Οι 3 καλύτερες ασκήσεις για το άγχος και την κατάθλιψη

Τζουλιάννα Καρνέζη
Σάββατο, 06 Ιουνίου 2020

Εάν υποφέρετε από κατάθλιψη ή άγχος, γνωρίζετε ότι ορισμένες στιγμές το τελευταίο πράγμα που ίσως θέλετε να κάνετε, είναι να μετακινήσετε το σώμα σας. Όμως η άσκηση μπορεί να διαδραματίσει βασικό ρόλο στη διαχείριση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης και του άγχους, χάρη στον ισχυρό δεσμό μεταξύ σωματικής και ψυχικής υγείας.

Όταν φροντίζετε τον εαυτό σας, βοηθάτε ολόκληρο το σώμα. Φυσικά πρέπει πάντα να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας σχετικά με τις θεραπευτικές επιλογές αλλά και πριν ξεκινήσετε οποιοδήποτε πρόγραμμα άσκησης οποιουδήποτε είδους, αλλά όταν λάβετε τις κατάλληλες συμβουλές, οι παρακάτω ασκήσεις θα βοηθήσουν την ψυχική σας υγεία. 

Τρέξιμο

Υπάρχει ένας λόγος που ακούτε συνέχεια ότι το τρέξιμο είναι μια από τις καλύτερες ασκήσεις για την υγεία σας: Μπορεί  να κάψει πολλές θερμίδες, να μειώσει την επιθυμία για φαγητό και να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Το τρέξιμο για μόλις πέντε λεπτά την ημέρα μπορεί ακόμη και να σας βοηθήσει να ζήσετε περισσότερο, σύμφωνα με έρευνα του 2014.

Ωστόσο, έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει επίσης τη διάθεση με διάφορους τρόπους. Το τρέξιμο προκαλεί διαρκείς αλλαγές στους νευροδιαβιβαστές μας, σεροτονίνη και νορεπινεφρίνη, τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μετά. Επιπλέον οι επαναλαμβανόμενες κινήσεις του τρεξίματος φαίνεται να έχουν διαλογιστική επίδραση στον εγκέφαλο .

Τα ψυχικά οφέλη μπορεί να είναι ιδιαίτερα ισχυρά για άτομα που πάσχουν από κατάθλιψη. Σε μια ανασκόπηση του 2006 που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Psychiatry & Neuroscience , οι ερευνητές βρήκαν στοιχεία ότι η άσκηση μπορεί να λειτουργήσει με παρόμοιο τρόπο με τα αντικαταθλιπτικά, ανακουφίζοντας την καταθλιπτική διαταραχή, προωθώντας την ανάπτυξη νέων νευρώνων στον εγκέφαλο. 

Επίσης το τρέξιμο μπορεί να σας βοηθήσει να κοιμάστε καλά τη νύχτα, κάτι που ωφελεί τη συνολική ψυχική σας υγεία, βελτιώνοντας τη μνήμη, μειώνοντας τα επίπεδα άγχους και προστατεύοντας από την κατάθλιψη.

Πεζοπορία στο δάσος

Η φύση έχει ηρεμιστική επίδραση στο μυαλό. Υπάρχουν ενδείξεις ότι όταν βρισκόμαστε γύρω από φυτά και δέντρα μπορεί να συμβάλει στη μείωση του άγχους.  Σε μια μελέτη του 2009 που δημοσιεύθηκε στην Περιβαλλοντική Υγεία και την Προληπτική Ιατρική, οι Ιάπωνες ερευνητές έστειλαν τους μισούς συμμετέχοντες  σε μια δασική περιοχή και τους άλλους μισούς σε αστική περιοχή. Διαπίστωσαν ότι εκείνοι που βρέθηκαν, έστω και για 20 λεπτά, στο δάσος, είχαν χαμηλότερα επίπεδα άγχους, σε σχέση με τους συμμετέχοντες που βρέθηκαν στην πόλη.

Νεότερες έρευνες φαίνεται να ενισχύουν την ιδέα, ότι το να είμαστε κοντά στη φύση είναι καλό για την ψυχική μας υγεία. Μια μελέτη του 2015 που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Landscape and Urban Planning, ανακάλυψε ότι όταν οι νεαροί ενήλικες που πήγαιναν στη φύση με τα πόδια, ένιωθαν λιγότερο ανήσυχοι και είχαν βελτιωμένη λειτουργία μνήμης.

Γιόγκα

Σε μια μικρή μελέτη του 2007 που δημοσιεύθηκε στο Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, οι συμμετέχοντες που είχαν λάβει μαθήματα γιόγκα παρουσίασαν σημαντικές μειώσεις στην κατάθλιψη, τον θυμό, το άγχος και τα νευρωτικά συμπτώματα. Τα ευρήματα οδήγησαν τους ερευνητές να προτείνουν τη γιόγκα ως συμπληρωματική θεραπεία για την κατάθλιψη.

Το 2012, μια άλλη ομάδα ερευνητών διεξήγαγε μια μελέτη ανασκόπησης, που δημοσιεύθηκε στην Alternative Medicine Review, εξέτασε τις επιπτώσεις της γιόγκα στο άγχος. Σε 25 από τις 35 μελέτες, τα άτομα παρουσίασαν σημαντική μείωση στα συμπτώματα άγχους μετά την έναρξη της γιόγκα.

Το σημαντικό με τη γιόγκα είναι ότι εκτός από το τέντωμα και την ενίσχυση του πυρήνα, υπάρχει τεράστια εστίαση στην αναπνοή, η οποία βοηθά στη χαλάρωση και την ηρεμία του μυαλού. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι η εστίαση στην αναπνοή είναι ιδιαίτερα ευεργετική για την ψυχική υγεία, επειδή είναι δύσκολο να νιώθετε άγχος, όταν εστιάζετε στην ήρεμη και βαθιά αναπνοή.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα.