WELL BEING ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Είσαι πρωινός ή βραδινός τύπος; Νέα έρευνα αποκαλύπτει ποιο απ' τα δύο συνδέεται με υψηλότερο EQ


JTeam

27 Νοεμβρίου 2022

Είσαι πρωινός ή βραδινός τύπος; Νέα έρευνα αποκαλύπτει ποιο απ' τα δύο συνδέεται με υψηλότερο EQ
pexels
Τι ρόλο παίζει ο κιρκάδιος ρυθμός στην ευφυΐα;

Ο ύπνος είναι ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο που θέλει συνέπεια και self care. Εσύ είσαι βραδινός ή πρωινός τύπος; Σου αρέσει να ξενυχτάς και να ξυπνάς αργά την άλλη μέρα ή να κοιμάσαι και να ξυπνάς νωρίς;

Eνώ υπάρχουν διάφορες απόψεις για το τι είναι τελικά καλύτερο, μια νέα έρευνα του πανεπιστημίου της Ottowa αποκαλύπτει ότι ένας από τους δύο τύπους συνδέεται με πιο υψηλό IQ. Στη μελέτη, 66 γυναίκες φόρεσαν μια συσκευή που μετρούσε τη δραστηριότητα του ύπνου τους για 10 μέρες. Την ώρα που έπεφταν για ύπνο, τον συνολικό χρόνο που κατάφερναν να κοιμηθούν και στο τέλος της έρευνας οι συμμετέχουσες υποβλήθηκαν σε έλεγχο των γνωστικών τους ικανοτήτων.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, οι πρωινοί τύποι διαπιστώθηκε ότι έχουν πιο σταθερό κιρκάδιο ρυθμό και αυτό σύμφωνα με τον επικεφαλής της έρευνας, Stuart Fogel «οδηγεί στην ευφυΐα». Ο κιρκάδιος κύκλος ελέγχεται από μια περιοχή του εγκεφάλου γνωστή ως υποθάλαμος, η οποία είναι το κύριο κέντρο για την ενσωμάτωση ρυθμικών πληροφοριών και την καθιέρωση προτύπων ύπνου.

Η παραπάνω έρευνα, όπως και παλαιότερες, δείχνει ότι οι πρωινοί τύποι έχουν καλύτερες λεκτικές ικανότητες και γενικά πιο ανεπτυγμένες δεξιότητες πέρα από την καλύτερη επικοινωνία, όπως ότι είναι πιο αποδοτικοί στη δουλειά τους, συνάπτοντας παράλληλα καλύτερες διαπροσωπικές σχέσεις.

Παρόλο που η υψηλή νοημοσύνη θεωρείται προνόμιο των πρωινών τύπων, οι ειδικοί καταλήγουν πως και οι δύο τύποι έχουν τόσο πλεονεκτήματα όσο και μειονεκτήματα. Γενικά, καλό είναι να προσπαθείς να κοιμάσαι 7-9 ώρες την ημέρα και να σηκώνεσαι ακριβώς την ώρα που είναι να ξυπνήσεις για να μην νιώθεις μετά ότι νυστάζεις κατά τη διάρκεια της ημέρας. Προσπάθησε να ξυπνάς πιο νωρίς αν είσαι βραδινός τύπος και θα δεις πως σταδιακά θα εξελίξεις περισσότερο τον τρόπο που μιλάς, επικοινωνείς και πείθεις τους άλλους.

Γενικά, πολλοί ειδικοί στον ύπνο προτείνουν να ορίσουμε μια τυπική ώρα αφύπνισης και να την ακολουθήσουμε όσο καλύτερα γίνεται, ακόμη και τα Σαββατοκύριακα. Γιατί; Αν κοιμόμαστε λίγες παραπάνω ώρες την Κυριακή, για παράδειγμα, μπορεί να μην κουραστούμε παρά πολύ αργότερα από το συνηθισμένο - πράγμα που σημαίνει ότι η ώρα του ύπνου αλλάζει και είναι πιθανό να είμαστε πολύ κουρασμένοι όταν ξυπνήσουμε νωρίς για δουλειά τη Δευτέρα.