UPDATE #NOW

Καμπάνια με ρομπότ που αναδημιουργούν τα γλυπτά του Παρθενώνα, θέλει να βοηθήσει στον επαναπατρισμό τους


JTeam

13 Ιουλίου 2022

Καμπάνια με ρομπότ που αναδημιουργούν τα γλυπτά του Παρθενώνα, θέλει να βοηθήσει στον επαναπατρισμό τους
Κατασκευασμένο από τοπικό μάρμαρο, το αντίγραφο είναι το πρωτότυπο ενός αντιγράφου που θα σκαλιστεί από ένα κομμάτι μάρμαρο που εξορύσσεται στο όρος Πεντελικό, την κύρια πηγή της πέτρας για την κατασκευή της Ακρόπολης

Τα γλυπτά του Παρθενώνα είναι γνωστό ότι δημιουργήθηκαν ως αρχιτεκτονικά και συμβολικά μέρη του ναού της Αθηνάς, που χτίστηκε τον 5ο αι. π.Χ., στο απόγειο του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Από τότε μέχρι σήμερα, πολλά έχουν αλλάξει, προκαλώντας μια άνευ ότων αντιπαράθεση Ελλάδας- Βρετανίας για τη θέση τους και το πού πρέπει να είναι σήμερα.

Για την ακρίβεια, λίγες πολιτιστικές διαμάχες «φουντώνουν τα βρετανικά πάθη» περισσότερο από τη διάθεση των Γλυπτών, σύμφωνα με πρόσφατο άρθρο των New York Times και δεν υπήρχε αντίρρηση γι' αυτό. Το άγνωστο σημείο στο οποίο αξίζει να σταθεί κανείς, είναι ότι ρομπότ θα αναπαριστά στο μέλλον τα πολύτιμα αυτά έργα.

Τα Γλυπτά αγοράστηκαν, ή όπως πολλοί λένε, λεηλατήθηκαν από τον Έλγιν όσο βρισκόταν στη θέση του πρεσβευτή στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, ενώ βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο από το 1817, εξηγεί αρχικά τα άρθρο της αμερικανικής εφημερίδας.

Σύμφωνα με τον εκτελεστικό διευθυντή του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας, Roger Michel, η μακροχρόνια διαμάχη είναι πολύ πιθανό να επιλυθεί με τη βοήθεια της τρισδιάστατης κατεργασίας. Στις 29 Ιουνίου, σε ένα εργαστήριο στην Καράρα της Ιταλίας, η μηχανή τρισδιάστατης εκτύπωσης άρχισε να σκαλίζει ένα εξαιρετικά λεπτομερές αντίγραφο ενός από τα Γλυπτά του Παρθενώνα που εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο: ένα κεφάλι αλόγου σε φυσικό μέγεθος.

Κατασκευασμένο από τοπικό μάρμαρο, το αντίγραφο είναι το πρωτότυπο ενός αντιγράφου που θα σκαλιστεί από ένα κομμάτι μάρμαρο που εξορύσσεται στο όρος Πεντελικό, την κύρια πηγή της πέτρας για την κατασκευή της Ακρόπολης. Όπως πρόσθεσε στη συνέχεια ο Michel, αυτό που θα κάνει στην ουσία το ρομπότ, θα είναι να κόψει ένα αντίγραφο ενός δεύτερου μαρμάρου του Παρθενώνα: μια μετόπη της Κενταυρομαχίας, μιας μυθικής μάχης μεταξύ των πολιτισμένων Λαπίθων και των κτηνώδων Κενταύρων κατά τη γαμήλια γιορτή του Πειρίθου και της Ιπποδαμείας.

Τα αντίγραφα, σύμφωνα πάντα με τον ίδιο, προορίζονται για το Βρετανικό Μουσείο. «Μοναδικός μας σκοπός είναι να ενθαρρύνουμε τον επαναπατρισμό των μαρμάρων του Έλγιν». «Όταν δύο άνθρωποι θέλουν και οι δύο το ίδιο πράγμα, το να φτιάξεις ένα δεύτερο, πανομοιότυπο είναι μια προφανής λύση».

Η ιδέα ξεκίνησε όταν ο εκτελεστικός διευθντής και ο τεχνικός διευθυντής του Ινστιτούτου, Alexy Karenowska, πήγαν τον Μάρτιο στη gallery Duveen του Βρετανικού Μουσείου σαν επισκέπτες και με τη βοήθεια των κινητών τους, δημιούργησαν τρισδιάστατες ψηφιακές εικόνες. Οι τρισδιάστατες εικόνες της μαρμάρινης κεφαλής του αλόγου μεταφορτώθηκαν στο ρομπότ λάξευσης, το οποίο κατασκεύασε το πρωτότυπο σε τέσσερις ημέρες.

Σύμφωνα με δήλωση του Roger Michel, τα τελικά μοντέλα θα είναι έτοιμα μέχρι το τέλος Ιουλίου ενώ μετά θα εκτεθούν σε μια άγνωστη ακόμη τοποθεσία στο Λονδίνο. Να σημειωθεί ότι ο Michel, αργότερα μες στο καλοκαίρι, θα βάλει ρομπότ να κατασκευάσει άλλα δύο αντίγραφα και να τα φτιάξει για να δείξει πώς θα έμοιαζαν τα πρωτότυπα, με την αναπλήρωση τυχόν ελλειπόντων κομματιών και την αποκατάσταση των ζημιών.

Να θυμίσουμε ότι μόλις πέρσι, η UNESCO είχε πάρει ξεκάθαρη θέση στο ζήτημα, παίρνοντας το μέρος της Ελλάδας. Αν δεν τα πάτε καλά με τη μνήμη σας, η συζήτηση για τα αγάλματα έχει ξεκινήσει από τις αρχές του 1800, όταν τα Γλυπτά, τα οποία χρονολογούνται από το 447 π.Χ. έως το 432 π.Χ., αφαιρέθηκαν από τον Παρθενώνα και άλλους κλασικούς ελληνικούς ναούς στην Ακρόπολη της Αθήνας από πράκτορες του Σκωτσέζου πολιτικού και έβδομου κόμη του Eλγιν, Thomas Bruce.

Πάντως, παρά τις όποιες προσπάθειες, το βρετανικό Μουσείο έχει απορρίψει με κατηγορηματικό και απόλυτο τρόπο τα αιτήματα επαναπατρισμού των Γλυπτών. Η δικαιολογία, είναι ότι ο Έλγιν τα απέκτησε νόμιμα, ότι αποτελούν μέρος μιας κοινής κληρονομιάς και ότι η μεταφορά των μνημείων στο Λονδίνο συνέβαλε στο να διαφυλαχθούν από την παραμέληση και τις διαβρωτικές επιδράσεις της όξινης βροχής της Αθήνας.