WELL BEING ΣΧΕΣΕΙΣ & ΣΕΞ

Γνωρίζοντας την "κατάθλιψη της λοχείας"


20 Φεβρουαρίου 2013

Για τις περισσότερες γυναίκες το να φέρουν ένα παιδί στον κόσμο είναι μια πολύ έντονη εμπειρία, τόσο σε σωματικό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο.

Είναι πολύ φυσιολογικό πολλές μαμάδες να εμφανίζουν διαταραχές στη διάθεσή τους μετά το τοκετό. Την μια στιγμή να είναι χαρούμενες και την άλλη λυπημένες. Η συναισθηματική αυτή φάση αποκαλείται συχνά «baby blues» ή «σύνδρομο της τρίτης μέρας». Συνήθως, τα συμπτώματα αυτά εξαφανίζονται μετά από 10 μέρες. Ωστόσο, ορισμένες γυναίκες ενδέχεται να περάσουν σε βαριά και συνεχή κατάθλιψη η οποία διαρκεί περισσότερο και ονομάζεται κατάθλιψη λοχείας.

Οι ερευνητές έχουν αναγνωρίσει τρεις τύπους:

• Το σύνδρομο της τρίτης μέρας (baby blues)

• την κατάθλιψη της λοχείας

• την ψύχωση της λοχείας

Η κατάθλιψη της λοχείας έχει βαρύτερη κλινική συμπτωματολογία από το σύνδρομο της τρίτης μέρας. Οι γυναίκες που προσβάλλονται παρουσιάζουν αποθάρρυνση, εύκολη τάση για κλάματα, αίσθηση ότι δεν στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, ενοχή, άγχος, εξάψεις και κούραση. Τα σωματικά συμπτώματα περιλαμβάνουν πονοκεφάλους, λήθαργο και πόνους στο θώρακα. Μια γυναίκα που υποφέρει από κατάθλιψη της λοχείας μπορεί να νιώθει αμφιθυμία, άρνηση ή και αδιαφορία για το παιδί της. Τέτοια συναισθήματα είναι πιθανό να επηρεάσουν την ανάπτυξη του συναισθηματικού δεσμού μητέρας-παιδιού.

Σε περίπτωση που αναγνωρίσετε τα σημάδια κατάθλιψης, πρέπει να ζητήσετε τη βοήθεια του ειδικού. Οι περιστασιακές επισκέψεις στο ψυχολόγο ή στον ψυχίατρο δεν επαρκούν. Σκοπός της θεραπείας είναι να συνέλθει η μητέρα και να νιώσει άνετα στη νέα της ζωή. Η ψυχοθεραπεία μπορεί να τη βοηθήσει να δώσει απαντήσεις στους προβληματισμούς της και να επανέλθει δριμύτερη προκειμένου να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες.

Διαβάστε παρακάτω μερικές γενικές συμβουλές για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης λοχείας:

• Επικεντρωθείτε στους βραχυπρόθεσμους στόχους παρά στους μακροπρόθεσμους. Κάντε μια ευχάριστη δραστηριότητα κάθε μέρα π.χ μια βόλτα ή μιλήστε με μια φίλη σας.

• Αναζητήστε δραστηριότητες έξω από το σπίτι χωρίς μεγάλο κόστος. Πηγαίνετε στη βιβλιοθήκη της γειτονιάς σας, για αγορές στην περιοχή σας.

• Περάστε χρόνο με το σύντροφό σας ή με τις φίλες σας

• Μιλήστε για τα συναισθήματα σας και ζητήστε βοήθεια.

• Συμβουλευτείτε το γιατρό σας και προσπαθήστε να βρείτε μια υποστηρικτική ομάδα κοντά στην περιοχή σας.

Πηγή: "Τα πάντα γύρω από την εγκυμοσύνη", Θεόδωρος Λιακάκος.