Ένας ειδικός εξηγεί την ψυχολογία πίσω από τοξικές φιλίες

Δευτέρα 12 Αύγουστος 2019

Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό PLOS One έδωσε ένα εκπληκτικό στατιστικό: Μόνο τους μισούς από τους φίλους σας τους συμπαθείτε πραγματικά. 

Φυσικά δεν απαιτούν όλες οι φιλίες ίσο επίπεδο θαυμασμού - αλλά πώς ξέρετε πότε περνάει κανείς στην τοξική περιοχή; Ο αναπληρωτή καθηγητής ψυχολογίας και ανθρώπινης ανάπτυξης στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας του Σαν Μπερναρντίνο, Kelly Campbell , PhD, μας δίνει τη δική του άποψη για τις τοξικές φιλίες. 

Σύμφωνα με τον Campbell, μια τοξική φιλία είναι αυτή που παραβιάζει τους κανόνες και τις προσδοκίες της φιλίας. Οι φίλοι θα πρέπει να θέλουν να είστε ευτυχισμένοι, να κρατάνε τα μυστικά σας, να είναι αξιόπιστοι και να χαίρονται με τις επιτυχίες σας.  Όταν αυτά τα πρότυπα δεν τηρούνται, η φιλία μπορεί να είναι τοξική.

Τα σημάδια μιας τοξικής φιλίας.

Δεν είναι αξιόπιστος. Ένα αποκαλυπτικό σημάδι ενός τοξικού φίλου είναι ότι μοιράζεται τα μυστικά σας με άλλους. 

Αισθάνεστε άσχημα για τον εαυτό σας αφού έχετε περάσει χρόνο μαζί του. Σύμφωνα με τον Campbell ένας τοξικός φίλος σας επικρίνει ή εκφράζει ζήλια. Γι αυτό όταν βρίσκεστε μαζί του αντί να νιώθετε όμορφα, η αυτοεκτίμησή σας είναι πεσμένη. 

Ο ψυχολογικός αντίκτυπος της τοξικής φιλίας.

Η τοξική φιλία μπορεί να μειώσει την αυτοεκτίμησή σας. Όταν δέχεστε άσκημη μεταχείριση από κάποιον τότε μειώνεται η εκτίμηση που έχετε για τον εαυτό σας. Αυτές οι σχέσεις μπορούν επίσης να επηρεάσουν τη νοητική και φυσική σας ευεξία. Όταν βιώνετε άγχος, από διάφορες πηγές, συμπεριλαμβανομένων των φιλικών, θέτετε τον εαυτό σας σε κίνδυνο για ψυχικές ασθένειες.  Αντίθετα, έχοντας στενές, υποστηρικτικές φιλίες είναι επωφελείς για την υγεία και την ευημερία σας.

Τι να κάνετε αν έχετε μια τοξική φιλία.

Εάν είστε σε μια τοξική φιλία και θέλετε να την τερματίσετε, η καλύτερη συμβουλή που δίνει ο Campbell είναι να εργαστείτε με τον εαυτό σας. Όσο περισσότερο εργάζεστε για να υπερέχετε σε πολύτιμους τομείς και να επιτύχετε προσωπικούς στόχους, τόσο καλύτερα θα αισθανθείτε. Ενισχύοντας την αυτοεκτίμησή σας, θα ξεκινήσετε να εντοπίζετε και τους τοξικούς ανθρώπους και να τους βγάζετε από τη ζωή σας. 

Για παράδειγμα, ο Campbell προτείνει να εντοπίσετε πτυχές που θέλετε να υπερέχετε και να θέτετε συγκεκριμένους στόχους για τον εαυτό σας. Όπως να εργάζεστε, να κάνετε ένα χόμπι. Να βεβαιωθείτε με λίγα λόγια πως η ζωή σας είναι ισορροπημένη και σας επιτρέπει να αφιερωθείτε στην εργασία, στη μάθηση, την παρακολούθηση κοινωνικών εκδηλώσεων και την αυτο-φροντίδα. Ορίστε όρια για το πώς πρέπει να σας μεταχειρίζονται οι άλλοι και να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα.