Μια φωτογραφία του, την οποία ανάρτησε στη σελίδα της στο Facebook η συγγραφέας από την περιοχή, Elisa Barbari, κρίθηκε ως περιεχόμενο “εξαιρετικά σεξουαλικό” και “μπλοκαρίστηκε” εξαιτίας της “υπερβολικής γύμνιας” -του αγάλματος πάντα. “Η χρήση φωτογραφιών ή βίντεο με γυμνό περιεχόμενο δεν επιτρέπεται ακόμα κι αν γίνεται για καλλιτεχνικούς ή εκπαιδευτικούς λόγους” έγραφε η ανακοίνωση του Facebook, η οποία εστάλη στην Barbari. Εννοείται πως δεν την άφησε αναπάντητη.
Η συγγραφέας επανήλθε με μια πιο “σεμνή” φωτογραφία του... υπερβολικά γυμνού αγάλματος, πάνω στην οποία έγραψε το σύνθημα: “Ναι στον Ποσειδώνα, όχι στη λογοκρισία”. Το θέμα προκάλεσε το ενδιαφέρον διεθνών media και έντονες επικρίσεις της πολιτικής περί γυμνού του Facebook, που αναγκάστηκε να απολογηθεί με ανακοίνωση στην οποία χαρακτηρίζει τη λογοκρισία στον Ποσειδώνα ως “λάθος”.
Το περιστατικό αποτελεί ένα νέο δείγμα μιας οπισθοδρομικής και λογοκριτικής σεμνοτυφίας απέναντι σε έργα τέχνης (με βασικό επιχείρημα το σεβασμό στην ευαισθησία όλων των μελών της παγκόσμιας κοινότητας του f/b και προφανή στόχο την επαναπροσέγγιση του κοινού της Κίνας). Σεμνοτυφία, η οποία γίνεται ακόμα πιο γελοία σε σχέση με την εποχή και σε πλήρη αντιδιαστολή με trends των καιρών, όπως οι ημίγυμνες πόζες με την πλάτη, που προβάλλουν σε πρώτο πλάνο οπίσθια -και γεμίζουν τα προφίλ των celebrities όπως η Abbey Clancy ή η Candice Sweanepoel.
Σε δηλώσεις της στην Telegraph, η Barbari χαρακτήρισε την πολιτική περί γυμνού του δικτύου παράλογη, τονίζοντας το αυτονόητο: “Είναι δυνατόν να θεωρηθεί πως δείχνει υπερβολικά πολύ σάρκα ο Ποσειδώνας; Αυτό είναι καθαρή τρέλα! Πώς γίνεται ένα έργο τέχνης να γίνεται αντικείμενο λογοκρισίας; Πίσω, στη δεκαετία του 1950, σε σχολικές γιορτές, συνήθιζαν να τον καλύπτουν. Μήπως το Facebook προτιμά να αρχίσουμε να καλύπτουμε ξανά τα αγάλματα;”.
Δεν είναι η πρώτη φορά που οι κανονισμοί απέναντι στο γυμνό εκθέτουν τους διαχειριστές του F/b. Προ μηνών, η ιστορική και βραβευμένη με Πούλιτζερ φωτογραφία με τίτλο “Ο τρόμος του πολέμου” (που τραβήχτηκε το 1972 στο Βιετνάμ), την οποία Νορβηγός χρήστης ανάρτησε στη σελίδα του σε θέμα σχετικά με φωτογραφίες που άλλαξαν την ιστορία, είχε επίσης μπλοκαριστεί από τους κανόνες περί γυμνού.
Στο κύμα διαμαρτυριών που ακολούθησε τότε, η ηγεσία της εταιρίας του Facebook αναγκάστηκε να απολογηθεί αναγνωρίζοντας την ιστορική σημασία της φωτογραφίας. Η ίδια η Sheryl Sandberg είχε ζητήσει συγνώμη από την πρωθυπουργό της Νορβηγίας, καθώς το Facebook είχε σβήσει τη φωτογραφία, όταν εκείνη την έκανε share. Κάτι αντίστοιχο μάλιστα είχε ξαναγίνει στο παρελθόν (Ιανουάριος 2015) όταν το F/b λογόκρινε μέχρι και τη φωτογραφία του αγάλματος της Μικρής Γοργόνας της Κοπεγχάγης, με το επιχείρημα πάντα της υπερβολικής γύμνιας!
Ακούγεται αστείο, όμως, είναι γεγονός. Μια σειρά γεγονότων, με πλέον πρόσφατο το περιστατικό με το άγαλμα του Ποσειδώνα, που θέλοντας και μη, ανανεώνει τη συζήτηση για το κατά πόσο το Facebook εξαντλεί την αυστηρότητά του θέτοντας περιττούς περιορισμούς -ενώ αντίστοιχα δεν λαμβάνει ουσιαστικά μέτρα για ζητήματα όπως η διασπορά ψευδών ειδήσεων και η παιδική πορνογραφία- ως άλλος Μεγάλος Αδερφός, που θέλει να επιβλέπει ή και να καταστέλλει την προσβασιμότητα αναρτήσεων, λογοκρίνοντας μυθολογικούς Θεούς και αδιαφορώντας για τους πραγματικούς δαίμονες...