Doomscrolling: Η αγαπημένη μας social media συνήθεια είναι και αυτή που μας καταστρέφει την ψυχική υγεία

The Jennettes
Τρίτη, 26 Οκτωβρίου 2021

Κάντε εικόνα το παρακάτω: Είναι Απρίλιος του 2020, έχετε αλλεπάλληλα zoom meetings και όσο είστε συνδεδεμένες, σκρολάρετε στο newsfeed των social media. Στην οθόνη του κινητού σας εμφανίζονται τίτλοι, όπως: «Ο αριθμός των θανάτων συνεχίζει να αυξάνεται», «Μετά τον ιό, επιμένουν long Covid συμπτώματα για μήνες», «Τα εθνικά συστήματα υγείας δοκιμάζονται περισσότερο από ποτέ». Η διάθεσή σας πέφτει κατακόρυφα αλλά δεν μπορείτε να σταματήσετε το σκρολάρισμα. 

Εάν ταυτιστήκατε, δεν είστε οι μόνες. Έρευνα δείχνει ότι έχουμε την τάση να μαθαίνουμε διαρκώς νέα και να ψάχνουμε σχετικές πληροφορίες σε καιρούς αβεβαιότητας. Πρόκειται για έναν αυτόματο φυσικό μηχανισμό και αποκαλείται από τους ειδικούς, "doomscrolling". Είναι μια διαρκής αναζήτηση πληροφοριών στα social media και γίνεται πιο έντονα σε περιόδους, όπως αυτή της πανδημίας. 

Το λεγόμενο "doomscrolling", που μεταφράζεται στα ελληνικά ως «η αδιάκοπη ανάγνωση δυσάρεστων ειδήσεων», αποδεικνύεται καταστροφική για την ψυχική μας υγεία. Μελέτη που διεξήχθη τον Μάρτιο του 2020 και συμμετείχαν πάνω από 6000 Αμερικανοί, έδειξε πως όσο περισσότερο οι συμμετέχονες μάθαιναν δυσάρεστες ειδήσεις, τόσο πιο λυπημένοι ένιωθαν.

Τα συγκεκριμένα ευρήματα αφήνουν αναπάντητα ωστόσο, κάποια ερωτήματα. Ευθύνεται το doomscrolling για τη δυστυχία των χρηστών των social media ή οι δυστυχισμένοι άνθρωποι έχουν μεγαλύτερη ροπή στην ανάγνωση δυσάρεστων ειδήσεων; Από ποιο σημείο και έπειτα, το doomscrolling αρχίζει να θεωρείται πρόβλημα;

Προκειμένου να απαντηθούν τα συγκεκριμένα ερωτήματα, πραγματοποιήθηκε μελέτη, κατά την οποία οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να διαβάσουν σε πραγματικό χρόνο ειδήσεις από το Twitter και το YouTube για 2- 4 λεπτά. Τα νέα γύρω από τον Covid- 19 ήταν είτε αρνητικά είτε αισιόδοξα και συγκρίθηκαν στη συνέχεια, μέσω ερωτηματολογίου, με την ψυχολογία των συμμετεχόντων που δεν ενημερώθηκαν καθόλου για τον Covid- 19.

Οι συμμετέχοντες που ενημερώθηκαν για την εξέλιξη της πανδημίας, είχαν πιο αρνητική ψυχολογία από εκείνους που δεν είχαν καμία ενημέρωση. Από την άλλη, όσοι είχαν διαβάσει θετικά νέα γύρω από τον κορωνοϊό, δεν εμφάνιζαν την ίδια πτώση στην ψυχολογία τους με τους πρώτους. Τα συμπεράσματα της έρευνας έδειξαν πως η ανάγνωση αρνητικών νέων για 2-4 λεπτά γύρω από τις επιπτώσεις του Covid- 19 μπορεί να είναι καταστροφική για την ψυχική υγεία. 

«Μόλις πέντε λεπτά αρκούν στα social media για να σας κάνουν να νιώθετε δυστυχισμένοι», σύμφωνα με την ίδια μελέτη αλλά υπάρχουν πάντα τρόποι να μετριάσετε το πώς αισθάνεστε, μπαίνοντας στον κόσμο των social media. Δεν χρειάζεται να διαγράψετε όλους τους λογαριασμούς σας αλλά μπορείτε να εστιάζετε περισσότερο στο θετικό περιεχόμενο παρά στις αρνητικές ειδήσεις που καταρρακώνουν αυτομάτως τον ψυχικό σας κόσμο. 

Δείτε ακόμη: Ένας ψηφιακός καλλιτέχνης αναδημιουργεί διάσημους πίνακες ζωγραφικής στο σημερινό πλαίσιο της τεχνολογίας και των social media