Πώς το γράψιμο ωφελεί τον νου

Κωνσταντίνος Χαραντινιώτης
Παρασκευή, 10 Ιουλίου 2020

 

Είτε έχουμε δουλέψει μαζί από κοντά σε κάποια συνεδρία ή σεμινάριο, είτε έχετε παρακολουθήσει τις ασκήσεις που μοιράζομαι κάποιες φορές διαδικτυακά, ίσως έχετε προσέξει ότι σας ζητώ να γράψετε κάτι.

Μάλιστα αναφέρομαι πολύ συγκεκριμένα σε σημειωματάριο και στυλό ή μολύβι και όχι σε υπολογιστή. Υπάρχει πολύ συγκεκριμένη τεχνολογία πίσω από  αυτό.

Πολυάριθμες μελέτες παρατηρώντας τι συμβαίνει στον εγκέφαλο όταν γράφουμε με το χέρι σε σύγκριση με την πληκτρολόγηση κατέληξαν σε κάτι πολύ ενδιαφέρον. Οι απαντήσεις όταν γράφονταν με το χέρι ήταν πιο ολοκληρωμένες και περιεκτικές σε νόημα και ο εγκέφαλος περισσότερο ενεργοποιημένος και συγκεντρωμένος.

Πως μεταφράζεται αυτό στις γραπτές ασκήσεις και τεχνικές ευεξίας που κάνουμε:

1) Το γράψιμο σε αποφορτίζει και σε χαλαρώνει. Γράφοντας με τον παραδοσιακό τρόπο εμπλέκεσαι περισσότερο. Είσαι περισσότερο συγκεντρωμένος και σωματοποιείς σε μεγαλύτερο βαθμό τις λέξεις σου σε σχέση με το πληκτρολόγιο. Έτσι όταν αποτυπώνεις αυτό που αισθάνεσαι πάνω στο χαρτί η κάθε λέξη που σχηματίζεις με το χέρι «κουβαλά» ένα σημαντικό φορτίο συναισθήματος. Ως αποτέλεσμα, αφού γράψουμε, αισθανόμαστε καλύτερα. Πολλοί ερευνητές μάλιστα συγκρίνουν τον τρόπο με τον οποίο η γραφή φέρνει ηρεμία στον νου και εκτόνωση του συναισθήματος, με τον τρόπο που λειτουργεί, ο διαλογισμός.

2) Η γραφή με το χέρι βοηθά τον εγκέφαλο να μαθαίνει. Να εκπαιδευτεί σε κάτι νέο. Επειδή υπάρχει μεγαλύτερη εγκεφαλική συμμετοχή όταν γράφουμε, μέσω των ασκήσεων μπορούμε να αλλάξουμε τρόπο σκέψης και να καλλιεργήσουμε νέες νοοτροπίες και συνήθειες. Είναι ένας από τους πιο προσβάσιμους τρόπους που έχουμε, για να εκπαιδεύσουμε τον νου μας και να εκκινήσουμε τις αλλαγές που θέλουμε να επιτύχουμε.

3) Γινόμαστε πιο δημιουργικοί/εφευρετικοί. Αν ψάχνετε για λύσεις και τρόπους πάνω σε θέματα που είναι σημαντικά για την ζωή σας, ξεκινήστε να γράφετε! Ακόμα κι αν δεν ξέρετε τι να γράψετε στην αρχή. Ξεκινήστε με το τι θέλετε, προχώρηστε στο γιατί δεν το έχετε και καταλήξτε στο πώς θα το έχετε. Φυσικά όλα αυτά μπορείτε να τα απαντήσετε και προφορικά. Αν όμως αφιερώσετε 5 λεπτά για να τα γράψετε σε ένα χαρτί, ο εγκέφαλός σας που θα έχει ενεργοποιηθεί σε μεγαλύτερο βαθμό μπορεί να σας δώσει καλύτερες απαντήσεις. Απαντήσεις που θα σας εκπλήξουν και εσάς του ίδιους.

4) Ενισχύεται η μνήμη. Όταν γράφουμε κάτι με το χέρι μας, αυξάνουμε τις πιθανότητες να το θυμόμαστε. Αυτό το χαρακτηριστικό της γραφής είναι από τα πιο ουσιαστικά στοιχεία των ασκήσεων και πρακτικών που έχουν να κάνουν με την ευεξία και τους στόχους σας. Η άσκηση που κάνετε αποτυπώνεται καλύτερα στον νου σας. Αν λοιπόν αυτή η άσκηση αφορά ένα πλάνο δράσης για να πετύχετε κάτι, κάντε την γραπτώς, για να εξασφαλίσετε ότι θα το θυμάστε την στιγμή που το χρειάζεστε.

5) Αποτυπώνεται η προσωπική μας αλήθεια. Ότι κι αν γράψετε με το χέρι, αποτυπώνει και σε ένα δεύτερο επίπεδο αυτό που πραγματικά συμβαίνει. Οι λέξεις που επιλέξατε. Τι βάλατε πρώτο και τι δεύτερο. Τα γράμματα που κάνατε. Υπάρχει πολύ μεγάλο βάθος και πολύ μεγάλη ανάλυση πάνω σε αυτό που δεν θα την κάνουμε σε αυτό το άρθρο.

Υιοθετώντας την τόσο χρήσιμη συνήθεια του ημερολογίου, θα μπορείτε πραγματικά να ανατρέχετε σε κεφάλαια της ζωής σας. Θα σας δώσει μία ξεκάθαρη εικόνα για το πού βρίσκεστε και πώς εξελίσσεστε. Γιατί το γράψατε το τάδε πράγμα και πώς επιλέξατε να το γράψατε. Πού εμφανίζεται ανισορροπία. Τι έχει αλλάξει. Θα σας υπενθυμίζει πράγματα ουσίας για την ζωή σας.

Κοιτώντας τα δικά σας γραπτά ή τις απαντήσεις σας σε στοχευμένες ασκήσεις, σας δίνει μία τόσο καθαρή εικόνα για τον εαυτό σας και τις ανάγκες σας, σαν να κοιτάτε σε έναν καθρέφτη.

Μερικές συμβουλές που αφορούν την γραφή ως πρακτική

Όλα τα παραπάνω είναι οι λόγοι που σας προτείνω να γράφετε κάθε μέρα. Το βράδυ για παράδειγμα να γράφετε για αυτά που συνέβησαν και για όσα αισθανθήκατε. Να γράφετε επίσης για όλα όσα θέλετε να αισθανθείτε και να και για όσα θέλετε να συμβούν.

Ο εγκέφαλος μας συνεχώς δίνει απαντήσεις. Αυτό είναι φτιαγμένος να κάνει. Είναι όμως δική μας δουλειά να θέτουμε τις σωστές ερωτήσεις. Αυτό είναι που προσφέρουν οι ασκήσεις που πολλές φορές μοιράζομαι μαζί σας.

Όταν γράφετε είτε ελεύθερα, είτε απαντάτε σε μία ερώτηση, προσέξτε τις λέξεις σας. Οι λέξεις γεννούν σκέψεις και οι σκέψεις γεννούν συναισθήματα και πράξεις. Αν διαλέξετε αρνητικές λέξεις πχ «Γιατί δεν μπορώ να τα καταφέρω» φυτεύεται ο σπόρος ενός αρνητικού συναισθήματος. Εξασκηθείτε στο να εκφράζετε την ίδια ερώτηση θετικά πχ «Τι πρέπει να αλλάξει για να τα καταφέρω;». Το ίδιο να κάνετε και με τις απαντήσεις σας.

Για ακόμα μεγαλύτερα αποτελέσματα συνδυάστε το εργαλείο της γραφής με την πρακτική σας στον διαλογισμό, στον οραματισμό ή στην yoga. Την στιγμή που ο νους ειναι διαυγής και περισσότερο παραγωγικός.

Γράψτε ακόμα κι αν δεν έχετε τι να γράψετε. Αυτό που θα σας φέρει αποτελέσματα και θα γυμνάσει τον νου σας είναι το να αφιερώνετε 5 -10 λεπτά για γράφετε στο ημερολόγιό σας ή να κάνετε την γραπτή άσκηση κάθε μέρα. Αν περιμένετε πότε θα γίνει ένα πολύ σημαντικό γεγονός ή να αισθανθείτε να σας κατακλύζει το συναίσθημα για να γράψετε οι θετικές αλλαγές δύσκολα θα συμβούν.

Όπως για όλα τα πράγματα έτσι και στην πρακτική της γραφής ισχύει το: αν το κάνεις μια στο τόσο, μία στο τόσο θα έχεις όφελος!

Κλείνοντας το κείμενο θα σας αφήσω με την πιο πρόσφατη γραπτή άσκηση που μοιράστηκα στα κοινωνικά δίκτυα και έχει να κάνει με την προσκόλληση. Στα link στο τέλος του κειμένου θα βρείτε κι άλλες ασκήσεις που ελπίζω να σας αρέσουν και να σας φανούν χρήσιμες.

Οι κατάλληλες ερωτήσεις ενεργοποιούν την διάνοια που έχει ο καθένας μέσα του και οδηγούν σε λύσεις που στηρίζονται στις δικές σου δυνάμεις. Σε αυτό ακριβώς στηρίζεται και ο τρόπος που προσεγγίζω το wellness coaching. To όφελος έρχεται όταν ανακαλύπτεις το δυναμικό σου και μέσα από αυτό αναλαμβάνεις δράση σε θέματα και τομείς της ζωής σου που θες να βελτιώσεις. Αν έχετε πάρει απόφαση να αλλάξετε κάποια πράγματα στην καθημερινότητά σας και θέλετε να το κάνετε μέσω του wellness coaching θα χαρώ να δουλέψουμε μαζί.

Μία άσκηση για την προσκόλληση

Σκεφτείτε κάτι στο οποίο έχετε προσκόλληση. Αν έχετε κάποια.

Μπορείτε την να αναγνωρίσετε με τον εξής τρόπο. Είναι κάτι το οποίο το φέρνετε συνεχώς μπροστά σας, ενώ δεν έχει χρησιμότητα. Σας προσθέτει βάρος.

Έχετε στην διάθεσή σας κάποια μέσα για να αισθανθείτε καλά και για να πετύχετε τους στόχους σας. Αυτό δεν ανήκει στα μέσα αυτά. Σας κρατάει πίσω.

Ίσως δεν είναι κάτι το αντικειμενικά κακό ή αρνητικό. Ίσως κάποτε στο παρελθόν να σας έκανε χαρούμενους ή να σας εξυπηρετούσε. Τα πράγματα όμως άλλαξαν.

Αυτό «το κάτι» δεν ωφελεί το παρόν, ούτε έχει θέση στο μέλλον σας.

– Είναι μια συνήθεια;

– Είναι η σχέση σας με κάποιο άλλο πρόσωπο;

– Είναι μία νοοτροπία;

– Είναι ένα συναίσθημα;

– Είναι ένας τρόπος ζωής;

– Είναι ένα όνειρο που πλέον έχει γίνει βαρύ σαν άγκυρα αντί να σας δίνει φτερά;

Ρωτήστε τον εαυτό σας:

1) Το αντικείμενο της προσκόλλησής σας, σας δίνει ή σας στερεί ενέργεια και χαρά.

2) Σας βοηθά σε σχέση με όσα θέλετε να πετύχετε σήμερα;

3) Ποιες είναι οι σκέψεις που προκαλεί; Είναι σκέψεις που θέλετε να σας συντροφεύουν σε όλη σας την ζωή;

4) Έστω ότι ξυπνάτε αυριο και η προσκόλληση αυτή δεν υπάρχει. Ποια πράγματα θα κάνατε διαφορετικά; Ποιες πόρτες σας ανοίγονται που τώρα είναι κλειστές;

5) Πείτε ένα τουλάχιστον πράγμα που θα αλλάξει αν εξαφανιστεί η προσκόλληση. Εκφράστε το θετικά. Για παράδειγμα αντί να πείτε «δεν θα ξέρω πώς να επικοινωνήσω» επιλέξτε να πείτε «θα βρω εναλλακτικούς τρόπους για να επικοινωνώ»

Γράψτε τις απαντήσεις σε ένα σημειωματάριο. Βάλτε το στην τσάντα σας και πάρτε το μαζί σας όπου πάτε. Την επόμενη φορά που η προσκόλληση εμφανιστεί διαβάστε τις απαντήσεις σας.

Η άσκηση αυτή θα απομυθοποιήσει την δύναμη που πιστεύετε ότι ασκεί πάνω σας το αντικείμενο της προσκόλλησή σας.

Αν κάτι σας πληγώνει αναρωτηθείτε: μήπως εσείς το κρατάτε σφικτά, γι’ αυτό υπάρχει στην ζωή σας;

Χαλαρώστε την λαβή…