Την 1η Ιουνίου 2017 ο οίκος υψηλής ραπτικής Gucci προσδοκούσε να παρουσιάσει την κολεξιόν με τίτλο Gucci Cruz 2018 σε ένα catwalk που θα παρακολουθούσαν 300 καλεσμένοι στο χώρο μεταξύ του Παρθενώνα και του Ερεχθείου. Για να το πραγματοποιήσει κατέθεσε πρόταση ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ (που θα κατέβαλλε σε ορίζοντα πενταετίας), η οποία απορρίφθηκε ομόφωνα από το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχαιοτήτων προκαλώντας μια νέα δημόσια συζήτηση σχετικά με το πώς -αλλά και το αν- πρέπει να εκμεταλλευόμαστε την πολιτιστική μας κληρονομιά και τα μνημεία της.
Από την πλευρά της, η Τομεάρχης Πολιτισμού και Αθλητισμού της Νέας Δημοκρατίας, Όλγα Κεφαλογιάννη, αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή της πως το αρμόδιο υπουργείο όφειλε να έχει εξετάσει το θέμα πριν αυτό φτάσει στο ΚΑΣ κι όφειλε να έχει εναλλακτικές λύσεις για τη διαχείριση ενός θέματος που μοιραία έλαβε μεγάλη δημοσιότητα.
Η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου υποστηρίζει την απόφαση του συμβουλίου παρότι είναι σε θέση να την παρακάμψει, όπως είχε συμβεί το 1998 από τον τότε προκάτοχό της Ευάγγελο Βενιζέλο που είχε παραχωρήσει το Ηρώδειο για το ντεφιλέ του Calvin Klein. «Όπως γνωρίζετε ήδη, η γνωμοδότηση του ΚΑΣ ήταν ομόφωνη και υπήρξε σχετική αιτιολόγηση η οποία με βρίσκει απολύτως σύμφωνη. Θεωρώ πως ο Παρθενώνας αποτελεί ένα μοναδικό μνημείο, ένα παγκόσμιο σύμβολο του δυτικού πολιτισμού, της δημοκρατίας και του διαλόγου, της ελευθερίας της σκέψης. Συνεπώς, είναι ασύμβατη αυτή η χρήση που προτάθηκε από την εταιρεία, σεβόμαστε την επιθυμία της αλλά θεωρούμε πως ο Παρθενώνας δεν μπορεί να συνδεθεί με οποιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα. Δόθηκαν όμως άλλες εναλλακτικές λύσεις και είναι πλέον θέμα της εταιρείας αν θα επανέλθει με κάποιο νέο αίτημα».
Κι ενώ η αντιπολίτευση κάνει λόγο για μια υπεραξία πολιτιστικού αποθέματος που πρέπει να διαχειριστούν οι πολιτικοί ιθύνοντες χωρίς ιδεοληψίες, η συζήτηση φούντωσε σχετικά με το αν μια λαμπερή επίδειξη ρούχων από έναν οίκο παγκοσμίου φήμης βοηθά στην ανάδειξη ενός τέτοιου χώρου, ενώ παράλληλα φέρνει σεβαστά έσοδα. Για να έρθει ο αντίλογος που λέει ότι η Ακρόπολη έτσι κι αλλιώς κόβει εκατομμύρια εισιτήρια κάθε χρόνο και είναι μάλλον επιεικώς παρατραβηγμένο να λέμε ότι χρειάζεται ένα τέτοιο event για την προβολή της.
Η Δέσποινα Κουτσούμπα, μέλος ΔΣ του Ενιαίου Συλλόγου υπαλλήλων ΥΠΠΟ και Περιφερειακή Σύμβουλος Αττικής με την ΑΝΤΑΡΣΥΑ, πιστεύει πως αν αυτή η πρόταση γινόταν δεκτή, τότε το μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO θα έβγαινε χαμένο. «Κατά τη γνώμη μου δεν έπρεπε καν το θέμα να φτάσει στο ΚΑΣ, ούτε να προσφέρουμε τόσο τζάμπα τηλεοπτικό χρόνο στην Gucci. Με εντυπωσίασε το επιχείρημα που χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον, ότι η επίδειξη μόδας θα διαφημίσει τον Παρθενώνα. Να ‘ναι καλά ο Διαφωτισμός –τον οποίον μάλλον δεν γνωρίζουν καν όσοι τα λένε αυτά- ο Παρθενώνας δεν χρειάζεται διαφήμιση. Φοβάμαι ότι κάποιοι ζουν σε έναν πλανήτη όπου ένας οίκος μόδας είναι πιο γνωστός από τον Παρθενώνα: όσοι ζουν σε αυτόν τον κόσμο, πρέπει να είναι πραγματικά δυστυχισμένοι, τους λυπάμαι. Επειδή όμως λένε πως οι αρχαιολόγοι είμαστε κολλημένοι και δεν γνωρίζουμε την αγορά, θα μιλήσω στη δικιά τους γλώσσα. Από πού κι ως πού μπορεί να συγκριθεί το brand name του Παρθενώνα με το brand name της Gucci; Ο οίκος Gucci δεν είναι καν μοναδικός, ούτε ο καλύτερος οίκος μόδας όλων των εποχών. Ποιος χάνει και ποιος κερδίζει σε αυτήν την περίπτωση, με όρους αγοράς; Χάνει ο Παρθενώνας. Με τη δική τους λογική. Ας μη γελιόμαστε. Γιατί επέλεξαν το συγκεκριμένο μνημείο και όχι κάποιο μικρότερης αναγνωρισιμότητας, αν ήθελαν πράγματι να το αναδείξουν κι όχι να αναδειχτούν μέσω αυτού;»
Κατά την ίδια, αυτό που πραγματικά θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει είναι η κοινωνικοποίηση και η ένταξη των μνημείων στη σύγχρονη ζωή και στη σύγχρονη ιστορική συνείδηση. «Αυτό δεν περνά μέσα από ιδιωτικές εκδηλώσεις. Αυτό συμβαίνει στους αρχαιολογικούς χώρους με τα εκπαιδευτικά προγράμματα, με τις εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, με θεατρικές ή μουσικές εκδηλώσεις ή ακόμη κι όταν άνοιγε η Ακρόπολη για την αυγουστιάτικη πανσέληνο. Τα μνημεία ανήκουν σε όλους, κι όχι σε κείνους που έχουν λεφτά. Κι αυτό είναι κάτι που το συζητάμε με τα εκατομμύρια επισκέπτες των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων της χώρας, και όχι με όσους πιστεύουν ότι τα πάντα στη ζωή αποτιμώνται με χρήμα».
Διαβάστε τη συνέχεια του ρεπορταζ στο Popaganda.gr
Διαβάστε περισσότερα:
Αν κάνεις μια γυναίκα να γελάσει, τότε μπορείς να την κάνεις ό,τι θες;
Ctrl-Alt-Delete: Τι Συμβαίνει στην Αθηναϊκή Μονάδα Απεξάρτησης από το Ίντερνετ;
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα