Η ιδιοφυΐα του Pierre Cardin: Εμβληματικός σχεδιαστής, ασυναγώνιστος επιχειρηματίας και πρωτοπόρος
Μάρθα Κουμπάνη
30 Δεκεμβρίου 2020
Ο κόσμος της μόδας πενθεί για την απώλεια του Pierre Cardin. Ο θάνατός του επιβεβαιώθηκε από τη Γαλλική Ακαδημία Καλών Τεχνών. Πέθανε στο Αμερικανικό Νοσοκομείο στο Neuilly-sur-Seine, λίγο έξω από το Παρίσι, σύμφωνα με την οικογένειά του.
Αγαπημένος των Beatles, της Jeanne Moreau και της Mia Farrow, τα σχέδια του καθόρισαν την αισθητική του αιώνα με την ανατρεπτική ματιά και την εξαιρετική τόλμη που χαρακτήρισαν ολόκληρη την εποχή του, μια εποχή στην οποία ο κόσμος ήρθε σε επαφή με τη σύγχρονη τεχνολογία.
Ο Pierre Cardin είχε πάθος με τα γεωμετρικά μοτίβα και τις δύσκαμπτες φόρμες ενώ επιδίωξε να μιλήσει για τη μόδα του μέλλοντος. Ήταν ο πρώτος που εισήγαγε την έννοια της unisex μόδας.
Ο Pierre Cardin γεννήθηκε το 1922 στη Βενετία, όπου παραθέριζαν οι γονείς του. Eύποροι γαιοκτήμονες, ονειρεύονταν να δουν το γιο τους αρχιτέκτονα, αλλά τον νεαρό Pierre είχε κερδίσει ήδη η ραπτική. Εργάστηκε για δύο μεγάλους οίκους στο Παρίσι, τον Paquin και την Εlsa Schiaparelli. Στη συνέχεια, τον προσέλαβε ο Christian Dior την εποχή της μεγάλης του σχεδιαστικής επιτυχίας με το “New look”. Ήταν τότε που πολλοί περίμεναν ότι ο Cardin θα τον διαδεχόταν μετά το θάνατό του αλλά εκείνος προτίμησε να φύγει και να δημιουργήσει τον δικό του ομώνυμο οίκο 1950.
«Η μόδα είναι μια ακτινογραφία της κοινωνίας. Ήθελα πάντα να είμαι διαφορετικός, γιατί αυτός είναι ο μόνος τρόπος να έχεις διάρκεια», είχε πει ο μετρ της μόδας.
Δημιούργησε πρωτότυπα σχέδια εμπνευσμένα από το μέλλον -η τέχνη είχε ήδη συστήσει στον κόσμο τον φουτουρισμό από τα 20s-, ενώ όπως έλεγε και ο ίδιος, ήταν τυχερός που έζησε στη μεταπολεμική περίοδο, καθώς τότε έπρεπε να γίνουν όλα από την αρχή.
Το 1958 λάνσαρε την πρώτη unisex συλλογή στην ιστορία της παγκόσμιας μόδας, με υπερμεγέθεις όγκους στα γυναικεία ρούχα, σακάκια με γιακά Μαο, πολύχρωμες γραβάτες για τους άνδρες και κομμάτια που απέπνεαν φαντασία και ελευθερία.
Το ενδιαφέρον του για την αρχιτεκτονική εντοπίστηκε από τα πρώτα χρόνια της καριέρας του. Η παλέτα που αγαπούσε, περιλάμβανε ζωηρές και έντονες αποχρώσεις που γοήτευαν το μάτι με την "ηλεκτρική" ομορφιά τους και επέλεγε υλικά που φλέρταραν -όπως και ο ίδιος- με το ανεξερεύνητο και παρθένο μέλλον .
Ως ένας δημιουργός πολύ μπροστά από την εποχή του, προκαλούσε με τις δημιουργίες του την κοινή γνώμη. Βινύλιο, μεταλλικές αποχρώσεις και μεγάλα φερμουάρ, είναι από τα στοιχεία που μπορεί σήμερα να μη μας προκαλούν εντύπωση, όμως στα 60s δίχαζαν το κοινό.
Σε πολλές περιπτώσεις τα καπέλα του έμοιαζαν διαστημικά και οι σιλουέτες του extravagant.
«Εμπνέομαι πάντα από κάτι εξωτερικό, και όχι από το ίδιο το σώμα», είχε δηλώσει στους «New York Times» το 1985. Τα ρούχα είχε πει, είχαν ως στόχο «να δίνουν στο σώμα το σχήμα του, με τον ίδιο τρόπο που ένα γυαλί δίνει σχήμα στο νερό όταν χύνεται μέσα σε αυτό».
Στην δεκαετία του '60 ο οίκος πωλούσε ήδη ευρέως τα ρούχα του στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο μέσω πολυκαταστημάτων, όπως το Selfridges.
Συνεπαρμένος από την κατάκτηση του διαστήματος από τον άνθρωπο, ο διάσημος σχεδιαστής επισκέφθηκε τη NASA το 1970, όπου δοκίμασε την αρχική διαστημική στολή που φορούσε ο Neil Armstrong όταν πάτησε στη Σελήνη.
Ο Γάλλος σχεδιαστής ήταν από τους επαναστάτες της μόδας. Έγινε ο πρώτος Γάλλος που εγκαταστάθηκε στην κομμουνιστική Κίνα το 1978 και το 2018 μετέτρεψε το Σινικό Τείχος σε πασαρέλα. Σε μια εποχή που η Γαλλία ήταν το επίκεντρο της μόδας, έφερε τα σχέδιά του στη Μόσχα, το Τόκιο και το Πεκίνο.
Ο Cardin δεν πρωτοστάτησε μόνο στη μόδα αλλά και στο χώρο των επιχειρήσεων, καθώς επένδυσε σε χαρακτηριστικά ακίνητα στη Γαλλία, όπως το κάστρο του 11ου αιώνα στην Προβηγκία και το Bubble Palace στην Cote d'Azur. Μεταμόρφωσε επίσης το διάσημο εστιατόριο του Παρισιού, Maxim's και το Espace Cardin, έναν πολύχωρο, όπου έχει φιλοξενήσει ιερά τέρατα της παγκόσμιας βιομηχανίας όπως η Marlene Dietrich, Bob Wilson, Pilobolus και ο Gérard Depardieu.
«Η μόδα δεν είναι αρκετή» είχε πει κάποτε στην Ευγενία Σέπαρντ, μια Αμερικανίδα αρθρογράφο και κριτικό της μόδας. «Δεν θέλω να είμαι απλώς ένας σχεδιαστής». Και ποτέ δεν ήταν μόνον αυτό.
Ο Pierre Cardin σχεδίασε και έβαλε το όνομα του από συσκευασίες σπίρτα και τασάκια, μέχρι λευκά είδη και αεροπορικές στολές. Είχε σχεδιάσει ακόμα και ουρανοξύστη που προοριζόταν για τη Βενετία: ένας ψηλός νεωτεριστικός γυάλινος ουρανοξύστης 250 μέτρων που θα στέγαζε ένα πανεπιστήμιο μόδας, πολυτελείς σουίτες ξενοδοχείων και καταστήματα. Το προτεινόμενο έργο 2,4 δισ. ευρώ αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό.
«Γεννήθηκα καλλιτέχνης» είχε δηλώσει ο Pierre Cardin στους «The Times» το 1987, «αλλά είμαι επιχειρηματίας».
Kανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει το ταλέντο και την ανεξάντλητη έμπνευση και δημιουργικότητα του, όμως αν σε κάτι υπερείχε, αυτό ήταν το επιχειρηματικό του δαιμόνιο. Σήμερα οι μπουτίκ Cardin παγκοσμίως πωλούν μια τεράστια γκάμα ενδυμάτων, αξεσουάρ και προϊόντων περιποίησης.
Γίνε κι εσύ μέλος μόνο με 6€/ έτος στο συνδρομητικό Jenny.gr Exclusive Benefits
Ακολουθήστε το jenny.gr στο google news και μάθετε τα πάντα γύρω από τις τάσεις της μόδας, τα τέλεια outfits και τα πιο hot fashion news.