Πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες των βραβείων Oscars, που θα διεξαχθούν όπως ήταν προγραμματισμένο, στις 2 Μαρτίου στο Dolby Theatre. Με μία πρώτη ματιά, οι ψηφοφόροι της Ακαδημίας κάλυψαν τις κατηγορίες με σχεδόν όλα τα είδη. Με μία δεύτερη και πιο προσεκτική, καταλαβαίνει κανείς πως οι περισσότερες υποψηφιότητες έχουν κάτι κοινό: Καταπιάνονται με σύγχρονα ζητήματα, κάνοντας την 97η απονομή των βραβείων, την πιο πολιτική στην ιστορία της, σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC.
Στην περίπτωση του «The Apprentice», τα πράγματα είναι πολύ ξεκάθαρα. Η ταινία του Αλί Αμπάσι καταπιάνεται με την πρώιμη ιστορία του Ντόναλντ Τραμπ, όταν ήταν ακόμα ένας φιλόδοξος μεγιστάνας ακινήτων. Το biopic, ο -πλέον- πρόεδρος των ΗΠΑ, το χαρακτήρισε ως μία φτηνή και αηδιαστική δουλειά. Από την άλλη, η Ακαδημία έχει άλλη άποψη και χάρισε στην ταινία δύο υποψηφιότητες.
Από την άλλη, η ταινία με τις περισσότερες υποψηφιότητες, 13 συνολικά, «Emilia Pérez», δεν είναι πολιτική, ωστόσο η Ακαδημία πιθανότατα ήθελε να περάσει το δικό της μήνυμα στον Ντόναλντ Τραμπ. Η πρωταγωνίστρια Κάρλα Σοφία Γκασκόν, έγινε η πρώτη τρανς γυναίκα που διεκδικεί βραβείο Oscar Α’ Γυναικείου Ρόλου, κάτι που αποτελεί ισχυρή δήλωση προς τον Αμερικανό Πρόεδρο των ΗΠΑ, που μόλις λίγες ώρες μετά την ορκωμοσία του ανακοίνωσε πως αναγνωρίζονται μόνο δύο φύλα και ότι αυτά δεν μπορούν να αλλάξουν. Επιπλέον, το τραγούδι της ταινίας και επίσης υποψήφιο, El Mal, είναι μια οργισμένη καταδίκη των διεφθαρμένων πολιτικών και των μεγαλοαστών.
Μετά, είναι και η ταινία «I’m Still Here», που διεκδικεί Oscar στην κατηγορία Καλύτερης Διεθνής Ταινίας, ενώ και η πρωταγωνίστρια, Φερνάντα Τόρες, είναι υποψήφια για Α’ Γυναικείο. Το πολιτικό δράμα του Ουόλτερ Σάλες, βασίζεται στα απομνημονεύματα του Μαρσέλο Ρούμπενς Πάιβα, τα οποία διηγούνται την ιστορία της οικογένειας του, όταν ο πατέρας του εξαφανίστηκε κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής δικτατορίας στη Βραζιλία.
Το φωτεινό «Wicked» αγγίζει εξίσου παρόμοια θέματα, με συνολικά 10 υποψηφιότητες, μεταξύ των οποίων Καλύτερη Ταινία, Α’ Γυναικείου Ρόλου, Β’ Γυναικείου Ρόλου και Καλύτερη Πρωτότυπη Μουσική. Είναι μια ταινία που περιέχει προκλητικά σχόλια για τη φύση της εξουσίας, παρουσιάζοντας τον Μάγο του Οζ ως έναν εγωιστή ηγέτη που χρησιμοποιεί το φόβο και την εξαπάτηση, για να ελέγξει τον κόσμο.
Και η λίστα δεν τελειώνει εδώ.
Το «The Brutalist», με επίσης 10 υποψηφιότητες, μεταξύ των οποίων Καλύτερη Ταινία, Καλύτερη Σκηνοθεσία και Α’ Ανδρικού Ρόλου, ακολουθεί έναν Ουγγροεβραίο αρχιτέκτονα που προσπαθεί να προσαρμοστεί και να φτιάξει τη ζωή του στις ΗΠΑ, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ενώ, η ταινία «Anοra», με έξι υποψηφιότητες, συμπεριλαμβανομένων Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας και Α’ Γυναικείου Ρόλου, καταπιάνεται με μία σεξεργάτρια στη Νέα Υόρκη του σήμερα. Και οι δύο ταινίες ρίχνουν φως στην εμπειρία των μεταναστών, αλλά και στη νοοτροπία των πλουσίων.
Η ταινία «Nickel Boys» του Ραμέλ Ρος, βασισμένη στο μυθιστόρημα του Κόλσον Γουάιτχεντ και υποψήφια για Καλύτερη Ταινία και Καλύτερο Διασκευασμένο Σενάριο, καταπιάνεται με το ρατσιστικό παρελθόν των ΗΠΑ και πώς αυτό αντηχεί μέχρι σήμερα. Μία ακόμη ταινία, το «Sing Sing» που έχει υποψηφιότητες για τον Κόλμαν Ντομίνγκο και Καλύτερο Διασκευασμένο Σενάριο, αφηγείται την αληθινή ιστορία μιας θεατρικής ομάδας για φυλακισμένους άνδρες. Δεν αναφέρει καθόλου το ρατσισμό, αλλά σχεδόν όλοι οι χαρακτήρες της είναι μαύροι εργάτες, κάτι που λέει πολλά για την πραγματικότητα των φυλακών των ΗΠΑ: Με δεδομένα που δημοσιεύτηκαν από το Pew Research Center το 2020, έδειξαν ότι στο τέλος του 2018 υπήρχαν 2.272 κρατούμενοι ανά 100.000 μαύρους άνδρες, σε σύγκριση με 392 κρατούμενους ανά 100.000 λευκούς άνδρες.
Όλες τις προηγούμενες χρονιάς, μία ή δύο ταινίες με πολιτικές διαστάσεις, σίγουρα βρίσκονταν υποψήφιες για Oscars, όπως για παράδειγμα το 2024, με το «Killers of the Flower Moon». Όμως το 2025 τέτοιες είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση. Επομένως, το ερώτημα που γεννάται είναι κατά πόσο αυτές οι υποψηφιότητες θα μεταφραστούν σε μια πολιτική τελετή απονομής. Το πιο συναρπαστικό δεν είναι μόνο ποιοι θα κερδίσουν, αλλά και τι ομιλίες θα βγάλουν κατά την παραλαβή του βραβείου τους.