Τι θα συμβεί εάν πιείτε πολύ νερό

Τζουλιάννα Καρνέζη
Τετάρτη, 25 Νοεμβρίου 2020

Κάθε κύτταρο στο σώμα χρειάζεται νερό για να λειτουργεί σωστά. Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση νερού μπορεί να οδηγήσει σε δηλητηρίαση και σε σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία.

Αν και είναι δύσκολο να πίνετε πολύ νερό κατά λάθος, παρόλα αυτά οι αθλητές είναι αυτοί που κινδυνεύουν κυρίως από την υπερκατανάλωση νερού, γι' αυτό και η υπονατριαιμία της άσκησης ή αθλητική υπονατριαιμία (Exercise Associated Hyponatremia - ΕΑΗ) αποτελεί αναγνωρισμένο φαινόμενο στο χώρο της Ιατρικής.

Η υπονατριαιμία σημαίνει απλώς ότι τα επίπεδα νατρίου του ορού είναι χαμηλά, που ορίζεται ως λιγότερο από 135 mEq / λίτρο, αλλά η δηλητηρίαση από το νερό σημαίνει ότι ο ασθενής είναι συμπτωματικός από το χαμηλό νάτριο.

Τι ακριβώς όμως θα συμβεί εάν πιείτε πολύ νερό;

Σύμφωνα με ένα πολύ ενδιαφέρον βίντεο που δημοσιοποίησε η Αμερικανική Κοινότητα Χημείας (ACS), ο θάνατος λόγω υπερβολικής κατανάλωσης νερού (δηλητηρίαση από νερό ή υδρική δηλητηρίαση) δεν είναι σπάνιο φαινόμενο και χρειάζονται περίπου έξι λίτρα νερό για να οδηγήσουν έναν άνθρωπο 75 κιλών στο θάνατο.

Όταν υπάρχει μεγάλη ποσότητα νερού στο σώμα, το αίμα αραιώνει υπερβολικά και διαλύονται τα άλατα που υπάρχουν σε αυτό. Αποτέλεσμα της διαδικασίας αυτής είναι η λεγόμενη υπονατριαιμία. 

Το νάτριο βοηθά στη διατήρηση της ισορροπίας των υγρών εντός και εκτός των κυττάρων. Όταν τα επίπεδα νατρίου μειώνονται λόγω της υπερβολικής κατανάλωσης νερού, τα υγρά ταξιδεύουν από το εξωτερικό προς το εσωτερικό των κυττάρων, προκαλώντας διόγκωση. Και όταν αυτό συμβαίνει στα εγκεφαλικά κύτταρα, μπορεί να είναι επικίνδυνο και ακόμη και απειλητικό για τη ζωή.

Όταν ένα άτομο καταναλώνει υπερβολική ποσότητα νερού και τα κύτταρα στον εγκέφαλό του αρχίζουν να διογκώνονται, η πίεση μέσα στο κρανίο του αυξάνεται. Αυτό προκαλεί τα πρώτα συμπτώματα δηλητηρίασης από το νερό, τα οποία περιλαμβάνουν:

Πονοκεφάλους

Ναυτία

Έμετο

Υπνηλία

Μυϊκή αδυναμία ή κράμπες

Αυξημένη αρτηριακή πίεση

Σύγχυση

Δυσκολία αναπνοής

Σε σοβαρές περιπτώσεις, η δηλητηρίαση από το νερό μπορεί να προκαλέσει επιληπτικές κρίσεις, εγκεφαλική βλάβη, κώμα ακόμη και θάνατο.

Η δηλητηρίαση από το νερό είναι ιδιαίτερα συχνή στους αθλητές αντοχής. Μπορεί να συμβεί εάν ένα άτομο πίνει πολύ νερό χωρίς να υπολογίσει σωστά τις απώλειες ηλεκτρολυτών. 

Όπως αναφέρουν οι συγγραφείς μιας μελέτης , από τους 488 συμμετέχοντες στο Μαραθώνιο της Βοστώνης το 2002, το 13% είχε συμπτώματα υπονατριαιμίας και το 0,06% είχε κρίσιμη υπονατριαιμία, με επίπεδα νατρίου κάτω των 120 mmol / l. Οι περιπτώσεις δηλητηρίασης από νερό σε αυτά τα γεγονότα έχουν οδηγήσει σε θάνατο. Μια περίπτωση αφορούσε έναν δρομέα που είχε καταρρεύσει μετά από έναν μαραθώνιο, επειδή επανυδατώθηκε ακατάλληλα με αποτέλεσμα τα επίπεδα νατρίου του να πέσουν κάτω από 130 mmol / l. 

Η καταναγκαστική κατανάλωση νερού, που ονομάζεται επίσης ψυχογενής πολυδιψία , μπορεί να είναι σύμπτωμα διαφόρων ψυχικών καταστάσεων. Είναι πιο συνηθισμένη στα άτομα με σχιζοφρένεια , αλλά μπορεί επίσης να προκύψει σε άτομα με συναισθηματικές διαταραχές, ψύχωση και διαταραχές προσωπικότητας.

Τι εννοούμε όμως με τον όρο "υπερβολική πρόσληψη νερού";

Σύμφωνα με στοιχεία που αναφέρονται σε μια μελέτη του 2013 οι νεφροί  μπορούν να αποβάλλουν περίπου 20-28 λίτρα νερού την ημέρα, αλλά μπορούν να αποβάλουν όχι περισσότερο από 0,8 έως 1,0 λίτρα κάθε ώρα. Για να αποφύγετε την υπονατριαιμία, είναι σημαντικό να μην πιείτε περισσότερο νερό από ό, τι μπορούν να εξαλείψουν οι νεφροί. 

Επίσης σύμφωνα με το CDC  δεν υπάρχουν επίσημες οδηγίες για το πόσο νερό χρειάζεται ένα άτομο να πίνει κάθε μέρα. Η σωστή ποσότητα διαφέρει, ανάλογα με παράγοντες όπως το σωματικό βάρος , το επίπεδο σωματικής δραστηριότητας, το κλίμα και τον θηλασμό.

Το 2004, η Εθνική Ακαδημία Ιατρικής συνέστησε στις γυναίκες ηλικίας 19-30 να καταναλώνουν περίπου 2,7 λίτρα την ημέρα και οι άνδρες της ίδιας ηλικίας περίπου 3,7 λίτρα την ημέρα. Μερικοί άνθρωποι εξακολουθούν να ακολουθούν τον κανόνα 8 × 8, ο οποίος συνιστά να πίνετε οκτώ ποτήρια νερό την ημέρα. Ωστόσο, αυτό δεν έχει βασιστεί σε επιστημονική έρευνα.

Οι αθλητές, οι ηλικιωμένοι και οι έγκυες γυναίκες, για παράδειγμα, μπορεί να χρειαστεί να πίνουν περισσότερο νερό κάθε μέρα. Για να εκτιμήσετε τη σωστή ποσότητα, μπορεί να σας βοηθήσει να λάβετε υπόψη τις θερμίδες. Εάν ένα άτομο χρειάζεται 2.000 θερμίδες την ημέρα, θα πρέπει επίσης να καταναλώνει 2.000 χιλιοστόλιτρα νερού την ημέρα.

Τέλος εάν πάσχετε από κάποια νόσο των νεφρών ή άλλη πάθηση που επηρεάζει την ικανότητα του οργανισμού να εκκρίνει περίσσεια νερού, είναι σημαντικό να ακολουθήσετε τις οδηγίες πρόσληψης υγρών που σας έχει δώσει ο γιατρός σας.

Γίνε κι εσύ μέλος μόνο με 6€/ έτος στο συνδρομητικό Jenny.gr Exclusive Benefits