Κάποτε το FOMO μας στοίχειωνε. Μόνο η σκέψη ότι μπορεί να «αποκλειστούμε» από κάτι εντός ή εκτός των social media, ήταν τρομακτική. Τώρα, όμως, τα πράγματα έχουν αλλάξει, οι ίδιοι οι άνθρωποι έχουμε αλλάξει και ένα νέο, ίσως ακόμα πιο τρομερό φαινόμενο, έρχεται για να καταλάβει τη ζωή μας: Το FTMO ή Forced to Miss Out που αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο αναγκάζονται να χάσουν/ να μείνουν εκτός από σημαντικές στη ζωή τους, αλλά και κοινωνικά γεγονότα.
Η Chime, μια αλυσίδα χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, δημοσίευσε πρόσφατα μια έρευνα για τις ΗΠΑ, όπου υπογραμμίζεται ο τρόπος με τον οποίο η Gen Z και οι Millennials έχουν μετατραπεί στις γενιές που στρέφονται στο FTMO. Τους τελευταίους έξι μήνες, πάνω από το 50 τοις εκατό των Millennials και των Gen Zers έχασαν κάτι που ήθελαν ή χρειάζονταν, επειδή δεν είχαν χρήματα για να το αγοράσουν.
Τι ακριβώς είναι το FTMO;
To αγαπημένο μας FOMO ή «φόβος της απώλειας», έγινε δημοφιλής ως όρος τη δεκαετία του 2010 ως τσιτάτο για να περιγράψει τη ζήλεια ή την ανασφάλεια που μπορεί να νιώθει κάποιος, βλέποντας άλλους να έχουν ωραίες εμπειρίες. Ο όρος, βέβαια, επεκτάθηκε κυρίως στα social media, με τους περισσότερους χρήστες να φοβούνται να χάσουν κάτι ή να αφήσουν κάτι να πάει χαμένο. Τώρα, το FTMO είναι ένα βήμα μετά το FOMO: Οι άνθρωποι δεν φοβούνται να «χάσουν» κάτι, το κάνουν από επιλογή.
Σύμφωνα με τη Τζανέλ Σαλεβάν, Chief Experience Officer στην Chime, η οποία βοήθησε για τη δημιουργία του όρου, το FTMO είναι αυτό που συμβαίνει όταν το FOMO γίνεται πραγματικότητα. Σχετίζεται με τους μισθούς και τη γενικότερη οικονομική αβεβαιότητα; Προφανώς, ναι. Γι΄αυτό και γενέθλια, ποτά με φίλους, ταξίδια με τα αγαπημένα πρόσωπα, γιορτινά δείπνα, ανταλλαγές δώρων, είναι κάτι που πολλοί άνθρωποι χάνουν, επειδή ζουν από μισθό σε μισθό.
Το FTMO είναι κάτι περισσότερο από το να μην μπορείς να αντέξεις οικονομικά να κάνεις κάτι, καθώς το φαινόμενο επηρεάζει αρνητικά την ψυχική υγεία και τις κοινωνικές σχέσεις. Γιατί, όταν αναγκαζόμαστε να επιλέγουμε δραστηριότητες ή αγορές, νιώθουμε κοινωνικά αποκομμένοι ή απογοητευμένοι.