WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Καθαρά Δευτέρα: Η πιο νόστιμη και υγιεινή αργία


23 Φεβρουαρίου 2015

Η Καθαρά Δευτέρα είναι η πρώτη ημέρα της Σαρακοστής, της περιόδου των 40 ημερών μέχρι το Πάσχα. Στο τραπέζι συνήθως επικρατούν τα θαλασσινά, όπως τα καλαμάρια, οι γαρίδες, το χταπόδι και τα όστρακα. Άρα, λογικό είναι αυτή την ημέρα να παρεκτραπείτε και να φάτε λίγο παραπάνω. Όμως τα καλά νέα είναι ότι, εάν επιλέξετε τα εδέσματα της θάλασσας, θα έχετε πολλά οφέλη για την υγεία σας. Δείτε αναλυτικά τι προσφέρουν οι θαλασσινοί μεζέδες.  

Καλαμάρια. Τα καλαμάρια είναι μια καλή πηγή πρωτεΐνης, ωμέγα-3, χαλκού, ψευδαργύρου, βιταμινών του συμπλέγματος Β και ιωδίου. Τι σημαίνει αυτό; Ότι είναι ένα τρόφιμο ζωτικής σημασίας για την απορρόφηση, την αποθήκευση και τον μεταβολισμό του σιδήρου και τον σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Επιπλέον, τα υψηλά επίπεδα Β2, που περιέχει, μπορεί να μειώσει τις ημικρανίες και ο φώσφορος βοηθάει στην αποθήκευση ασβεστίου. Απολαύστε λοιπόν το Σαρακοστιανό τραπέζι, τρώγοντας καλαμάρια, αλλά, επιλέξτε τα ψητά αντί τα τηγανητά και θα γλιτώσετε τις τριπλάσιες σχεδόν θερμίδες.   

Στρείδια. Είναι πλούσια σε πρωτεΐνη, ψευδάργυρο και ωμέγα-3 λιπαρά οξέα. Επίσης, μελέτες υποστηρίζουν ότι περιέχουν μεγάλες ποσότητες του αμινοξέος τυροσίνη, που βοηθάει στη βελτίωση της διάθεσης και ρυθμίζει τα επίπεδα του στρες - εξ ου και ότι θεωρούνται αφροδισιακά. Επιπλέον, τα στρείδια έχουν περισσότερο ψευδάργυρο από τα άλλα τρόφιμα, με αποτέλεσμα να συμβάλουν στην βελτίωση της αναπαραγωγικής λειτουργίας - ειδικά στους άνδρες. Προσοχή πρέπει να δώσουν όσοι είναι αλλεργικοί.

Μύδια. Τα μύδια αποτελούν μια εξαιρετική φυσική πηγή ωμέγα 3 λιπαρών οξέων, που είναι γνωστό ότι συμβάλλουν στην πρόληψη ή και στη μείωση του κινδύνου των καρδιαγγειακών παθήσεων και στην πρόληψη των συμπτωμάτων της ρευματοειδούς αρθρίτιδας και άλλων φλεγμονωδών νόσων, όπως η ψωρίαση. Επίσης, αυτά τα όστρακα είναι πλούσια σε βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά, καλύπτοντας τις ανάγκες του οργανισμού. Προσοχή πρέπει να δίνετε στη ποσότητα που τα καταναλώνετε, γιατί υπάρχει περίπτωση να μην μπορείτε να τα χωνέψετε.

Γαρίδες, καραβίδες. Είναι πλούσια σε βιταμίνη Β12, η οποία είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη και τη διατήρηση  ενός υγιούς νευρικού συστήματος, για την κυτταρική διαίρεση και για τη δημιουργία των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Επίσης, η Β12 είναι η μόνη βιταμίνη που είναι διαθέσιμη μόνο από τις ζωικές πηγές, όπως το κρέας ή το ψάρι, έτσι ώστε να μπορεί να είναι ένα θέμα για τους χορτοφάγους. Επιπλέον, οι γαρίδες και οι καραβίδες περιέχουν σελήνιο, το οποίο υποστηρίζει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, και είναι ζωτικής σημασίας για τη βέλτιστη λειτουργία του θυρεοειδούς. Καταναλώστε λοιπόν αυτά τα θαλασσινά χωρίς ενοχές, αρκεί να αποφύγετε τις σάλτσες και τα τηγανιτά.

Χταπόδι. Τα χταπόδια περιέχουν μια αφθονία των βιταμινών του συμπλέγματος Β, καλίου και σεληνίου. Επίσης έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ταυρίνη και σίδηρο. Η ταυρίνη είναι ένα αμινοξύ, που βοηθάει στη μείωση της χοληστερόλης και μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη της καρδιακής νόσου - αν και δεν υπάρχουν οριστικές μελέτες που υποστηρίζουν τα παραπάνω. Καλό είναι να αποφεύγετε την κατανάλωση των ηλικιωμένων χταποδιών, γιατί θέλουν ιδιαίτερη προετοιμασία. Τέλος, προσπαθήστε να τρώτε φρέσκα θαλασσινά, διότι τα κατεψυγμένα μπορεί να περιέχουν περισσότερο νάτριο και να φτάσετε στο σημείο να καταναλώνετε μεγάλες ποσότητες αλάτι, μέσα στην ημέρα. Καλή Σαρακοστή!