Reverse Catfishing: Τι είναι η νέα τάση στα social media και πώς επηρεάζει τις σχέσεις
JTeam
28 Σεπτεμβρίου 2022
Όλοι έχουν ακούσει για το «catfishing»: όταν κάποιος παρουσιάζεται ως «καλύτερος» από ό, τι είναι στην πραγματική ζωή στα κοινωνικά δίκτυα ή σε dating apps. Μπορεί να επεξεργάζονται σε μεγάλο βαθμό τις φωτογραφίες τους ή, σε ακραίες περιπτώσεις, να χρησιμοποιούν εξ ολοκλήρου φωτογραφίες κάποιου άλλου. Αλλά τώρα, οι άνθρωποι κάνουν ακριβώς το αντίθετο από αυτό: παρουσιάζονται ως «χειρότεροι» από ό,τι είναι στην πραγματική ζωή, προκειμένου να «εκπλήξουν ευχάριστα» το ραντεβού τους όταν όντως συναντηθούν. Σκεφτείτε φωτογραφίες χρηστών που να φαίνονται σαν να έχουν πιαστεί απροετοίμαστοι, και να τις ποστάρουν κανονικά στα social media τους, όπως π.χ. να τρώνε ή να έχουν κλειστά μάτια ή να μιλάνε σε άβολες στάσεις. Γνωρίστε το Reverse Catfishing.
Ο 23χρονος James χρησιμοποιεί λιγότερο ελκυστικές φωτογραφίες σε εφαρμογές γνωριμιών. «Θέλω να δείξω όλες τις διαφορετικές πλευρές μου. Έχω λοιπόν μερικές σοβαρές, όπου χαμογελάω ή κάνω ένα χόμπι, μετά μερικές ανόητες - όπως φωτογραφίες που χορεύω ή εικόνες με ανόητη έκφραση», λέει ο James. «Προσπαθώ να προσελκύσω κάποιον που δεν παίρνει τίποτα πολύ στα σοβαρά, ειδικά στα social media».
«Αν έκαναν κάτι παρόμοιο με τις φωτογραφίες τους, τότε πιθανότατα θα σκεφτόμουν ότι "αυτό είναι που ψάχνω" – δεν αναζητώ κάποιον που τον απασχολεί τόσο το πώς φαίνεται, υποθέτω», προσθέτει.
Η τάση του Reverse Catfishing έρχεται ως επακόλουθο άλλων τάσεων που παρατηρούνται αλλού στο διαδίκτυο, όπως η αυξανόμενη δημοτικότητα των στρεβλωμένων selfies, τα «casual posts» και φυσικά το BeReal. Οι άνθρωποι αντιδρούν ενάντια στο επί χρόνια υπερ-επιμελημένο περιεχόμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και, κατά κάποιον τρόπο, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι αυτή η επιθυμία για «αυθεντικότητα» χαρακτηρίζει τώρα τις εφαρμογές γνωριμιών.
Τα «Beige Flags» ή Μπεζ Σημαίες
Οι άνθρωποι δεν θέλουν selfies στο γυμναστήριο ή φωτογραφίες από brunch – θέλουν μια φωτογραφία σας να ουρλιάζετε σε ένα rollercoaster ή να είστε ντυμένοι με μια γελοία αποκριάτικη στολή. Ένας άλλος όρος, που επινοήθηκε από τη χρήστη του TikTok, Caitlin MacPhail, έρχεται για να περιγράψει τα «προειδοποιητικά σημάδια» ότι ένα πιθανό ταίριασμα σε εφαρμογές γνωριμιών είναι πολύ βαρετό ή ότι δεν είναι αρκετά «αυθεντικό»: Τα «Beige Flags». Αυτά θα μπορούσαν να είναι πράγματα όπως η έκφραση μιας έντονης προτίμησης στο φαγητό (πχ για τον ανανά στην πίτσα), οι αναφορές σε πράγματα που θεωρούνται «χαζομάρες» ή ο ισχυρισμός ότι η πεζοπορία, είναι το αγαπημένο τους χόμπι.
@itscaito beige is the new red and in other news dating apps are a wasteland 🚩 #hinge #redflags #datingredflags #hingedating ♬ original sound - Caito
Νωρίτερα φέτος, οι ερευνητές Carolina Bandinelli και Alessandro Gandini δημοσίευσαν ένα ερευνητικό άρθρο με τίτλο «Dating Apps: The Uncertainty of Marketised Love». Στο άρθρο, οι Bandinelli και Gandini εξήγησαν ότι οι χρήστες των dating apps εμπορευματοποιούνται στη διαδικασία δημιουργίας ενός προφίλ: «αναγνωρίζουν την ανάγκη να παράγουν μια επιθυμητή παρουσίαση του εαυτού τους προκειμένου να «ξεχωρίσουν» από τους «ανταγωνιστές»».
Αλλά υπάρχει κάτι το παράδοξο. Οι χρήστες με προφίλ με beige flags χαρακτηρίζονται ως μη αυθεντικοί, αλλά το Reverse Catfishing δεν είναι εξίσου fake; Η άσχημη φωτογραφία που ανέβασες από εκείνο το φεστιβάλ δεν ήταν, τελικά, και τόσο άσχημη. Η επιλογή αυτής της φωτογραφίας δεν ήταν και τόσο «αυθεντική» – ήταν απλώς ένας τρόπος να δείξεις στα πιθανά matches σου ότι ήσουν ο τύπος του ανθρώπου που 1) πηγαίνει σε μουσικά φεστιβάλ και 2) είναι «αστείος».
Τελικά αφορά λιγότερο τις ίδιες τις φωτογραφίες και περισσότερο το τι σηματοδοτούν για εκείνον που τις έχει δημοσιεύσει. Είναι μια αναπόφευκτη παγίδα στην οποία πέφτουμε όταν χρησιμοποιούμε εφαρμογές γνωριμιών. Το να δημιουργήσετε ένα προφίλ στο Hinge ή στο Bumble ή στο Tinder είναι σαν να χτίσετε ένα personal brand. Oι χρήστες αντιμετωπίζουν πλέον ο ένας τον άλλον σαν εμπόρευμα.
Ίσως αυτό είναι προφανές, δεδομένου ότι οι ίδιες οι εφαρμογές γνωριμιών είναι επιχειρήσεις – οι οποίες, στο τέλος της ημέρας, θα βάζουν πάντα τα κέρδη πάνω από τους ανθρώπους. Όμως ένα εκπληκτικό 74 % των Gen Z και Millennials χρησιμοποιούν εφαρμογές γνωριμιών και σε αυτό το σημείο πολλοί νέοι μετά βίας μπορούν να καταλάβουν πώς οι προηγούμενες γενιές τα κατάφεραν χωρίς αυτές. Η εμπορευματοποίηση του ρομαντισμού σε εφαρμογές γνωριμιών έχει μολύνει τον τρόπο με τον οποίο οι νέοι βλέπουν την αγάπη και, όπως γράφουν οι Bandinelli και Gandini, «διακυβεύεται μια μορφή «ψυχρής οικειότητας» όπου η αποτελεσματικότητα και ο ορθολογισμός τείνουν να αντικαταστήσουν το πάθος.
@itscaito beige is the new red and in other news dating apps are a wasteland 🚩 #hinge #redflags #datingredflags #hingedating ♬ original sound - Caito
Στο τέλος της ημέρας, η αλήθεια είναι πως είναι αδύνατο να κατανοήσουμε σωστά την προσωπικότητά κάποιου μέσα από εφαρμογές γνωριμιών ή μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και η προσπάθεια να το κάνουμε αυτό είναι σχεδόν πάντα άκαρπη. Μερικοί χρήστες μπορεί να είναι καλύτεροι «έμποροι» από άλλους, αλλά αυτό είναι το να δημιουργείς ένα προφίλ – μάρκετινγκ. Η μόνη μας ελπίδα είναι να επαναφέρουμε τον ρομαντισμό offline και στον πραγματικό κόσμο – κάτι που μερικές φορές φαντάζει δύσκολο ειδικά δεδομένου του πόσο εθιστικές είναι αυτές οι εφαρμογές. Αλλά δεν έχει χαθεί κάθε ελπίδα: υπάρχει σίγουρα η αίσθηση ότι πολλοί από εμάς έχουν βαρεθεί τις εφαρμογές γνωριμιών και τουλάχιστον θέλουμε να δοκιμάσουμε να συναντήσουμε άτομα δια ζώσης, ακόμα κι αν δεν ξέρουμε ακριβώς από πού ή πώς να ξεκινήσουμε.