UPDATE

Πώς αντιμετωπίζουμε τον σχολικό εκφοβισμό; Ένα πείραμα στη Νότια Κορέα έδωσε την απάντηση


JTeam

6 Απριλίου 2023

Πώς αντιμετωπίζουμε τον σχολικό εκφοβισμό; Ένα πείραμα στη Νότια Κορέα έδωσε την απάντηση
Το πείραμα που πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία ψυχολόγων και εκπαιδευτικών

Σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC, μια ομάδα επιστημόνων από τη Νότια Κορέα επιχείρησε να δώσει λύση στο παγκόσμιο πρόβλημα του bullying. Ξεκίνησαν με ένα πείραμα, στο οποίο δημιούργησαν στις τάξεις ενός σχολείου, αυτό που περιγράφεται ως «κλίμα κατά του εκφοβισμού».

Στο πείραμα, συμμετείχαν ψυχολόγοι που συνεργάστηκαν με τους εκπαιδευτικούς για να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον όπου οι άλλοι μαθητές θα αισθάνονταν σε θέση να υπερασπιστούν χωρίς βία τα θύματα εκφοβισμού. Ο στόχος δηλαδή ήταν να απαντήσει η ίδια η σχολική κοινότητα στον εκφοβισμό και όχι με κατασταλτικό τρόπο.

Πως έγινε το πείραμα στην Νότια Κορέα

Οι ερευνητές συνεργάστηκαν με μια ομάδα 24 έμπειρων καθηγητών φυσικής αγωγής στη Σεούλ, εξέτασαν συνολικά 1.178 μαθητές, δηλαδή 48 τάξεις. Κατά τη διάρκεια 18 εβδομάδων, οι εκπαιδευτικοί ταξινομήθηκαν σε δύο ομάδες.

Στη μία ομάδα οι εκπαιδευτικοί με τους μαθητές δεν ενθαρρύνονταν να εμπλακούν για να σταματήσουν το bullying, όπως γενικά δυστυχώς συνηθίζεται.

Η άλλη ομάδα όμως, θα ακολουθούσε μια άλλη προσέγγιση, που είναι και ο πυρήνας του πειράματος. Η νέα προσέγγιση, η οποία αποσκοπούσε στη δημιουργία ενός «κλίματος κατά του εκφοβισμού» στις τάξεις, εστίασε στην διαμόρφωση μιας άλλης στάσης, πιο συνολικής, που δεν αφορούσε μόνο τον θύτη ή το θύμα. Στο επίκεντρο της προσέγγισης έμπαινε το ζήτημα της φροντίδας για τους άλλους και η μείωση του αναταγωνισμού μεταξύ των μαθητών.

Τα αποτελέσματα από το πείραμα για το bullying

Τα αποτελέσματα ήταν παραπάνω από ενθαρρυντικά. Οι επιστήμονες δηλώνουν ότι αυτή η προσέγγιση «μείωσε απότομα» τα περιστατικά εκφοβισμού και τα θύματα του bullying. Επισημαίνουν, ότι το πείραμα απέδειξε το κύριο ζήτημα που διακυβεύτηκε σε αυτήν την προσπάθεια:

Η εστίαση στη συμπεριφορά ενός μεμονωμένου εκφοβιστή είναι πολύ λιγότερο αποτελεσματική από την εστίαση στη συμπεριφορά και τη στάση του συνόλου μιας τάξης.

Μάλιστα, επεσήμαναν ότι το σημείο-κλειδί στην αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού, είναι η στάση των μαθητών που δεν εμπλέκονται άμεσα στα περιστατικά αυτά, αλλά είναι παρευρισκόμενοι. Αυτών η στάση θα κρίνει τελικά και το κατά πόσο θα υπάρχει ευνοϊκό περιβάλλον για το bullying.

Στο πείραμα, η στάση φροντίδας για τον άλλον, η άρνηση του ανταγωνισμού με του συμμαθητές, όλο αυτό κλίμα κατά του εκφοβισμού, ωθούσε τους μαθητές να στρέφονται εναντίον οποιασδήποτε τέτοιας συμπεριφοράς.

«Οι παρευρισκόμενοι υποστήριζαν τα θύματα επειδή το κλίμα της τάξης υποστήριζε τους παρευρισκόμενους», δήλωσαν οι επιστήμονες, εξηγώντας ότι ένιωθαν ότι δεν ήταν μόνοι τους και έκαναν το σωστό με αποτέλεσμα τα περιστατικά εκφοβισμού να υποστούν σημαντική μείωση.