Πώς να βοηθήσετε κάποιον που βιώνει κατάθλιψη για πρώτη φορά

Τρίτη, 26 Οκτωβρίου 2021

Η κατάθλιψη είναι ένα από τα πιο κοινά προβλήματα ψυχικής υγείας. Υπολογίζεται ότι το 5% των ενηλίκων ζει με κατάθλιψη παγκοσμίως και 1 στους 6 ενήλικες στις Ηνωμένες Πολιτείες είχε τη συγκεκριμένη νόσο κάποια στιγμή στη ζωή του. Επιπλέον, η πανδημία έχει οδηγήσει πολλά άτομα να αναφέρουν πως νιώθουν κατάθλιψη και έντονο άγχος .

Αν και μπορεί να επηρεάσει παιδιά και ενήλικες σε οποιαδήποτε ηλικία, η μέση ηλικία έναρξης για τη μείζονα κατάθλιψη είναι η δεκαετία των 20. Τα καταθλιπτικά επεισόδια μπορεί να εμφανιστούν ξαφνικά, και μπορεί να είναι μπερδεμένα και ακόμη και αποθαρρυντικά για κάποιον που δεν έχει αντιμετωπίσει ποτέ προβλήματα ψυχικής υγείας στο παρελθόν.

Η υποστήριξη παίζει σημαντικό ρόλο στη θεραπεία και την αποκατάσταση. Ωστόσο, μερικές φορές, τα μέλη της οικογένειας, οι συνάδελφοι και οι φίλοι δεν γνωρίζουν πώς να βοηθήσουν, με αποτέλεσμα να κάνουν πολλά λάθη ακόμα και όταν είναι καλοπροαίρετοι.

Υπάρχουν ωστόσο συγκεκριμένοι τρόποι για να υποστηρίξετε ένα αγαπημένο σας πρόσωπο που βιώνει κατάθλιψη για πρώτη φορά.

Καταρχάς είναι σημαντικό να επισημάνουμε πως η κατάθλιψη διαφέρει από τη θλίψη, στο ότι είναι μια κλινική διαταραχή ψυχικής υγείας που περιγράφει ένα σύνολο σημείων και συμπτωμάτων που επηρεάζουν σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι βλέπουν τον εαυτό τους, σχετίζονται με τους άλλους και το περιβάλλον τους.

Η θλίψη είναι ένα φυσιολογικό ανθρώπινο συναίσθημα το οποίο όλοι βιώνουμε κάποια στιγμή στη ζωή μας. Τα κοινά συμπτώματα της κατάθλιψης περιλαμβάνουν κόπωση, αισθήματα απελπισίας, αλλαγές στον τρόπο ύπνου ή στην όρεξη, σκέψεις αυτοκτονίας, έλλειψη ενδιαφέροντος για δραστηριότητες, ακόμη και σωματικό πόνο , όπως πονοκεφάλους. 

Πώς να βοηθήσετε κάποιον που βιώνει κατάθλιψη για πρώτη φορά

Ακούστε τι έχει να σας πει. 
 
Εκτός από τη θεραπεία σχετικά με την κλινική κατάθλιψη, η απλή ακρόαση μπορεί επίσης να βοηθήσει στην ανακούφιση των συναισθημάτων μοναξιάς που συχνά συνοδεύουν προβλήματα ψυχικής υγείας.

Δεν χρειάζεται να είστε εκπαιδευμένοι επαγγελματίες για να είστε καλοί ακροατες. Η στήριξη των ατόμων με κατάθλιψη είναι πιο ισχυρή όταν κάθεστε μαζί τους και τους δείχνετε ότι τα συναισθήματά τους δεν είναι άβολα για εσάς. Ακούγοντας τους χωρίς να τους κρίνετε, καλλιεργείτε έναν χώρο όπου μπορούν να μιλήσουν με ασφάλεια για τα άγνωστα συναισθήματα που νιώθουν αλλά και για την ψυχική τους υγεία .

Οι συζητήσεις για την κατάθλιψη μπορεί να είναι δύσκολες. Είναι απολύτως φυσιολογικό να μην ξέρετε πώς να ανταποκριθείτε ή τι να πείτε όταν κάποιος βιώνει το πρώτο του καταθλιπτικό επεισόδιο — ειδικά αν αυτή είναι μια νέα εμπειρία και για εσάς. Ωστόσο, οι ειδικοί σημειώνουν ότι οι απλές φράσεις όπως «απλώς περνάς μια φάση» ή «προσπάθησε να είσαι θετικός άνθρωπος», τείνουν να είναι περισσότερο βλαβερές παρά χρήσιμες.

Αυτό που μπορεί να είναι ακόμη πιο υποστηρικτικό και καθησυχαστικό είναι να πείτε ότι αυτό που βιώνει είναι κάτι κοινό.

Είναι λοιπόν σημαντικό να καθησυχάσετε τα άτομα που έχουν κατάθλιψη, ώστε να νιώσουν ότι δεν είναι μόνοι, ενώ ταυτόχρονα να αναγνωρίσετε τη μοναδικότητα της συγκεκριμένης εμπειρίας.

Προσφέρετε τη στήριξή σας σχεδιάζοντας δραστηριότητες ή απλά με τη φυσική σας παρουσία.

Η κατάθλιψη είναι συναισθηματικά και σωματικά κουραστική σε κάθε επίπεδο. Η διαχείριση νέων συμπτωμάτων όπως ο κακός ύπνος και η φροντίδα της ψυχικής υγείας για πρώτη φορά - εκτός από την εκπλήρωση των καθημερινών ευθυνών - μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη σωματική υγεία. Άρα το να προσφέρετε απτή υποστήριξη σε ένα αγαπημένο πρόσωπο με κατάθλιψη, φτιάχνοντας του γεύματα ή κάνοντας δουλειές του σπιτιού, μπορεί να μειώσει αυτό το βάρος.

Επίσης ακόμα και απλοί περισπασμοί, όπως η βόλτα, μπορούν να μετριάσουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης για κάποιο χρονικό διάστημα.

Να είστε ρεαλιστές για το πώς μπορείτε να βοηθήσετε.

Οι ειδικοί συμφωνούν ότι είναι σημαντικό να είστε ξεκάθαροι σχετικά με τα όριά σας όσο αφορά στο πόσο μπορείτε και δεν μπορείτε να βοηθήσετε. Να είστε ειλικρινείς και να πείτε στο αγαπημένο σας πρόσωπο ότι παρόλο που μπορεί να μην ξέρετε τι να κάνετε σε μια τέτοια κατάσταση, είστε ανοιχτοί να ακούσετε και να μάθετε.

Αν και δεν πρέπει να πιέζετε κάποιον με κατάθλιψη, μπορείτε ωστόσο να τον ενθαρρύνετε να αναζητήσει έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας. 

Η κατάθλιψη επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους, παγκοσμίως. Αν είστε ένα από αυτά τα άτομα φυσικά δεν είναι κάτι για το οποίο πρέπει να ντρέπεστε. Αντιθέτως μιλήστε ανοιχτά για όλα όσα νιώθετε, στον δικό σας χρόνο και χώρο, και μην διστάζετε να ζητήσετε βοήθεια και να δεχτείτε αυτήν που σας προσφέρεται.