ΣΤΙΛ FASHION NEWS

Η ψυχολογία της κατανάλωσης: Οι 6 λόγοι που μας ωθούν να ψωνίζουμε


JTeam

3 Δεκεμβρίου 2022

Η ψυχολογία της κατανάλωσης: Οι 6 λόγοι που μας ωθούν να ψωνίζουμε
Ksenia Chernaya/pexels
Από τι παρακινούμαστε για να αγοράσουμε; Πώς μπορεί να αλλάξει αυτό; Τι συμβαίνει στην ψυχολογία του καταναλωτή;

Η μόδα όλα τα χρόνια της δούλευε σαν ένα καλογρασαρισμένο γρανάζι με απόλυτο στόχο την μεγιστοποίηση της παραγωγής και της κατανάλωσης τον ρούχων και εμάς να τρέχουμε να την προλάβουμε μήπως και φανούμε irrelevants. Ευτυχώς όμως κάτι φαίνεται να αλλάζει τον -πολύ- τελευταίο καιρό και η βιομηχανία άρχισε να καταλαβαίνει τον αντίκτυπο που έχει στην κλιματική κρίση.

Επιστήμονες εφευρίσκουν νέα υλικά, ώστε να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα από τα υπάρχοντα υφάσματα, τα brands δημιουργούν ψηφιακές ταυτότητες και DNA στάμπες στα προϊόντα τους, για να υποστηρίξουν το κυκλικό σύστημα και να έχουν ιδέα που βρίσκονται τα ρούχα τους μετά την πώληση και οι πλατφόρμες μεταπώλησης έχουν αυξηθεί. Για να έχουν τα παραπάνω όμως κάποιο νόημα και να κάνουν τη διαφορά, η συμπεριφορά του καταναλωτή είναι υψίστης σημασίας. Το ενδιαφέρον τους για πιο sustainable ρούχα είναι αυτό που κίνησε αρχικά το ενδιαφέρον της sustainable αγοράς να γίνει από πολύ συγκεκριμένη, σε πιο mainstream.

Jenny.Gr
Gustavo Fring/pexels

Αλλά τι είναι αυτό που μας παρακινεί να αγοράσουμε, αυτό που αγοράζουμε τελικά;

Σύμφωνα με μελέτες οι καταναλωτές και περισσότερο η Gen Z θέλει περισσότερα sustainable και ethical προϊόντα και είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν τη διαφορά στο κόστος. Από την άλλη βέβαια η αγοραστική διάθεση δεν αντικατοπτρίζει πάντα την επιθυμία για «υπεύθυνο shopping».

Γιατί ενώ υποτίθεται ότι γνωρίζουμε τον αντίκτυπο που έχουν οι αγοραστικές μας συνήθειες, εμείς συνεχίζουμε να αγοράζουμε τα νέα viral Tik Tok trends και τα άχρηστα αντικείμενα που πετιούνται «ξαφνικά» στο Instagram feed μας;

Η πραγματικότητα είναι ότι ενώ εμείς θέλουμε να πιστεύουμε πως οι αξίες μας καθορίζουν την αγοραστική μας συμπεριφορά, δεν είναι οι μόνοι παράγοντες στο παιχνίδι. Αν βγάλουμε την τιμή και την εύκολη πρόσβαση στα προϊόντα, σύμφωνα με την fashion psychologist, σύμβουλο και συγγραφέα του Big Dress Energy, Shakalia Forbes-Bell, υπάρχουν ακόμα 6 κύριοι λόγοι που ωθούν τους ανθρώπους να αγοράζουν. Ποιοί είναι αυτοί; Δείτε παρακάτω:

Η αυτοέκφραση

Η έννοια “σύνδεση προϊόντος-εικόνας” είναι αυτή που μας τραβάει να αγοράσουμε κάτι που θεωρούμε ότι αντανακλά την ταυτότητά μας, ως μέσο αυτοέκφρασης.

Η πειθώ

Τα καταστήματα έχουν αναπτύξει μια μεγάλη σειρά από όπλα, τα οποία μας ωθούν να αγοράσουμε κάτι και ας μη το χρειαζόμαστε, όπως ο φωτισμός, η μουσική, το merchandise, τα loyalty προγράμματα και οι limited edition συλλογές.

Τα πιστεύω

Αν μπορείς να αγοράσεις κάτι το οποίο σου επιτρέπει να δείξεις τα πιστεύω σου, χωρίς να χρειαστεί να μιλήσεις, λογικά φαίνεται αρκετά δελεαστικό!

Η ανασφάλεια

Σύμφωνα με έρευνες όσο περισσότερο ανασφαλείς είσαι, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να ψωνίσεις σαν αντιπερισπασμό.

Η ομάδα

Το να ανήκουμε κάπου είναι στο DNA μας και αυτό μπορεί να εκφραστεί όταν υιοθετούμε (γινόμαστε μέλος) ένα trend.

Η ευχαρίστηση

Το shopping είναι μια κάθαρση αν μη τι άλλο και αυτό έχει φανεί μέσα από έρευνες στον ανθρώπινο εγκέφαλο, οι οποίες δείχνουν ότι οι ορμόνες της χαράς αυξάνονται και μόνο όταν σκεφτούμε ότι θα πάμε για ψώνια. Δεν είναι συνδεδεμένες με το προϊόν, αλλά με την πράξη!

Η επιθυμία μας όμως να ανήκουμε και να αισθανόμαστε καλά, υπερνικά την αφοσίωση στο περιβάλλον και στον πλανήτη;

Δυστυχώς υπάρχουν γκρίζες ζώνες όσον αφορά στη μόδα. Σύμφωνα με την έρευνα του Zalando 72% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι η μείωση των αποβλήτων φαγητού, πλαστικού και η σπατάλη νερού είναι πολύ σημαντική, αλλά μόνο το 54% απάντησαν το ίδιο για τη μόδα. Το θέμα είναι τα μακροπρόθεσμα και τα βραχυπρόθεσμα οφέλη. Το πως επιλέγει ο κάθε ένας από εμάς να τα αξιολογήσει.

Το σίγουρο είναι πως οι εταιρείες πρέπει να κινηθούν προς μια πιο sustainable συμπεριφορά, είτε οι καταναλωτές δείχνουν την προτίμησή τους, είτε όχι. Να κάνουν τις sustainable επιλογές πιο “θελκτικές”, προσβάσιμες και ρεαλιστικές. Και είναι πολύ πιθανόν αν θέλουμε να πάει επιτέλους η καταναλωτική μας συμπεριφορά σε έναν πιο sustainable δρόμο, καλό θα ήταν να αλλάξουμε το κλισέ “αγόρασε λιγότερα, αγόρασε καλύτερα” σε κάτι πιο βαθύ, που να αγγίζει το ΓΙΑΤΙ.

TAGS