστόσο πολλές φορές το στρες έχει πιο σοβαρές επιρροές και τότε μιλάμε για το burnout ή σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης.

Τι είναι όμως το σύνδρομο burnout;

Το σύνδρομο Burnout ή διαφορετικά σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης είναι μια κατάσταση σωματικής, συναισθηματικής και ψυχικής εξάντλησης σε συνδυασμό με την αμφιβολία για τις ικανότητες μας, όσο αφορά τη αξία μας στον επαγγελματικό τομέα. Εκδηλώνεται σε μεγαλύτερη συχνότητα σε όσους ασκούν ένα κοινωνικό λειτούργημα, όπως οι γιατροί, οι νοσηλευτές κ.α. αν και τα τελευταία χρόνια παρατηρείται και σε άλλα επαγγέλματα.

Σε μία πρόσφατη δημοσίευση αυτή την εβδομάδα, ο ΠΟΥ ανακοίνωσε ότι το burnout περιλαμβάνεται στην 11η Αναθεώρηση της Διεθνούς Ταξινόμησης των Ασθενειών (ICD-11), ένα εγχειρίδιο που παρέχει κατευθυντήρια γραμμή στους ιατρούς.

Σύμφωνα με τον ΠΟΥ το burnout δεν είναι ιατρική πάθηση ή ασθένεια, αλλά είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει την κατάσταση υγείας ή την επαφή με τις υπηρεσίες υγείας - που σημαίνει ότι οι άνθρωποι μπορούν να προσεγγίσουν τους γιατρούς ή άλλους επαγγελματίες υγείας λόγω των σχετικών συμπτωμάτων. Το Burnout ορίζεται στο ICD-11 ως ένα σύνδρομο που θεωρείται ότι προέρχεται από χρόνιο στρες στο χώρο εργασίας το οποίο δεν έχει αντιμετωπιστεί με επιτυχία.

Σημάδια εργασιακού burnout

Δυσκολεύεστε να ξυπνήσετε το πρωί

Εάν κάθε πρωί ακούτε το ξυπνητήρι αλλά δεν μπορείτε να σηκωθείτε με τίποτα, τότε αυτό μπορεί να είναι σημάδι υπερβολικού στρες. Η κορτιζόλη, η ορμόνη που εκκρίνεται από τα επινεφρίδια και είναι απαραίτητη για να έχετε ενέργεια το πρωί, μπορεί να λείπει λόγω της επαγγελματικής εξουθένωσης.

Νιώθετε κουρασμένοι παρά τον επαρκή ύπνο

Όταν νιώθετε μια συνεχόμενη ανάγκη για ξεκούραση παρόλο που κοιμάστε επαρκείς ώρες, τότε το σώμα σας, σας προειδοποιεί ότι κάτι άσκημο συμβαίνει και είναι στα όρια της κόπωσης.

Έχετε λιγούρες για αλμυρά

Το χρόνιο στρες μπορεί να οδηγήσει σε μια ανισορροπία των ηλεκτρολυτών, με αποτέλεσμα να ποθείτε το αλάτι.

Νιώθετε ναυτία όταν σηκώνεστε

Ένα κοινό προειδοποιητικό σημάδι της επαγγελματικής εξουθένωσης είναι η ζαλάδα που νιώθετε όταν σηκώνεστε, λόγω της ανισορροπίας των ηλεκτρολυτών.

Δεν σκέφτεστε καθαρά

Αρχίζετε και ξεχνάτε πράγματα, δεν είστε σωστοί στις επαγγελματικές υποχρεώσεις, νιώθετε τη μνήμη σας να σας εγκαταλείπει. Όχι δεν έχετε άνοια, αλλά οδεύετε προς την εξουθένωση λόγω υπερβολικού φόρτους εργασίας.

Έχετε εξάρτηση από την καφεΐνη ή τη ζάχαρη.

Η καφεΐνη και η ζάχαρη δίνουν σας δίνουν μια ώθηση όταν τα επίπεδα ενέργειας σας εγκαταλείπουν. Και επειδή είναι συχνό φαινόμενο τον τελευταίο καιρό, για να μπορέσετε να αντεπεξέλθετε έχετε γίνει εξαρτημένοι από τον καφέ ή τη ζάχαρη.

Οι κυριότεροι λόγοι του εργασιακού burnout

Έλλειψη ελέγχου. Ο φόρτος εργασίας, οι σημαντικές αποφάσεις που ενδεχομένως πρέπει να πάρετε και οι υποχρεώσεις σε φίλους και οικογένεια μπορεί να σας βγάλουν εκτός ελέγχου και να σας οδηγήσουν σε μια εξουθένωση τόσο σωματική όσο και ψυχική.

Ασαφείς προσδοκίες στη δουλειά. Αν δεν γνωρίζετε από την αρχή τι περιμένει από εσάς ο προϊστάμενος σας ή τι θέλετε εσείς από τους άλλους, είναι πιθανό να μη νιώθετε τόσο άνετα στον εργασιακό σας χώρο.

Ένα δυσλειτουργικό περιβάλλον στο χώρο εργασίας. Ίσως στο χώρο που εργάζεστε υπάρχει ένας νταής που υπομονεύει όλους τους συναδέλφους, μαζί και εσάς. Αυτό μπορεί να σας δημιουργήσει επιπλέον άγχος.

Δεν σας αρέσει η δουλειά σας. Εάν η εργασία δεν ταιριάζει με τα ενδιαφέροντα και τις ικανότητες σας, μπορεί να σας στρεσάρει.

Η έλλειψη κοινωνικής υποστήριξης. Εάν αισθάνεστε απομονωμένες στη δουλειά και στην προσωπική σας ζωή, τότε έχετε μεγαλύτερες πιθανότητες να αντιμετωπίσετε ένα Burnout.

Η προσπάθεια να ισορροπήσετε την ιδιωτική σας ζωή με την επαγγελματική. Εάν εργάζεστε πολλές ώρες και ταυτόχρονα προσπαθείτε να έχετε ενέργεια για να περάσετε χρόνο με την οικογένεια και τους φίλους, είναι πολύ πιο εύκολο να οδηγηθείτε σε σωματική και ψυχικής εξάντληση.

Πώς θα ξεπεράσετε το burnout 

Πρέπει να αλλάξετε τη νοοτροπία σας. Για να μπορέσετε να ξεπεράσετε το burn out, θα πρέπει να επανεξετάσετε τις προτεραιότητές σας.

Συντονιστείτε με το σώμα σας. Ακούστε το σώμα σας. Αποδεχτείτε ότι ορισμένες μέρες δεν πρέπει να το πιέζετε περισσότερο από ό,τι μπορεί να αντέξει. Το να μπορείτε να ακούτε το σώμα σας είναι μια σημαντική δεξιότητα που αν την αποκτήσετε θα καταλαβαίνετε πότε πρέπει να χαλαρώσετε και να ξεκουραστείτε για ανακάμψετε.

Κρατήστε τα πράγματα απλά, μην τα περιπλέξετε. Η πολυπλοκότητα είναι ο εχθρός σας. Ο καθένας μπορεί να κάνει τα πράγματα περίπλοκα. Το δύσκολο είναι να τα κάνουμε και τα βλέπουμε όλα απλά. Η κατανόηση ότι η πολύπλοκη σκέψη δεν είναι απαραίτητη, μπορεί να σας βοηθήσει να διατηρήσετε την ενέργειά σας και να μειώσετε τα επίπεδα του άγχους.

Αποσυνδεθείτε από την τεχνολογία για λίγο. Η υπερβολική χρήση της τεχνολογίας σας κρατά σε μόνιμη κατάσταση ενεργοποίησης. Η απόσπαση από τη συνεχή ανταλλαγή μηνυμάτων, τον έλεγχο των ηλεκτρονικών μηνυμάτων και την πλοήγηση στο διαδίκτυο χωρίς σαφή σκοπό θα σας επιτρέψει να καθαρίσετε το μυαλό σας και να εξισορροπήσετε τα επίπεδα ενέργειάς σας.

Αναθεωρήστε τις διατροφικές σας συνήθειες. Το burn out είναι μια κατάσταση μειωμένης ενέργειας και μπορεί να ξεπεραστεί με την υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής και μιας διατροφής πλούσιας σε βιταμίνες και μέταλλα.

Τέλος η καλύτερη αντιμετώπιση είναι η πρόληψη. Η έγκαιρη αναγνώριση των συμπτωμάτων της επαγγελματικής εξουθένωσης είναι σημαντική, αφού βελτιώνει την ποιότητα ζωής και την αποδοτικότητα σας. Ο καθένας από εσάς πρέπει να αναρωτηθεί πού δίνει προτεραιότητα, πώς δέχεται την αποτυχία και την επιτυχία και αν μπορεί να λέει «όχι».

Δείτε επίσης: Αυτές είναι οι 10 πλουσιότερες γυναίκες ηθοποιοί