Τι θα συμβεί εάν δεν κοιμηθείτε για 24 ώρες

Τζουλιάννα Καρνέζη
Παρασκευή, 30 Οκτωβρίου 2020

Νομίζετε η στέρηση ύπνου, έστω και για μια νύχτα, δεν σας επηρεάζει; Ξανασκεφτείτε το. Πολλοί άνθρωποι θεωρούν ότι δεν είναι κάτι σοβαρό εάν δεν κοιμηθούν για μια ημέρα, ωστόσο η επίδραση που μπορεί να έχει η στέρηση ύπνου στο μυαλό και το σώμα σας είναι πραγματικά αρκετά σοβαρή. 

Οι μυριάδες επιπτώσεις της απώλειας ύπνου σε όλα, από το βάρος έως τη μνήμη σημαίνει ότι η ξεκούραση είναι ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που κάνουμε κάθε μέρα.ωΟι υγιείς ενήλικες συνήθως χρειάζονται 7-9 ώρες ύπνου κάθε βράδυ, αλλά πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι ένα σημαντικό ποσοστό κοιμάται πολύ λιγότερο. Τα Κέντρα Ελέγχου Νοσημάτων εκτιμούν ότι το 30% των ανθρώπων κατά μέσο όρο κοιμάται λιγότερο από 6 ώρες κάθε βράδυ. Ενώ το National Sleep Foundation εκτιμά ότι πάνω από το 60% των Αμερικανών αντιμετωπίζουν προβλήματα ύπνου μερικές νύχτες την εβδομάδα ή και περισσότερες. Αυτή η εθνική επιδημία της αυπνίας είναι σημαντική, διότι ενέχει σοβαρού κινδύνους για την υγεία.  

Ο ύπνος είναι τόσο αναπόσπαστο μέρος της υγείας μας όσο και η διατροφή και η άσκηση, ωστόσο πολλοί άνθρωποι έχουν τόσες πολλές υποχρεώσεις, με αποτέλεσμα να περνούν τις ώρες ανάπαυσής τους για να καλύψουν τις απαιτήσεις της οικογένειας, της εργασίας και των κοινωνικών δραστηριοτήτων. Οι έφηβοι επίσης διατρέχουν ιδιαίτερα υψηλό κίνδυνο λόγω του σχολείου, των δραστηριοτήτων και των αθλημάτων. 

Στο σημερινό άρθρο, θα να εξετάσουμε τα αποτελέσματα της στέρησης ύπνου.

Θα πεινάτε περισσότερο. 

Οι ορμόνες που ελέγχουν την πείνα και τον κορεσμό αλλάζουν όταν ένα άτομο βιώνει μια νύχτα στέρησης ύπνου. Η λεπτίνη επηρεάζει το πόσο χορτάτοι αισθάνεστε μετά το φαγητόμ ενώ μειώνεται μετά την απώλεια ύπνου. Η ορμόνη γκρελίνη, η οποία επηρεάζει την πείνα και την όρεξη, αυξάνεται όταν δεν κοιμάστε σωστά. Αυτό σημαίνει ότι όχι μόνο λαχταράτε περισσότερο φαγητό, αλλά είναι επίσης πιθανό να τρώτε μεγαλύτερες μερίδες. Οι επιστήμονες σε μια μελέτη κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο χρόνιος περιορισμός του ύπνου μπορεί να συμβάλει στην παχυσαρκία.

Μπορεί να αρρωστήσετε ευκολότερα.

Το ανοσοποιητικό σας σύστημα επηρεάζεται αρνητικά από την απώλεια ύπνου. Μια μελέτη που διεξάχθηκε στο πανεπιστήμιο Carnegie Mellon, διαπίστωσε ότι ο κίνδυνος κρυολογήματος τριπλασιάστηκε στα άτομα που κοιμόντουσαν λιγότερο από 7 ώρες. 
Θα έχετε περισσότερο άγχος

Η κορτιζόλη, η ορμόνη που σχετίζεται με τις αντιδράσεις στο στρες, αυξάνεται με την απώλεια ύπνου. Αυτή η ορμόνη όχι μόνο επηρεάζει τον τρόπο αντιμετώπισης του στρες, αλλά επηρεάζει επίσης τη χρήση γλυκόζης και αποθήκευσης λίπους στο σώμα, ιδιαίτερα στην κοιλιακή περιοχή.

Το σάκχαρό σας μπορεί να αυξηθεί.

Μία από τις φυσικές αλλαγές που σχετίζονται με την απώλεια ύπνου είναι η αύξηση του σακχάρου στο αίμα. Σε ένα άτομο που στερείται ύπνου, εικάζεται ότι η παραγωγή ινσουλίνης μειώνεται ή αλλάζει η ευαισθησία, γεγονός που προκαλεί αύξηση του σακχάρου στο αίμα. Όταν συμβαίνει συχνά, η στέρηση ύπνου θα μπορούσε να αυξήσει την πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη ή προβλημάτων σακχάρου στο αίμα. Η έρευνα δείχνει ότι ο ύπνος μεταξύ 7,5-8,5 ωρών μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντικός για την πρόληψη του διαβήτη τύπου 2. 

Είναι πιο δύσκολο να είστε παραγωγικοί στη δουλειά. 

Η γνωστική απόδοση, συμπεριλαμβανομένων των πολύπλοκων δεξιοτήτων λήψης αποφάσεων, της καινοτόμου σκέψης, επηρεάζεται από την απώλεια ύπνου. Η ταχύτητα, η ακρίβεια και η ικανότητα πολλαπλών εργασιών μπορεί επίσης να μειωθεί σύμφωνα με ορισμένες μελέτες. Επιπλέον η στέρηση ύπνου επιβραδύνει την επικοινωνία μεταξύ των μετωπιαίων λοβών του εγκεφάλου και αυτό επηρεάζει αρνητικά τη συγκέντρωσή σας. 

Μπορεί να είστε πιο συναισθηματικοί.

Μια μελέτη έδειξε ότι η διάθεσή μας μπορεί να επηρεαστεί από την έλλειψη ύπνου. Όταν στερείστε τον ύπνο, οι περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με την κατάθλιψη και τα συναισθήματα γίνονται πιο ενεργές. Τα κουρασμένα άτομα είναι πιο πιθανό να αντιδράσουν υπερβολικά σε αρνητικές εμπειρίες και μπορεί να έχουν λιγότερη ικανότητα να ρυθμίζουν τα συναισθήματά του, καθώς παρεμποδίζεται ο προμετωπιαίος φλοιός.

Θα επηρεαστεί η εξωτερική σας εμφάνιση. 

Μια μελέτη διαπίστωσε ότι οι συμμετέχοντες βαθμολογήθηκα λιγότερο ελκυστικοί αλλά και πιο λυπημένοι, όταν δεν κοιμήθηκαν για 24 ώρες, σε σχέση με όταν ήταν ξεκούραστοι. Τα κόκκινα, πρησμένα μάτια, οι μαύροι κύκλοι κάτω από τα μάτια και το χλωμό δέρμα είναι όλες παρενέργειες της κόπωσης. 

Όλα τα παραπάνω μας υπογραμμίζουν τη σημασία που έχει η ξεκούραση τόσο για την ψυχική όσο και για τη σωματική μας υγεία. Μεταξύ της δουλειάς, της διασκέδασης και των ευθυνών, μπορεί να είναι δύσκολο να δοθεί προτεραιότητα στον ύπνο, αλλά κάτι τέτοιο μπορεί να καταστρέψει όλες τις πτυχές της ζωής σας, να δυσκολέψει τις σχέσεις με την οικογένεια, να μειώσει την παραγωγικότητα στην εργασία, να προκαλέσει ασθένειες και ακόμη και να μειώσει τη διάρκεια ζωής σας. Όταν ξεκουράζεστε, φαίνεστε καλύτερα στους άλλους, αισθάνεστε καλύτερα και το μυαλό σας λειτουργεί καλύτερα.
 

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα.