Η όσφρηση είναι η πιο ανεπτυγμένη ανθρώπινη αίσθηση. Είναι η μοναδική αίσθηση που συνδέεται άμεσα με τη μνήμη, η αίσθηση που σε κάνει να αισθάνεσαι το «τώρα», να δίνεις εικόνα σε κάθε μυρωδιά, ενώ το σώμα σου απολαμβάνει τη στιγμή. Ένα άρωμα έχει την ικανότητα να σε εκπλήσσει. Δεν μπορείς να το δεις, δεν μπορείς να το ακούσεις, δεν μπορείς να το αγγίξεις, παρά μόνο το αναγνωρίσεις μέσω της όσφρησης.
Η όσφρηση δημιουργεί μια συναισθηματική και «αόρατη» εμπειρία. Σε «ταξιδεύει» στο παρελθόν, ανασύρει από τη μνήμη σου ξεχασμένες αναμνήσεις και σε δένει με το παρόν. Το άρωμα βρίσκεται στο επίκεντρο των πάντων, και στο επίκεντρο μιας νέας τάσης στα ταξίδια, τον «οσφρητικό τουρισμό».
Εάν το διαβάζεις πρώτη φορά, από την ονομασία και μόνο μπορείς να καταλάβεις τι σημαίνει ο «οσφρητικός τουρισμός». Σημαίνει ταξίδι σε έναν τόπο με «πυξίδα» την αίσθηση της όσφρησης. Αυτό το νέο travel trend, κάνει το ταξίδι μια πολυαισθητηριακή εμπειρία, μια εμπειρία που καθοδηγείται από ένα είδος συναισθηματικής γεωγραφίας, όπου η μυρωδιά σε οδηγεί στην επίσκεψη συγκεκριμένων τόπων.
Ένα άρωμα, ένα νέο «ταξίδι»
Σύμφωνα με την Αντριάνα Μαντζχάροβ, ανώτερη λέκτορα μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο του Μπαθ, η μυρωδιά μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά των ανθρώπων και αναπόφευκτα των ανθρώπων που ταξιδεύουν. Ήδη, πάντως, πολλές ταξιδιωτικές εταιρείες, ξενοδοχεία ή μουσεία σε κάθε άκρη του κόσμου, χρησιμοποιούν τη μυρωδιά ως μέρος του branding τους, προκειμένου κάθε εμπειρία των ταξιδιωτών να μένει αξέχαστη.
Το Μουσείο Ulm στη Γερμανία, έχει επιλέξει ορισμένα έργα τέχνης που απεικονίζουν οσφρητικά στοιχεία, όπως ανθισμένους κήπους, για να τα αναδημιουργήσουν οι αρωματοποιοί μιας εταιρείας που ονομάζεται International Flavours and Fragrances. Οι επισκέπτες, μπορούν να μυρίσουν τους πίνακες και να ζήσουν μια διαφορετική εμπειρία. Στο ίδιο μήκος κύματος, το Μουσείο του Άμστερνταμ διοργανώνει μια ξενάγηση με την ονομασία City Sniffers: A Smell Tour of Amsterdam’s Ecohistory, που ολοκληρώνεται με έναν «χάρτη» scratch-and-sniff με διαφορετικές ιστορικές μυρωδιές, ώστε κάθε ταξιδιώτης να πάρει μαζί του μια διαφορετική ανάμνηση.