Σύμφωνα με δεδομένα που συγκέντρωσε η Google, το 40% της Gen Z χρησιμοποιεί το TikTok σαν μηχανή αναζήτησης- για να βρει συνταγές, κριτικές, ακόμα και μουσική. «Δεν μπορούν να παραμείνουν συγκεντρωμένοι για μεγάλο διάστημα, το είπαν αρκετές φορές» είπε η Adrienne Sheares, social media consultant που έκανε focus group με μέλη της Gen Z. «Θέλουν τις πληροφορίες γρήγορα, θέλουν να φτάσουν στην ουσία γρήγορα χωρίς να χρειαστεί να ψάξουν».
Η Gen Z δηλώνει δυσαρεστημένη με την ποιότητα των αποτελεσμάτων του Google, κυρίως γιατί αναγκάζονται να παρακάμψουν πληθώρα διαφημίσεων μέχρι να βρουν τις πληροφορίες που χρειάζονται. Το TikTok από την άλλη παρέχει διαφορετικούς τρόπους να ανακαλύψει κανείς το περιεχόμενο που ψάχνει.
«Μπορεί να ψάχνουν κάτι και να το αναζητήσουν όπως εσύ κι εγώ, από το πεδίο αναζήτησης. Αλλά τους αρέσει πολύ και το “For you”, που είναι σαν να τους φέρνει τα αποτελέσματα πριν καν τα ψάξουν» λέει η Sheares. Η σελίδα For you βασίζεται στον εξαιρετικά ακριβή αλγόριθμο του TikTok και επιλέγει τι περιεχόμενο θα δείξει στον κάθε χρήστη με βάση τις μέχρι εκείνο το σημείο προτιμήσεις του -τι είδους λογαριασμούς ακολουθεί, σε ποια βίντεο αφήνει σχόλια και πότε σταματά να βλέπει το κάθε TikTok.
Σύμφωνα με τη Sheares, ο αλγόριθμος είναι ο λόγος που τόσοι πολλοί νέοι επιλέγουν την εφαρμογή αντί για μία από τις παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης. «Η πιθανότητα τα αποτελέσματα να είναι σχετικά είναι πολύ μεγάλη, οπότε μπορούν να βρουν πληροφορίες πολύ γρήγορα. Αν είσαι τακτικός χρήστης, ο αλγόριθμος ξέρει ήδη πολλά για σένα».
Τα βιντεάκια είναι επίσης ένα μέσο που ταιριάζει στη Gen Z, με τους χρήστες να πιστεύουν πως μαθαίνουν περισσότερα με αυτό τον τρόπο. «Βλέπει έναν προορισμό, μια εμπειρία ή ένα προϊόν σε 360 μοίρες» λέει η Sheares. «Και θέλουν να δουν τις παλέτες μακιγιάζ. Για τα μπαρ, θέλουν να δουν την αισθητική, την ατμόσφαιρα».
Η προσέγγιση της Gen Z μπορεί να φαίνεται ανεύθυνη, αλλά τα αποτελέσματα του focus group έδειξαν πως οι νέοι συνεχίζουν να προτιμούν το Google για σοβαρά θέματα, όπως η πολιτική ή η πανδημία. «Αν δουν κάτι πιο σοβαρό στο TikTok, θα προσπαθήσουν να το επιβεβαιώσουν χρησιμοποιώντας άλλες μεθόδους», σύμφωνα με τη Sheares.
Το γεγονός ότι ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί -με κριτική σκέψη- ως μηχανή αναζήτησης, δείχνει ότι ο συνδυασμός κειμένου και εικόνας. Μέσα στο 2022, η Google παρουσίασε μάλιστα το Multisearch, που επιτρέπει στους χρήστες να χρησιμοποιήσουν λέξεις και εικόνες για να βρουν τις πληροφορίες που χρειάζονται. Ακόμα και αν κάποιος δεν ενδιαφέρεται για το TikTok, η εφαρμογή έχει αλλάξει τον τρόπο που ψάχνουμε απαντήσεις στο διαδίκτυο και η εικόνα ήρθε για να μείνει.